Gå til innhold

Juletre eller ikke. 1 år gammel....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er ei nysgjerrig frøken. Alt skal plukkes på, rives osv osv. Akkurat hva en 1 år gammelt barn gjør. Hva gjorde/gjør dere som har hatt barn i 1 års alderen? Juletre eller ei? Er redd det bare blir et styr å holde henne unna og treet vil jo bli revet ned. Svigermor synes nok at vi skal ha, hun er tradisjonell og syns skikker skal holde i hevd. (Men jeg bryr meg ikke om henne)

Anonymkode: fabd4...82e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi droppet det i fjor da vår var ett ;) Vi skal ha et tre i år, langt enklere nå. Det handler jo om hvor mye du orker å passe på at treet får stå og at pyntet ikke havner overalt i stua, vår tok ikke nei for et nei og lot seg ikke avlede i den alderen, så vi stod over. Feiret jo uansett jul hos svigers, så vi følte ikke vi måtte ha noe tre sånn sett (han plukket derimot en gooood del på juletreet til svigers :fnise:) en stressende julaften mildt sagt. 

Anonymkode: 70756...bd3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi droppet det i fjor da vår var ett ;) Vi skal ha et tre i år, langt enklere nå. Det handler jo om hvor mye du orker å passe på at treet får stå og at pyntet ikke havner overalt i stua, vår tok ikke nei for et nei og lot seg ikke avlede i den alderen, så vi stod over. Feiret jo uansett jul hos svigers, så vi følte ikke vi måtte ha noe tre sånn sett (han plukket derimot en gooood del på juletreet til svigers :fnise:) en stressende julaften mildt sagt. 

Ja, det høres fornuftig ut. Nå vil jo hun ha alt som er på spisestuebordet og.

satser på at samboer blir med på det, hvis ikke er det hans oppgave å passe på! :laugh:

Skrevet

Vi hadde lekegrind som ble til juletregrind :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Det året vi hadde ettåring reiste vi bort til besteforeldrene, som hadde tre. Det gikk helt fint. Det var alltid noen voksne som passet på når hun var i den stua, og uansett var det lite pynt på de grenene hun nådde. Hun rev ned noen papirkurver og plukket av litt bar, men det var også alt. Bestefaren hadde lagt sandsekker over juletrefoten slik at hun ikke skulle klare å velte treet.

Anonymkode: be10e...f59

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, PhilosopherSe7en skrev:

Ja, det kan jo evt være et alternativ, eller vi drar til mine foreldre.  Men kjenner det går fint uten for min del. Hadde ikke i fjor heller, da var jeg så opptatt m amming og skulle helst sluppet jula. Men vi var for det meste bortreist og da. 

TS

Skrevet

Vi skal ha (har 1-åring). Fordi jeg ønsker å feire jul, er ikke skikkelig jul her uten tre. Gjør som med alt annet - sier NEI. Er ikke lov å ta på TV'en heller, men fjerner ikke TV'en fordi 1-åringen går bort til den :P 

Har 3,5-åring til jul og det er stas å gjøre det litt koselig, med pynta tre. 

Anonymkode: 975ef...935

• Liker 3
Skrevet (endret)

Pynte et av disse små juletre og ha det på bord/skjenk.  

Endret av Outlander
Skrevet

Hvis dere først går for vanlig juletre, så sørg for at all pynten på de nederst grenene er barnevennlige.  Alt knuselig, skarpe kanter og annet ømtålelig henges i øvre halvdel.

Ellers er både lekegrind eller små trær oppe på bordet gode alternativer. 

Skrevet

Enkelte typer stikker mer enn andre. Tror det er en type edelgran (den som er blåaktig) som stikker noe helt forjævlig. Bruk hansker når du pynter treet, ha uknuselig pynt nederst og se om ikke ungen holder seg unna når hun kjenner at det stikker. Det er ikke farlig, og du trenger ikke stikke henne med vilje, men om hun forbinder juletreet med ubehag å ta på så vil hun sannsynligvis ikke ta på det heller. ;) 

Selv har jeg fire søsken og vi er født med 11 år mellom eldste og yngste. Om vi ikke skulle hatt juletre mens en av oss var i alderen 6 mnd-2 år hadde vi hatt annethvert år uten juletre når jeg vokste opp. Det sier seg selv at det er mye bedre å heller lære ungen at det er ikke alt hun skal være borti. 

