AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #1 Skrevet 18. november 2016 Men så står det "våre produkter kan ikkeholde spor av peanøtter". Er det for noe tull, a? Noen som jobber eller har jobbet på Peppes som kan utdype? Anonymkode: 76506...7c9
Duckie Skrevet 18. november 2016 #2 Skrevet 18. november 2016 De har peanøtter på kjøkkenet, er man hyperallergisk burde man derfor ikke kjøpe pizza fra peppes, siden det er en liten mulighet for at allergener kan komme på all maten.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #3 Skrevet 18. november 2016 6 minutter siden, Duckie skrev: De har peanøtter på kjøkkenet, er man hyperallergisk burde man derfor ikke kjøpe pizza fra peppes, siden det er en liten mulighet for at allergener kan komme på all maten. Men da burde jo ikke PEANØTTER være på allergifilteret, siden det aldri kan filtreres bort. Sikter de til at produktene har vært i samme rom som peanøtter? Spor av er jo en bit av en peanøtt, faktisk kan det være en hel nøtt. Å være i samme rom som er ikke spor av? Er det bare at de har nøtter på kjøkkenet liksom? Jeg er allergisk mot det, men vet ikke hvor mye. Såpass at legen sa jeg ikke bør spise det, jeg har naturligvis ikke forsøkt. Men jeg tåler å gå i butikken og handle liksom. Tåler å være i samme rom som nøtter. Så da burde det gå bra? Anonymkode: 76506...7c9
Duckie Skrevet 18. november 2016 #4 Skrevet 18. november 2016 Det er jo forskjellige grader av allergi. Er du usikker på hvor allergisk du er, ville jeg holdt meg unna. Du kan velge bort hele peanøtter og at personalet skal unngå nøtter ved håndtering av din mat, men de befinner seg i samme lokale, og du kan aldri være helt sikker på at det ikke ligger igjen noen allergener fra forrige pizza der hvor din lages. Er det snakk om "spor av" skal det aldri befinne seg hele nøtter eller nøttebiter i maten.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #5 Skrevet 18. november 2016 2 minutter siden, Duckie skrev: Det er jo forskjellige grader av allergi. Er du usikker på hvor allergisk du er, ville jeg holdt meg unna. Du kan velge bort hele peanøtter og at personalet skal unngå nøtter ved håndtering av din mat, men de befinner seg i samme lokale, og du kan aldri være helt sikker på at det ikke ligger igjen noen allergener fra forrige pizza der hvor din lages. Er det snakk om "spor av" skal det aldri befinne seg hele nøtter eller nøttebiter i maten. Jo, det kan dessverre befinne seg både små biter av nøtter og hele nøtter, og fortsatt kalles spor av. Jeg har lest endel om det i forhold til sjokolade og spor av nøtter (sjokolade er jo verstingen sånn sett). Det kan være en hel nøtt, på det verste, og fortsatt opplyses som "spor av". Skumle greier. Jaja.. får holde meg unna peppes pizza, da. Og fantasere om at det en gang i fremtiden finnes flere allergivennlige restauranter/utesteder Anonymkode: 76506...7c9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #6 Skrevet 18. november 2016 Dette betyr at de serverer retter med peanøtter på Peppes, så selv om det ikke er peanøtter i retten du bestiller er dette noe de har på kjøkkenet hvor maten tilberedes og dersom personalet ikke er flinke nok til å håndtere de forskjellige ingrediensene på egne fjøler/kniver samt vaske seg/skifte hansker når de håndterer nøtter, så kan det være spor av nøtter i maten din. Peppes kan altså ikke garantere at det ikke er allergener fra nøtter i maten du får, så dersom du er sterkt allergisk anbefales det at du holder deg unna mat fra Peppes. Anonymkode: bd69a...e45
_popcorn_ Skrevet 18. november 2016 #7 Skrevet 18. november 2016 Når en bedrift har prøvd forhindre kryssforurensing med allergener, og likevel ikke kan garantere 100% fritt for, så merker dem med "spor av". "inneholder/allergener" betyr at noe er tilført produktet med hensikt, som en av ingrediensene. "kan inneholde spor av" betyr at dem ikke kan garantere 100% at det ikke er sporer i produktet. For eksempel, skal man garantere fritt for sporer av gluten i glutenfritt brød, så må man rundvaske hele bakeriet i mellom produksjonen. Peppes har peanøtter i enkelte pizza, å skal dem garantere at det er fritt for sporer, må dem enten vaske ned hele kjøkkenet før produksjon av peanøtt-fri pizza, eller så må denne pizzaen lages på et eget allergi-kjøkken. Denne merkingen brukes i all hovedsak for dem som er hyperallergisk, slik at støv fra allergenet kan føre til fare for liv og helse. Og denne merkingen fratar absolutt ikke bedriften fra krav om soneinndeling og varsomhet rundt allergener. Selv om dem har merket "kan inneholder spor" så har dem ikke lov til å være uforsiktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå