Gå til innhold

Hvor lenge holder hvitløk seg

Aamu

Anbefalte innlegg

Jeg synes at hver gang jeg skal ha hvitløk er de gamle. Dvs en svær, grønn spire har kommet i midten. Eller så er de brune. Så må hives. Jeg samler ikke på hvitløk fordi jeg er redd for vampyrer eller noe, men det henger stort sett hvitløk på kjøkkenet fordi det er kjempesunt og godt i mat. Synes jeg, da.

Men... hvor lenge holder det seg? Synes ikke det holder en uke engang nesten jeg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er ikke gode når de er gule, brune eller tørre, men den svære, grønne spiren er kjempegod! Jeg har ofte plantet hvitløksbåten når den har blitt sånn; det spirer i vei og jeg kan klippe av deilig, grønt plantedryss med hvitløkssmak... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tsunade skrev:

De er ikke gode når de er gule, brune eller tørre, men den svære, grønne spiren er kjempegod! Jeg har ofte plantet hvitløksbåten når den har blitt sånn; det spirer i vei og jeg kan klippe av deilig, grønt plantedryss med hvitløkssmak... :P

ok :P ! Plukker du den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tsunade skrev:

Åh, så freaky. For noen dager siden kom jeg over denne artikkelen/videoen som sier stikk motsatt. Nemlig at den grønne spiren er bitter og bør kastes :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, bare putter hele båten nedi jorda, bare sånn at toppen er såvidt over. :)

Det er forresten sant som du sier, at hvitløken man har kjøpt ofte blir fort gammel, det er nok fordi den allerede er gammel i butikken når du kjøper den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hvitløk hengende på kjøkkenet?

Jeg har det i grønnsaksskuffen i kjøleskap og de holder i en evighet.

Endret av penny_
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, penny_ skrev:

Du har hvitløk hengende på kjøkkenet?

Jeg har det i grønnsaksskuffen i kjøleskap og de holder i en evihet.

Åja. Kanskje jeg bør ha dem i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, PaperFlower skrev:

Åh, så freaky. For noen dager siden kom jeg over denne artikkelen/videoen som sier stikk motsatt. Nemlig at den grønne spiren er bitter og bør kastes :fnise:

WHAT!? Jeg skulle vært død hvis jeg bare skulle hørt på såkalte eksperter i ett og alt! Er så sta og sær at jeg helst følger min egen smak og kjenner på hva magen liker. So desu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hvitløken min i kjøleskapet. Der holder den seg fort en måneds tid om den får sjansen. Nå kjøper jeg de kinesiske hvitløkene da, de uten fedd i sånn liten "flettet" kurv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke de grønne skuddene, så jeg bare fjerner dem. Jeg bruker flatsiden på en kniv til å "mose" hvitløken (dette gjør jeg alltid uansett før jeg finhakker), og da er den kjempelett å ta ut. Bruker resten av feddet som vanlig. 

Anonymkode: a9988...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke de grønne skuddene, så jeg bare fjerner dem. Jeg bruker flatsiden på en kniv til å "mose" hvitløken (dette gjør jeg alltid uansett før jeg finhakker), og da er den kjempelett å ta ut. Bruker resten av feddet som vanlig. 

Anonymkode: a9988...949

Synes du det? Hvordan tar du den ut, da? Jeg så det da jeg skulle hakke opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Minya skrev:

Jeg har også hvitløken min i kjøleskapet. Der holder den seg fort en måneds tid om den får sjansen. Nå kjøper jeg de kinesiske hvitløkene da, de uten fedd i sånn liten "flettet" kurv.

Kan kanskje ha noe å si det. Jeg kjøper ikke dem, kjøper de vanlige. Men skal prøve kjøleskapet. 

Tenkte liksom ikke at hvitløk skal i kjøleskapet, det ligger jo utenfor i butikkene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aamu skrev:

Kan kanskje ha noe å si det. Jeg kjøper ikke dem, kjøper de vanlige. Men skal prøve kjøleskapet. 

Tenkte liksom ikke at hvitløk skal i kjøleskapet, det ligger jo utenfor i butikkene. 

Det gjør jo nesten alt av frukt og grønt, likevel er det veldig mye som holder seg best i kjøleskap når du får det hjem. 

Anonymkode: 5eb44...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jo nesten alt av frukt og grønt, likevel er det veldig mye som holder seg best i kjøleskap når du får det hjem. 

Anonymkode: 5eb44...5c3

Mesteparten av det trenger ikke å være i kjøleskap, eneste jeg kan komme på er kinakål. Tomat og agurk f.eks skal helst ikke i kjøleskap. Med mindre det er oppkuttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Aamu skrev:

Veldig mye av det som ligger i romtemperatur i butikkene blir tatt inn på kjølerommet om kvelden fordi det liker seg aller best på kjøl. Ta feks brokkoli og blomkål, de ligger veldig ofte ute i butikkene, men der jeg jobber har vi dem mer enn gjerne i kjøla de gangene vi får plass.
De få tingene som IKKE skal være på kjøla er tomat, agurk, urter og bananer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Minya skrev:

Veldig mye av det som ligger i romtemperatur i butikkene blir tatt inn på kjølerommet om kvelden fordi det liker seg aller best på kjøl. Ta feks brokkoli og blomkål, de ligger veldig ofte ute i butikkene, men der jeg jobber har vi dem mer enn gjerne i kjøla de gangene vi får plass.
De få tingene som IKKE skal være på kjøla er tomat, agurk, urter og bananer.

Ja, det vet jeg. Jeg er ikke helt dum assa.

Eller, ups..

Glemte å nevne at salaten holder seg så dårlig hos meg. Legger den på benken, og så er den brun dagen etter? Skjønner ikke noe ass. Melka også, er sur dagen etter jeg har kjøpt den. Burde holde seg i 25 grader i hvertfall en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, Aamu skrev:

Ja, det vet jeg. Jeg er ikke helt dum assa.

Eller, ups..

Glemte å nevne at salaten holder seg så dårlig hos meg. Legger den på benken, og så er den brun dagen etter? Skjønner ikke noe ass. Melka også, er sur dagen etter jeg har kjøpt den. Burde holde seg i 25 grader i hvertfall en uke.

Men salaten ligger jo gjerne i litt kjøl? Og du putter vel melken i kjøleskapet? 

Altså, jeg legger alt i kjøleskapet (unntatt banan og epler) og det holder seg lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, dillyduzit skrev:

Men salaten ligger jo gjerne i litt kjøl? Og du putter vel melken i kjøleskapet? 

Altså, jeg legger alt i kjøleskapet (unntatt banan og epler) og det holder seg lenge. 

Nei, jeg legger alt jeg kjøper rett på benken jeg. Skal noe i kjøleskapet assa? Har bare brus i kjøleskapet jeg. 

Pølser må jeg spise dagen etter, ellers er de ødelagte. Har pappesker på kjøkkenbenken der jeg legger alle varer i. har 25 grader i rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aamu skrev:

Nei, jeg legger alt jeg kjøper rett på benken jeg. Skal noe i kjøleskapet assa? Har bare brus i kjøleskapet jeg. 

Pølser må jeg spise dagen etter, ellers er de ødelagte. Har pappesker på kjøkkenbenken der jeg legger alle varer i. har 25 grader i rommet.

Varmt og godt, da hvertfall. Ville nok prøvd å skru ned temprauren til 22, se om det holder seg bedre da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, dillyduzit skrev:

Varmt og godt, da hvertfall. Ville nok prøvd å skru ned temprauren til 22, se om det holder seg bedre da. 

:sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...