Anonymkode: 2ef30...231

• Liker 2
Skrevet

Hva med å ha et lite ett som kan stå på en hylle eller noe så hun ikke når?:) Jeg skal ha et sånt, dog pga. liten plass.

Anonymkode: ecbfc...037

Skrevet
På 18. november 2016 den 21.43, PhilosopherSe7en skrev:

Samme her, funket ypperlig, :) 

Anonymkode: a33c3...ef3

Skrevet

Vi hadde edelgran (som ikke stikker) når sønnen vår var ett år. Hang lite pynt nederst og brukte plastikk kuler. Han var interessert en liten stund, men det ga seg fort når vi hang kulene lengre opp. Så det fikk være i fred etter et par dager.

Skrevet

Vi har hatt juletre hvert år siden eldste ble født, så har gått gjennom 3 runder med 1-åring og juletre. Hang klke den pynten jeg er redd for nederst.

I år blir første året med valp og juletre, ser for meg at det blir en større utfordring

Anonymkode: 32650...9bd

Skrevet

Vi lagde julepynt til alle våre barn på den alderen som de kunne plukke på, ta ned og henge opp selv. Så her i huset har det ikke hvert noen problemer med små barn og juletrær. 

Trur jeg aldri har hørt om noen som ikke har juletre pga små barn. Så litt merkelig etter min mening. 

Anonymkode: 61d84...b6f

• Liker 1
Skrevet
På 18.11.2016 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Hun er ei nysgjerrig frøken. Alt skal plukkes på, rives osv osv. Akkurat hva en 1 år gammelt barn gjør. Hva gjorde/gjør dere som har hatt barn i 1 års alderen? Juletre eller ei? Er redd det bare blir et styr å holde henne unna og treet vil jo bli revet ned. Svigermor synes nok at vi skal ha, hun er tradisjonell og syns skikker skal holde i hevd. (Men jeg bryr meg ikke om henne)

Sett det oppi en stor lekegrind, slik at hun ikke rekker det (det er selvsagt juletreet som skal i lekegrinden, ikke barnet). Pynt lekegrinden med noen bånd som du setter dobbel-dobbel knute på :)

Skrevet

Hvis løsningen skulle være å ikke ha juletre, hvordan skal tilsvarende problem løses dersom det kommer flere barn inn i familien om x antall år? Plutselig er det et par år uten tre, så noen med, så uten igjen, avhengig av alder på minstemann? Det blir vel neppe populært hos de eldre barna..

ideen om lekegrind/gjerde rundt er jo god, alternativt så passer du på at treet er forankret i f.eks taket og har bare uknuselig pynt i barnehøyde. Jul uten tre høres stusslig ut 😕

• Liker 1
Skrevet

Vi har katt og har lært the hard way, nå knytes alltid juletreet fast i veggen. Har satt en øyeskrue i lista og fester treet med tynt snøre. Da velter det ikke, og nederst har vi plastkuler.

Anonymkode: 8362f...8bc

Skrevet
19 timer siden, Ginny skrev:

Hvis løsningen skulle være å ikke ha juletre, hvordan skal tilsvarende problem løses dersom det kommer flere barn inn i familien om x antall år? Plutselig er det et par år uten tre, så noen med, så uten igjen, avhengig av alder på minstemann? Det blir vel neppe populært hos de eldre barna..

ideen om lekegrind/gjerde rundt er jo god, alternativt så passer du på at treet er forankret i f.eks taket og har bare uknuselig pynt i barnehøyde. Jul uten tre høres stusslig ut 😕

Er jo forskjell på ettåringer også :) Noen er ikke såå nysgjerrige og plukkete, kan avledes osv. Så helt klart forskjell på min og andre på samme alder, han er fortsatt en utforsker av rang. Egne leker er liksom null interessant. For oss hadde det blitt mest stress, men for alt vi vet blir nestemann en annen type. Barn er forskjellige :) 

Julefreden hadde rett og slett blitt en saga blott om vi hadde hatt tre i fjor :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...