Gå til innhold

Uregelmessig mens - start på overgangsalder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 43, og har de siste månedene fått litt uregelmessig menstruasjon. 

Ved et tilfelle kom mensen litt senere enn jeg trodde, men ikke senere enn at jeg tenkte at det bare var jeg som telte feil, og i ett tilfelle kom den også litt før. Men denne gangen har den ikke kommet i det hele tatt.

Det vil si at det nå er ca tre uker siden jeg sist skulle hatt menstruasjon. 

Det har vært små endringer i blødningsmønsteret i noen år, men det har vært litt "hardere" blødninger, men ikke så mye at det har vært plagsomt, og noe jeg har tenkt at bare har kommet med alderen. Utenom det har mensen kommet som ei klokke siden jeg var 13-14.

Jeg har vært hos gynekolog som har sjekket meg grundig, og ikke så noe galt (og som ikke opplevde dette som dramatisk) Litt kjapp googling viste at dette lett kan være starten på overgangsalderen. Det står at i førtiårene blir ofte menstruasjonen mer uregelmessig, og etterhvert opphører den fullstendig. Jeg blir likevel litt engstelig av det hele. Det er noe med å "kjenne kroppen sin", og så plutselig oppfører den seg helt annerledes enn den har gjort i tredve år... Selve overgangsalderen er ikke der før mensen har vært helt borte i ett år. Jeg har heller ingen andre symptomer (hetetokter/humørsvingninger etc) 

Hva er andres erfaringer med overgangsalderen? 

Anonymkode: 3f866...306

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...