Gå til innhold

Trenger virkelig folk så mange fremmedord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at folk bruker fremmedord til ganske mye.
Jeg hører til og med 12-13 åringer som vifter rundt seg med en haug fremmedord som de ikke vet hva de betyr en gang.

Vi er alle intelligente, men trenger man på påpeke det igjen og igjen med bruken av fremmedord?
Når man allerede har et ord for fremmedordet så er det ikke noe poeng i bruke dem. Hva er vitsen med å bruke disse fremmedordene?

Anonymkode: 0648a...20b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du eksempler? :)

Anonymkode: 54a3a...4f1

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du eksempler? :)

Vent litt, skal bare søke dem opp i den såkalte fremmedordsboka, igjen.
- Carpe diem.
- Karma.
- Dialog.
- Dysleksi.
- Dyskalkuli.
- Etikk.
- Fobi.
- Freelance.
- Hypotese.
- Individ.
- Image.

Disse har jeg klart å lære meg utenat, men det tok meg 8 år. Jeg kan flere også, men så fikk jeg en tanke. Hva er poenget med dem? Veldig mange svarer jo bare, hæ? Hvis de blir brukt, og for å være ærlig så er det ikke så lett å skjønne disse ordene egentlig, og ikke skulle det være lett heller.

Nei altså, hvis interessen virkelig er der så for all del, men det er jo ikke noe poeng i å gjøre om masse ord man allerede har ord på? :klo: Det blir litt smør på flesk egentlig.

Får bare håpe jeg skjønte den virkelige definisjonen av dem...

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vent litt, skal bare søke dem opp i den såkalte fremmedordsboka, igjen.
- Carpe diem.
- Karma.
- Dialog.
- Dysleksi.
- Dyskalkuli.
- Etikk.
- Fobi.
- Freelance.
- Hypotese.
- Individ.
- Image.

Disse har jeg klart å lære meg utenat, men det tok meg 8 år. Jeg kan flere også, men så fikk jeg en tanke. Hva er poenget med dem? Veldig mange svarer jo bare, hæ? Hvis de blir brukt, og for å være ærlig så er det ikke så lett å skjønne disse ordene egentlig, og ikke skulle det være lett heller.

Nei altså, hvis interessen virkelig er der så for all del, men det er jo ikke noe poeng i å gjøre om masse ord man allerede har ord på? :klo: Det blir litt smør på flesk egentlig.

Får bare håpe jeg skjønte den virkelige definisjonen av dem...

Hva skulle man ellers brukt for disse ordene?

Anonymkode: d335c...7a4

• Liker 10
Skrevet

Jeg ser ikke på dette som fremmedord, og merker at jeg sliter litt med å finne mer folkelige synonymer sånn på stående fot. Så for min del må jeg bare si at jeg bruker slike ord fordi det er de ordene jeg kan. 

Anonymkode: 32ecf...815

• Liker 10
Skrevet

Aktiv bruk av fremmedord i dagligtale og på nett, kan ofte være en hersketeknikk. 

Anonymkode: 6c6ed...053

• Liker 1
Skrevet

Det var jo ikke i bunn og grunn sååå fremmede ord det der da 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke på dette som fremmedord, og merker at jeg sliter litt med å finne mer folkelige synonymer sånn på stående fot. Så for min del må jeg bare si at jeg bruker slike ord fordi det er de ordene jeg kan. 

Anonymkode: 32ecf...815

Jeg kunne noen av dem i fra før, men da ble det ikke definert som et fremmedord heller, men merket at flere og flere forsøkte å gå i dybden av dette, men skjønte ikke så mye av det. Som sagt, det finnes jo allerede ord for disse "nye" ordene. De som bruker det vil ofte vise at de er mer belærde og opplyste enn andre om ting og tang antar jeg. Jeg har også merket at jeg begynner å bruke fremmeord hvis andre bruker det uten at man tror man er en bedreviter for det om.

Skrevet

Det vil jo bli vanligere å bruke visse ord etterhvert som samfunnet forandrer seg. Om den forandringen er "bare" at vi blir mer påvirket av engelsk, eller at det ikke finnes norske ord for noe så man innfører den engelske varianten. Eller at man blir mer bevisst på enkelte konsepter som har ligget i bakgrunnen før.

Men jeg regner med du tuller.

Er ikke så mange som vet forskjell på hypotese og teori, da, det skal du ha :P

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aktiv bruk av fremmedord i dagligtale og på nett, kan ofte være en hersketeknikk. 

