Gå til innhold

Får ingen utbetalinger i 2 mnd, kan jeg få dagpenger fra NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg går ut i praksis via skolen i 2 mnd(februar-mars), jeg jobber utenom. Men da får jeg ikke jobbet noe på disse to månedene, da jeg jobber på dagtid og praksis skjer på dagtid. Får heller ikke stipend/lån. Er det mulig å få dagpenger fra nav? Jeg aner ikke hvordan jeg kan få råd til husleie og mat/regninger hvis jeg ikke får penger... Er veldig bekymra og går rundt og tenker på dette hele tiden.. Klarer ikke slappe av :( Håper noen der ute vet hva jeg kan gjøre.

Anonymkode: a9e0f...aec

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg går ut i praksis via skolen i 2 mnd(februar-mars), jeg jobber utenom. Men da får jeg ikke jobbet noe på disse to månedene, da jeg jobber på dagtid og praksis skjer på dagtid. Får heller ikke stipend/lån. Er det mulig å få dagpenger fra nav? Jeg aner ikke hvordan jeg kan få råd til husleie og mat/regninger hvis jeg ikke får penger... Er veldig bekymra og går rundt og tenker på dette hele tiden.. Klarer ikke slappe av :( Håper noen der ute vet hva jeg kan gjøre.

Jeg tror ikke at du kan få dagpenger siden kravet der er vel at du må være arbeidsledig og ikke under utdanning.

Mulig du kan få sosialstønad,men jeg er veldig usikker. Ville gått på ditt lokale Nav-kontor og hørt med dem :)

Du har ikke mulighet til å jobbe ekstra før det og legge av litt penger? Eventuelt låne av noen?

Anonymkode: 25451...2c0

Skrevet

Tror ikke du har rett på noe, har selv lyst til å bygge på utdanningen min med en deltids utdanning som krever praksis men har ikke funnet noen annen løsning enn å spare opp nok penger og be om ulønnet permisjon fra jobb. :( Spørs om det blir noe av for min del... Lykke til med å finne en løsning, håper det ordner seg! :) 

Skrevet

Hvorfor får du ikke studielån?

Dersom du begynner å spare nå, så burde det gå an å spare opp de pengene du trenger de 2 mnd? rundt 15 000 skulle holde i massevis om du bare bruker penger på husleie, strøm, mat og den slags.

Anonymkode: a9e8f...e74

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naturligvis ikke. For å få dagpenger må du være arbeidssøker. Du får heller ikke sosialstønad som student.

Praksisen kommer jo ikke akkurat overraskende, så hvorfor i alle dager har du ikke spart opp penger til å dekke utgiftene de to månedene? Det er jo helt vanlig å gjøre. 

Hva skal du så gjøre nå? Prøve å få deg kveldsjobb for perioden. Ellers så er det ikke veldig uvanlig at studenter prostituerer seg. Et ukonvensjonelt og omstridt forslag, men heller det enn å ikke ha råd til mat og risikere å bli kastet ut av boligen grunnet manglende husleiebetaling.

Anonymkode: 94fac...a84

• Liker 1
Skrevet

Hva gjør de andre studentene da?

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, Ede skrev:

Tror ikke du har rett på noe, har selv lyst til å bygge på utdanningen min med en deltids utdanning som krever praksis men har ikke funnet noen annen løsning enn å spare opp nok penger og be om ulønnet permisjon fra jobb. :( Spørs om det blir noe av for min del... Lykke til med å finne en løsning, håper det ordner seg! :) 

Du har full mulighet til å ta lån i Lånekassen som alle andre studenter. :)

Anonymkode: 3cdb9...e8d

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal du så gjøre nå? Prøve å få deg kveldsjobb for perioden. Ellers så er det ikke veldig uvanlig at studenter prostituerer seg. Et ukonvensjonelt og omstridt forslag, men heller det enn å ikke ha råd til mat og risikere å bli kastet ut av boligen grunnet manglende husleiebetaling.

Hvis TS er student har hun krav på studielån, så noe skurrer i historien hennes.

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får heller ikke stipend/lån.

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 3298b...775

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ha rett på sosialhjelp.

Anonymkode: e5555...719

Skrevet
10 minutter siden, Tvist skrev:

Hva gjør de andre studentene da?

- Mottar studiestøtte

- Har hatt praksisperiode med i planene og lagt seg opp midler

- Jobber helg

Anonymkode: 3298b...775

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor svarer ikke TS på dette med studielån? Hun får jo det som student.

Skrevet

Men hvorfor svarer ikke TS på dette med studielån? Hun får jo det som student.

Hvis hun for eksempel er forsinket i utdanningen så får hun ikke det,men må hente seg inn igjen. Du har jo også de som har brukt opp årene sine hos Lånekassen,men som fortsatt tar utdanning.

Uansett så er det rart at hun ikke svarer på noe ja.

• Liker 1
Skrevet

Tenker at Ts ikke har krav på studielån. Feks pga forsinkelse. 

Anonymkode: fcf6b...9d2

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun for eksempel er forsinket i utdanningen så får hun ikke det,men må hente seg inn igjen. Du har jo også de som har brukt opp årene sine hos Lånekassen,men som fortsatt tar utdanning.

Uansett så er det rart at hun ikke svarer på noe ja.

Jeg kan reglene om forsinkelse, ja. Jeg tviler litt på at TS har studert i åtte år.

Uansett er jo dette noe som gjelder mange, løsningen er å jobbe. I utgangspunktet er det vanskelig å få sosialstøtte hvis man har studentstatus. Det finnes selvsagt noen solskinnshistorier hvor NAV sosial har hjulpet studenter med psykiske problemer e.l, men TS skriver ingenting om alvorlig sykdom eller andre livskriser. Da blir det vanskelig.

Til TS:

Hvis du ikke kan ta studielån og er helst desperat kan du ta et lite forbrukslån eller skaffe deg kredittkort å leve på i noen måneder, men da må du ha disiplin til å jobbe og betale det ned etterpå. Kanskje du har feriepenger som kommer i juni? Skattepenger? Du bør iallfall ikke satse på at du skal få sosialstønad.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at Ts ikke har krav på studielån. Feks pga forsinkelse. 

Anonymkode: fcf6b...9d2

Da jobber man, sparer opp penger, låner av familie i verste fall. Man tenker ikke automatisk at NAV sosial skal sponse en.

• Liker 2
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Du får ikke dagpenger eller sosialhjelp når du er i utdanning. Du er nødt til å klare deg på egenhånd. Alternativene dine er å jobbe ved siden av, låne av familien eller ta opp lån hos Lånekassen. 

Skrevet

Jeg kan reglene om forsinkelse, ja. Jeg tviler litt på at TS har studert i åtte år.

Uansett er jo dette noe som gjelder mange, løsningen er å jobbe. I utgangspunktet er det vanskelig å få sosialstøtte hvis man har studentstatus. Det finnes selvsagt noen solskinnshistorier hvor NAV sosial har hjulpet studenter med psykiske problemer e.l, men TS skriver ingenting om alvorlig sykdom eller andre livskriser. Da blir det vanskelig.

Jeg skrev bare om hvorfor hun ikke kan ha krav på studielån nå siden alle var så oppsatt på hvorfor hun ikke hadde søkt om det,men ja enig. Dette vet man jo om,og da må man jo planlegge litt ekstra og spare opp penger.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har full mulighet til å ta lån i Lånekassen som alle andre studenter. :)

Det er klart, for de fleste som skal studere er jo det løsningen, det var det også for meg når jeg studerte på fulltid for noen år siden. :) 

For min del er det vel mer det at jeg har med årene lagt meg på et forbruk som ikke helt kan dekkes av et studielån. Huslån, forpliktelser etc. ;) Ikke synd på meg, jeg vet det! :fnise: 

Virker som om TS allerede har sjekket opp at hun ikke kan få lån i Lånekassen så poenget mitt var vel mer at hun ikke kunne forvente å få noe av NAV eller noen andre. Hun må nok spare selv...

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til TS:

Hvis du ikke kan ta studielån og er helst desperat kan du ta et lite forbrukslån eller skaffe deg kredittkort å leve på i noen måneder, men da må du ha disiplin til å jobbe og betale det ned etterpå. Kanskje du har feriepenger som kommer i juni? Skattepenger? Du bør iallfall ikke satse på at du skal få sosialstønad.

Trenger ikke å ha studert i 8 år for å midlertidig miste retten på studielån. Jeg tipper at TS er mer enn ett år (60 studiepoeng) forsinket i studiene. 

Sosialstønad for å ha ulønnet permisjon fra jobben skjer ikke. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 94fac...a84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...