Gå til innhold

Hund for første gang - hygiene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært et kattemenneske, men siden jeg er allergisk så kan jeg ikke ha katt lengre. Jeg har derfor vurdert å kjøpe en allergivennlig hund, en puddel eller noe. Jeg har ikke satt meg så mye inn i hundegreier enda, men det skal jeg selvfølgelig gjøre dersom jeg bestemmer meg for å kjøpe hund. Har bare et par spørsmål:

For det første, siden jeg har hatt katt hele livet, og de vasker seg selv, så er jeg usikker på dette med hygiene? Hvor ofte må man dusje, si f.eks. en puddel, tenker ikke å kjøpe en veldig hårete hund? Og hvordan får man baken ren? For jeg er ikke veldig interessert i å vaske rompa til hunden i dusjen, men den må jo vasket på en eller annen måte? :'D Er klar over at jeg høres litt jålete ut, men. Har ikke noe problem med å plukke opp bæsjen på tur, men å vaske hunden i rompa synes jeg er litt ekkelt :P Bruker dere hansker, eller hvordan gjør dere det? :P 

Anonymkode: 534bb...a38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skyller ut sand og gjørme ved behov, dusjer med shampo og balsam en gang i kvartalet eller ved spesielle behov. 

Rompa ordner hun selv, men vi hjelper til med klut hvis hun har vært dårlig i magen. Da vasker jeg bare hendene normalt med såpe etterpå, og hiver kluten i skittentøyet, samme som når jeg vasker meg selv i rompa. ;)

Anonymkode: 6cb7b...bf0

• Liker 1
Skrevet

Det finnes ingen allergivennlige hunder. 

Anonymkode: 7727c...bb1

• Liker 3
Skrevet

Hunder vasker jo seg selv i rompa som regel. Dusjer henne ikke så ofte fordi huden kan bli tørr og det naturlige fettlaget forsvinner ved hyppig dusjing, men spyler henne hvis hun er sandete o.l, dusjer hvis hun har rulla seg i noe ekkelt eller lukter vondt. Nå er hun valp og mye ekkelt skal rulles i, så det har blitt mer dusjing enn jeg liker:fnise: men ellers er det ikke så mye å tenke på ang hygiene egentlig...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt puddel i over 15 år og det er stor forskjell på pelsstellet på en labrador og en røytefri rase som puddel. En puddel krever mye pelstell for å holdes flokefri og ren. Du må belage deg på å vaske hele hunden - både rompe og tiss, hvertfall en gang i måneden. Kjøper du hannhund kan du risikere å få en som tisser seg på potene og magen og det stinker om du ikke vasker ofte nok. Røytefri pels fungerer som borrelås, den er ikke selvrensende sånn som de fleste andre hunderaser har. Puddelen og andre røytefrie raser har pels som gror, den må klippes med jevne mellomrom og børstes for å holde flokefri. Du må barbere vekk pelsen rundt anus og rundt tissen - går hunden med lang pels der vil avføring sette seg i pelsen og kan etse på huden samt lage vonde floker og ikke minst lukte vondt. Pelstellet må gjøres - ikke for din del, men fordi hunden får vondt av å gå med floker og knuter i pelsen. Om du synes det er ekkelt å vaske hunden i rompa er ikke en røytefri rase for deg - enkelt og greit. 

Det er forøvrig en myte at det finnes allergivennlige raser. Det er plenty av allergikere som ikke tåler puddel o.l, det hele bunner ut i hva slags allergi du har. Reagerer du på spytt eller flass? 

Anonymkode: a7bcf...af0

• Liker 5
Skrevet

Kjøp deg en hamster istedet. 

Anonymkode: 7d0bc...1d4

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt puddel i over 15 år og det er stor forskjell på pelsstellet på en labrador og en røytefri rase som puddel. En puddel krever mye pelstell for å holdes flokefri og ren. Du må belage deg på å vaske hele hunden - både rompe og tiss, hvertfall en gang i måneden. Kjøper du hannhund kan du risikere å få en som tisser seg på potene og magen og det stinker om du ikke vasker ofte nok. Røytefri pels fungerer som borrelås, den er ikke selvrensende sånn som de fleste andre hunderaser har. Puddelen og andre røytefrie raser har pels som gror, den må klippes med jevne mellomrom og børstes for å holde flokefri. Du må barbere vekk pelsen rundt anus og rundt tissen - går hunden med lang pels der vil avføring sette seg i pelsen og kan etse på huden samt lage vonde floker og ikke minst lukte vondt. Pelstellet må gjøres - ikke for din del, men fordi hunden får vondt av å gå med floker og knuter i pelsen. Om du synes det er ekkelt å vaske hunden i rompa er ikke en røytefri rase for deg - enkelt og greit. 

Det er forøvrig en myte at det finnes allergivennlige raser. Det er plenty av allergikere som ikke tåler puddel o.l, det hele bunner ut i hva slags allergi du har. Reagerer du på spytt eller flass? 

Anonymkode: a7bcf...af0

Oi, det visste jeg ikke! 

Jeg vet ikke hva jeg reagerer på, trodde det var pelsen jeg? Tok pirken og fikk utslag på hund iallefall :P vet du hva det er?

Anonymkode: 534bb...a38

Skrevet

Hvis du fikk utslag på hund kjøper du ikke hund, rett og slett. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har også puddel, men holder henne nokså kortklipt. Da floker ikke pelsen seg så mye, og det holder å børste gjennom av og til. Bader henne kanskje hver 14. dag, men skyller oftere dersom hun har vært ute og blitt skitten:) Men må selvsagt klippe henne en 4-5 ganger i året, og det kan være litt styrete..:P

• Liker 3
Skrevet

Skaff deg en hund på prøve før du i det hele tatt vurderer å kjøpe. Du tåler ikke hund? Da må du finne ut om det er pels, spytt eller huden dems du reagerer på. det finnes ingen raser som alle allergikere tåler så du MÅ teste ut dette først. 

Anonymkode: bbdea...4e7

Skrevet

Har du vurdert Sibir katt? Siden du er kattemenneske,mener jeg.  Vet at sibirkattens venner formidler kontakt med testhjem for allergikere. :catmilk:

Anonymkode: d4916...bfa

• Liker 2
Skrevet

I alle dager? Man pleier ikke å vaske hunden i rompa, det klarer den fint selv.  Du burde heller låne en hund i noen dager så ser du hvordan det er. Og hvis du er allergisk, så burde du jo virkelig ikke kjøpe hund.

Anonymkode: 79385...7db

• Liker 1
Skrevet

Jeg er allergisk mot hunder, og vi har hund. Det finnes allergivennlige hunder som ikke røyter, de skal klippes. Lhasa Apso f.eks har vi, den er veldig allergivennlig, det er også f.eks chinese crested powderpuff. De fleste bikkjer skal du ikke vaske/dusje for ofte. Slike hunder som vi har f.eks dusjer vi en gang i uka, siden de skal bades såpass ofte, også klippes. Men de fleste bikkjer skal ikke dusje ofte. 

Anonymkode: 850d4...85a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...