Anonymkode: 6c6ed...053

Ja, det er jeg enig i. Først skal man forstå, så er man dum liksom? ;)
"Hei hei, se hvor intelligent de er i forhold til andre".

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skulle man ellers brukt for disse ordene?

Da kan du søke deg inn i det store norske leksikon på nett, eller leie deg en bok på biblioteket og finne definisjonen av disse, når de blir brukt og i hvilken sammenheng. :)

I en del tilfeller hadde det vært kjekt og bare kunne bruke et helt vanlig norskt språk. Ordet eksentrisk for eksempel:

Sitat

Eksentrisk, egentlig betegnelse for noe som ligger utenfor en sirkels sentrum. I overført betydning brukes eksentrisk som betegnelse på en person som har uvanlige eller fikse ideer, eller som fremviser iøynefallende atferd, utseende eller oppfatninger som klart skiller seg ut fra det som er det vanlige og gjengse.

Så ut i fra det jeg siterer i fra det store norske leksikon så får man jaggu meg tolke dette som man vil. :hoho:

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du søke deg inn i det store norske leksikon på nett, eller leie deg en bok på biblioteket og finne definisjonen av disse, når de blir brukt og i hvilken sammenheng. :)

Jeg vet hva ordene betyr og når de blir brukt. Jeg vil gjerne vite hvilken ord du mener man bør bruke istedenfor siden du mener disse blir for vanskelige. :) 

• Liker 6
Skrevet

palioxis

proioxis

eloquence

philharmonica

aerodynamic

tremolo

Norsk er kjedelig det er et hinder i ordforrådet mitt

Skrevet

Jeg tillærte meg mer vanskelige ord da jeg begynte å lese mer bøker. Det bare snek seg inn i språket mitt helt automatisk. Det utvidet seg enda mer da jeg begynte på vgs. Man bruker jo bare det ordforrådet man har for å uttrykke seg så tydelig som mulig. Dessuten er det jo fint om barn og ungdommer lærer seg flere synonymer som betyr nesten det samme, det kan hjelpe dem med norsktekstene sine på skolen ettersom det er fint å variere språket sitt når man skriver en lang tekst. Syns egentlig det bare er fint at ungdommer heller lærer seg et godt, norsk språk enn å hele tiden blande inn engelske ord i språket vårt. (Selv om det mest sannsynlig ikke vil stoppe med det første, men at norske fremmedord blir mer trendy kan jo kanskje senke ned farten litt.) 

• Liker 1
Skrevet

Får satse på den listen over "fremmedord" bare var tull, ellers begynner jeg virkelig å lure... Noen få låneord innimellom der, ja, men fremmedord??

• Liker 4
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for personangrep, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Skrevet

Det jeg har lagt merke til her på KG, er all den utstrakte bruken av engelske ord innblandet i norske setninger. Klassikeren er de som ikke bruker det norske ordet "brystvorte", men bruker "nippel" eller "nipler". Utstrakt bruk av det her på KG. Eller istedenfor å bruke et godt gammeldags ord for å gå på fylla i dagesvis; "fyllekule" (eller hvilket ord din lokale dialekt bruker for det), så ble det engelske ordet "bender" brukt i en nylig opprettet tråd.

Det kryr av engelske ord som puttes inn i norske setninger her på forumet. Spesielt virker det som det er mye brukt blant folk i tjueårene. For eksempel å gå på byen og treffe en fyr du ender opp med å ha sex med. Istedenfor å si det på norsk, så blir det at da "hooket du opp med han".

Idiotisk.

Skrevet

Nippler er best! Og så kommer brystvortene på andre plass. 

Sånn er det. Alle som tviler på meg er r-tards. 

Anonymkode: 7a330...cea

Skrevet

Tja, muligens. Fremmedord har vært på billigsalg den siste tiden - litt som smågodt og surkål. Og når noe er billig, så går folk mann av huse og hamstrer alt. Dette har nå også skjedd med fremmedord. 

Skrevet

En del av fremmedordene nevnt i tråden er vel egentlig faguttrykk. Innen ulike fagfelt er det behov for ord som er presise. Det går selvfølgelig an å beskrive meningen med flere ord, men det er mindre effektivt. 

Dialog er jo et eksempel, vi kan si det er en samtale mellom to personer. Fremmedordet bærer like mye informasjon som fire-fem ord. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...