AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #1 Skrevet 18. november 2016 I Norge er psykologutdanningen lagt opp slik at man skal bli både psykolog og forsker. Konsekvensen av dette er at den norske utdanningen er 6 år, men tilbyr likevel mindre praksis i utdanningen enn utdanninger i andre land som kun varer i 5 år. Det er en slags hummer- og kanariutdanning. Personlig er jeg misfornøyd med denne ordningen. Jeg vet at jeg aldri skal jobbe som forsker, og jeg syns metodefagene er tørre og kjedelige. I tillegg er det kjedelig at man må gå et år ekstra, men samtidig ha mindre praksis. Nå som det er etablert masterstudier i psykologi på flere universitet, så er det mer naturlig at de som ønsker å jobbe med forskning går denne veien. Så kunne man hatt en tilsvarende "klinisk master" som man har i andre land. Eventuelt at tradisjonelle "psykologi profesjon" blir omgjort til 5 år og hvor målet er å gjøre oss rustet til klinisk arbeid. Noen som er enige? Anonymkode: be76a...907
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #2 Skrevet 18. november 2016 Det er metodefag i de fleste utdanninger, det handler like mye om å kunne lese og analysere en forskningsartikkel. Tro det eller ei men det er faktisk relevant for ditt fremtidige arbeid. Anonymkode: c7214...861 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #3 Skrevet 18. november 2016 I studieløpet til profesjonsutdanningen ved UiO teller jeg (så vidt jeg kan se) 25 studiepoeng i metode totalt. Det tilsvarer mindre enn ett semester med metode i løpet av utdanningen, ikke et helt år. Velger man "forskerløpet" med bachelorgrad+mastergrad i psykologi så tar man til sammenligning 40 studiepoeng i metode bare i bachelorgraden. Jeg vil nok tro at de fleste som vet at de vil bli forskere og ikke klinikere allerede velger å gå masterutdanningen istedet for profesjonsutdanningen, jeg var i hvertfall ikke i tvil da jeg skulle velge hvilken av disse utdanningene jeg skulle begynne på. Metode er noe av det aller viktigste studiestedet kan lære dere, for det setter dere i stand til å kritisk vurdere nytt stoff og på den måten holde dere oppdatert på deres eget fagområde i alle årene som kommer etter at dere er ferdig med studiene. Du skal heller ikke se bort fra at du i din kliniske praksis kommer over et fenomen som du har lyst til å studere videre, enten ved å lese deg opp på det eller ved å kjøre i gang et eget forskningsprosjekt. Anonymkode: daea5...d0b 4
Lillemø Skrevet 19. november 2016 #4 Skrevet 19. november 2016 I de fleste andre land kreves det mer enn 6 år utdanning for å kunne kalle seg psykolog. Til sammenligning er legeutdanningen som psykologutdanningen, en profesjonsutdanning. En profesjonsutdanning er 6-årig, og gir autoriasjon, i tillegg må legene gjennom en turnusperiode. En "klinisk" master vil derav ikke var god nok for å utdanne psykologer i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #5 Skrevet 29. mai 2019 På 18.11.2016 den 10.28, AnonymBruker skrev: Noen som er enige? Nei, jeg er ikke enig. Anonymkode: 6e4f6...c7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå