Gå til innhold

Pus med tørr hud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusen min har ganske tørr hud på bakparten. Han får også en del flass i dette området, og en del ekstra floker. Jeg har snakket med flere dyrleger om dette. Tatt blodprøver og hele greia (de var for noe annet, men de sjekket for det meste). Dyrlegen anbefalte tran og et spesielt for. Han får begge deler nå :) Jeg fikk også beskjed om at jeg kunne prøve noe fuktighetsgivende pelsspray/hudspray. Noen som kan anbefale en? Kan også prøve shampoo og balsam hvis noen har noe å anbefale, men jeg er litt skeptisk til å dusje han på denne tiden av året siden han går ute :)  Tar gjerne imot alle andre tips og råd også :) 

Anonymkode: d3214...886

Videoannonse
Annonse
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet (endret)

Forer du med tørrfor?

For alle helseproblemer  med katt: Råforing.

Siden de er opprinnelig ørkendyr er de tilpasset å få alt vannet gjennom maten. De blir dehydrerte og får nyreproblemer blant annet av å spise tørrfor. I tillegg inneholder nesten alt tørrfor MSG, som er veldig skadelig. Tror det eneste tørrforet som ikke inneholder det er Orijen.

Endret av Den Lille Heksa
Skrevet
1 time siden, Den Lille Heksa skrev:

Forer du med tørrfor?

For alle helseproblemer  med katt: Råforing.

Siden de er opprinnelig ørkendyr er de tilpasset å få alt vannet gjennom maten. De blir dehydrerte og får nyreproblemer blant annet av å spise tørrfor. I tillegg inneholder nesten alt tørrfor MSG, som er veldig skadelig. Tror det eneste tørrforet som ikke inneholder det er Orijen.

Jeg forer både med råfor og litt tørrfor. Jeg har prøvd full råforing i en lang periode, problemet forsvant ikke. Men jeg vil si det er litt skummelt å si at råfor er løsningen på alle helseproblemer hos katter. Noen ganger må det medisinsk behandling til.

• Liker 2
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forer både med råfor og litt tørrfor. Jeg har prøvd full råforing i en lang periode, problemet forsvant ikke. Men jeg vil si det er litt skummelt å si at råfor er løsningen på alle helseproblemer hos katter. Noen ganger må det medisinsk behandling til.

Det er forskjell på behandling og løsning.

Hva råforer du med?

Skrevet
16 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Det er forskjell på behandling og løsning.

Hva råforer du med?

Foreløpig Vom. Har også prøvd Bozita.

Vet du om noen sprayer eller utvendige produkter som kan hjelpe på tørr hud?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pusen min har ganske tørr hud på bakparten. Han får også en del flass i dette området, og en del ekstra floker. Jeg har snakket med flere dyrleger om dette. Tatt blodprøver og hele greia (de var for noe annet, men de sjekket for det meste). Dyrlegen anbefalte tran og et spesielt for. Han får begge deler nå :) Jeg fikk også beskjed om at jeg kunne prøve noe fuktighetsgivende pelsspray/hudspray. Noen som kan anbefale en? Kan også prøve shampoo og balsam hvis noen har noe å anbefale, men jeg er litt skeptisk til å dusje han på denne tiden av året siden han går ute :)  Tar gjerne imot alle andre tips og råd også :) 

Dyr skal ikke ha tran beregnet for mennesker. Hunder skal iallefall ikke ha tran, kanskje det er tilfelle med katt også?

Det beste er å gi olje beregnet for dyr. Selv gir jeg omega3 fra Dr.Baddaky, veldig fornøyd.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Snorkfrøken skrev:

Dyr skal ikke ha tran beregnet for mennesker. Hunder skal iallefall ikke ha tran, kanskje det er tilfelle med katt også?

Det beste er å gi olje beregnet for dyr. Selv gir jeg omega3 fra Dr.Baddaky, veldig fornøyd.

Det er ikke mennesketran jeg gir han :) Det er sånn omega 3 greie som er spesielt beregnet på hunder og katter :) Burde gjort det litt klarere i HI.

Skrevet

Kan man ikke gi den fisk? Hvis den trenger omega3 skulle man jo tro at fisk kan løse det?

Anonymkode: 421ea...499

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mennesketran jeg gir han :) Det er sånn omega 3 greie som er spesielt beregnet på hunder og katter :) Burde gjort det litt klarere i HI.

Så bra :) Har katten din noe kløe?

Skrevet
2 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

Så bra :) Har katten din noe kløe?

Ikke som jeg har merket. Det er bare på bakparten han er tørr. Han gnir seg ikke inn til noe eller klør seg noe der. Han vasker seg heller ikke uvanlig mye på området. Det virker ikke som han er plaget med det på noe måte. Det er hovedsaklig det med at han får så fort floker siden pelsen også er ganske tørr i det området. Han liker heller ikke bli børstet så jeg er litt redd han skal få sår om det tover seg for mye, eller at han skal få vondt om jeg børster for mye Er litt hønemor :P 

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Har hørt at mange hunder har klødd på potene av Vom. Kjøpte det selv en gang og syns det var veldig rosa...? Hunden min spiste det men ikke kattene, og jeg har ikke kjøpt det igjen.

Ser også at Bozita inneholder "gjær", og det er som regel MSG.

Både hunden og kattene mine får Provit, som er rent kjøtt og vom. Jeg blander det i kjøkkenmaskin med div grønnsaker, frukt og bær. Kattene får mere kjøtt enn hunden, de er ikke så glad i å få ting tilsatt. Ellers får de hva som helst som jeg har og som de vil ha.

Hvis jeg hadde bare en katt tror jeg ikke jeg hadde kjøpt mat spesielt til den, jeg hadde bare gitt rått kjøtt/fisk/innmat og ellers hva jeg hadde i huset.

Eneste erfaringen jeg har med hudproblemer er den forrige hunden min som klødde og mistet pels så lenge hun fikk tørrfor. Når jeg gikk over til råforing/menneskemat så sluttet hun. Så vet ikke om noe man kan spraye på dessverre.

Skrevet

Ene katten min pleier å få litt tørr hud og floker bak ved halen på senvinteren/tidlig vår etter å ha vært mye inne, men eneste tipset fra veterinær er fór med mer essensielle fettsyrer (som hun ikke helt klarte å forklare hvor jeg skulle få tak i). Selvsagt anbefaler de helst fóret de fører på klinikken, som f.eks. Specific som er et mildt sagt rævva fór. Da jeg sa jeg foret kattene med Orijen hadde hun ikke hørt om det. Jeg forer også med våtfor som f.eks. Bozita, Applaws, Iams, Brit Care, Hills og Royal Canin. Og har vi rent kjøtt uten salt og krydder, kan jeg godt gi noen biter til kattene også. Av godbiter gir jeg kun rent, frysetørret eller tørket kjøtt uten andre tilsetningsstoffer. innekatten min er i fin form og har fin pels, mens utekatten har mer tendenser til å få tørr hud og flokete pels, spesielt etter en lang vinter.
Jeg har ofte tenkt på å starte med råforing men synes det virker så vanskelig til katt, så har ikke turdt å hive meg rundt enda. Skulle ønske vi hadde sånne ferdigpakker som de har i frysedisken i Sverige, så kunne jeg ha startet i det små.

Veterinærene her i byen virker som de er veldig dyktige på hunder og hester, men har mer begrenset kunnskap om katter.

Skrevet

Bare et dumt spørsmål basert på erfaringer med min egen pusegutt. Der vi bodde før hadde vi luft-luft varmepumpe. Da blir inneluften ganske tørr, og før jeg fant ut at luften ble så tørr så flasset han på ryggen ved halefestet om vinteren.

I fjor flyttet vi og har nå balansert ventilasjon. I fjor vinter flasset han ikke, og i forrige hjem flasset han mindre når jeg sørget for å ha fordampningskar med vann litt rundtomkring.

Anonymkode: 5dcb0...f2a

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
1 time siden, Ardwinna skrev:

Jeg har ofte tenkt på å starte med råforing men synes det virker så vanskelig til katt, så har ikke turdt å hive meg rundt enda.

Det er ikke noe vanskelig i det hele tatt. Kjøp rå fisk og de typer kjøtt og innmat som du får tak i og veksle mellom det. Gi rå kyllingvinger slik at de får bein. Kjør noe av kjøttet/fisken sammen med litt frukt og grønnsaker i food processor. Gi middagsmat, brød med pålegg som leverpostei og ellers alt annet de vil ha. Man trenger ikke være utdannet ernæringsfysiolog for å fore en katt på noe annet enn ferdigmat. Det er ferdigmatprodusentene selv som får det til å høres slik ut.

Jeg var ifjor på et foredrag av en ernæringsfysiolog på hund, og hun sa at det er slett ikke sikkert at ferdigforet er optimalt sammensatt, og at råforing er langt fra så komplisert som man kan få inntrykk av. De som lager tørrforet sitter altså ikke nødvendigvis på noe mere eller bedre kunnskap bare fordi de er ferdigmatprodusenter.

Skrevet
Akkurat nå, Den Lille Heksa skrev:

Det er ikke noe vanskelig i det hele tatt. Kjøp rå fisk og de typer kjøtt og innmat som du får tak i og veksle mellom det. Gi rå kyllingvinger slik at de får bein. Kjør noe av kjøttet/fisken sammen med litt frukt og grønnsaker i food processor. Gi middagsmat, brød med pålegg som leverpostei og ellers alt annet de vil ha. Man trenger ikke være utdannet ernæringsfysiolog for å fore en katt på noe annet enn ferdigmat. Det er ferdigmatprodusentene selv som får det til å høres slik ut.

Jeg var ifjor på et foredrag av en ernæringsfysiolog på hund, og hun sa at det er slett ikke sikkert at ferdigforet er optimalt sammensatt, og at råforing er langt fra så komplisert som man kan få inntrykk av. De som lager tørrforet sitter altså ikke nødvendigvis på noe mere eller bedre kunnskap bare fordi de er ferdigmatprodusenter.

Nei jeg stoler ikke akkurat blindt på ferdigmatprodusenter, men mange mener at å råfore katt er vanskeligere enn å råfore hund, da katter er rene kjøttetere og hunder er litt mer altetende og klarer seg på litt mer plantekost enn katter. Skal man råfore katt må man bl.a. følge med på at den får i seg nok taurin. Brød kommer jeg aldri til å gi kattene mine, da de har svært lite nytte av korn og den type karbohydrater. Da er det tross alt bedre med enkelte typer grønnsaker, frukt og bær i små mengder.

Når jeg leser på sider om råforing høres det ut som en hel doktorgrad å begi seg ut på. Det er mulig mange overdriver, men enn så lenge fortsetter jeg å gi variert mat med både tørrfor, våtfor og rent kjøtt og fisk uten salt og krydder. Så får jeg fortsette å lese meg opp og samle kunnskap og mot til å prøve :)

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
4 timer siden, Ardwinna skrev:

Skal man råfore katt må man bl.a. følge med på at den får i seg nok taurin. Brød kommer jeg aldri til å gi kattene mine, da de har svært lite nytte av korn og den type karbohydrater.

Taurin får de fra kjøtt av god kvalitet, så det trenger de ikke tilskudd av når man råforer, og korn er det i det aller meste av tørrfor.

Skrevet
23 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Taurin får de fra kjøtt av god kvalitet, så det trenger de ikke tilskudd av når man råforer, og korn er det i det aller meste av tørrfor.

Taurininnholdet varierer etter type kjøtt, del av dyret og også hvordan kjøttet lages til. Taurininnholdet kan for eksempel minske kraftig dersom man kverner kjøttet, av samme grunn som at kvernet kjøtt blir fortere dårlig; større overflate og kontakt med oksygen. Mengden taurin minsker også ytterligere jo høyere mengde bakterier i overflaten på kjøttet. Dersom man ofte kverner kjøttet til bruk i råforing, kan man dermed risikere at taurininnholdet blir mye lavere enn det katten trenger.

Jeg er forøvrig bevisst på å ikke kjøpe verken tørrfor eller våtfor med hvete, korn eller mais i, f.eks. Orijen, Acana, Bozita, Applaws eller Brit Care.

Skrevet
På ‎18‎.‎11‎.‎2016 den 19.57, Den Lille Heksa skrev:

Har hørt at mange hunder har klødd på potene av Vom. Kjøpte det selv en gang og syns det var veldig rosa...? Hunden min spiste det men ikke kattene, og jeg har ikke kjøpt det igjen.

Ser også at Bozita inneholder "gjær", og det er som regel MSG.

Både hunden og kattene mine får Provit, som er rent kjøtt og vom. Jeg blander det i kjøkkenmaskin med div grønnsaker, frukt og bær. Kattene får mere kjøtt enn hunden, de er ikke så glad i å få ting tilsatt. Ellers får de hva som helst som jeg har og som de vil ha.

Hvis jeg hadde bare en katt tror jeg ikke jeg hadde kjøpt mat spesielt til den, jeg hadde bare gitt rått kjøtt/fisk/innmat og ellers hva jeg hadde i huset.

Eneste erfaringen jeg har med hudproblemer er den forrige hunden min som klødde og mistet pels så lenge hun fikk tørrfor. Når jeg gikk over til råforing/menneskemat så sluttet hun. Så vet ikke om noe man kan spraye på dessverre.

Gjær og MSG er to veldig forskjellige tilsettningsstoffer...
Gjær er levende mikroorganisme, sopp, MSG er en aminosyre. MSG er en smaksforsterker som gi umami-smak, mens gjær spalter sukker.

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
10 timer siden, _popcorn_ skrev:

Gjær og MSG er to veldig forskjellige tilsettningsstoffer...
Gjær er levende mikroorganisme, sopp, MSG er en aminosyre. MSG er en smaksforsterker som gi umami-smak, mens gjær spalter sukker.

De forkler det som gjær, gjærekstrakt, hydrolyserte proteiner, gelatin, kyllingprotein, maltodextrin, naturlig smak etc. fordi forbrukerne har blitt oppmerksomme på MSG og unngår det.

http://www.nyttnorge.com/kunstig-smaksforsterker-msg-er-nervegift-for-hjernen.html

Skrevet
15 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

De forkler det som gjær, gjærekstrakt, hydrolyserte proteiner, gelatin, kyllingprotein, maltodextrin, naturlig smak etc. fordi forbrukerne har blitt oppmerksomme på MSG og unngår det.

http://www.nyttnorge.com/kunstig-smaksforsterker-msg-er-nervegift-for-hjernen.html

Jeg leste flere av artiklene der inne på nyttnorge.com og siden fremstår ikke akkurat som veldig seriøs og vitenskapelig basert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...