Gå til innhold

Mus i hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå desperat. Har ikke fått sovet en hel natt på lenge uten å bli vekket av den jævla musa som bråker og står i. 

Vi har da altså en ganske liten leilighet i et ganske gammelt hus. Å tette på utsiden er nyttesløst (huseier gir faen, men samtidig så vil han ikke at vi skal gjøre noe)

Jeg kan ikke bruke skapet under vasken lengre siden musa kommer seg fra under kjøkkengulvet til inn i skapet langs med rørene. Oppbevarer jeg noe i skapet så blir det spist på, ødelagt eller stjålet.  Så har den laget et hull under skapet så den kommer seg ut på kjøkkengulvet. Den har også laget seg et hull i veggen på baderommet (i et hjørne hvor en vanlig vegg møter en tømmervegg). 

Har 4 feller, to vanlige og to svarte plastfeller om noen skjønner hvilke jeg mener. Har prøvd alt av åte uten nytte. Alt fra nystekt bacon eller peanøttsmør til ost eller nøtter. Musa går rett forbi fellene....dette har jeg sett med egne øyne når jeg har sittet stille i senga og observert

I natt våknet jeg - igjen - ved at den hadde kommet seg inn i den ene skuffen og tråkket over noen poser med diverse nøtter. Jeg satte meg opp i senga noe som gjorde at den pilte ut på baderommet og mest sannsynlig inn i hullet sitt der. Lukket døra til baderommet, men da satte den igang i å skrape og bråke ved hullet under vasken.  Og nå er jeg så sliten at jeg knapt vet hva jeg skal gjøre. Takket være en kronisk sykdom så gjør mangelen på en god natt søvn at jeg sliter hele dagen med hodepine og smerter

Hele nabolaget er fullt av katter, som jevnlig bruker vår hage. Selv har jeg ikke katt, men to ildere...noe som tydeligvis ikke er avskrekkende for ei mus 🙄 Å ta inn en katt er helt uaktuelt (altså ikke TA, men å skaffe seg eller låne en katt)

Jeg tør ikke legge ut gift mtp alle kattene, men også siden jeg stadig leser om at de kan legge fra seg gift rundtomkring og da blir jeg redd for mine egne dyr

Å ringe et skadedyrfirma er helt drepen for lommeboka mtp julen som nærmer seg og jeg allerede lever på uføretrygd, og ikke noe jeg har råd til før tidligst utpå vårparten ...og da er det jo litt for sent. Om jeg skulle finne på å kreve at huseier fikser med skadedyrsfirma så kommer han garantert til å gjøre det ekstra vanskelig for oss ved å legge ut gift, åpne opp under vasken etc som gjør at jeg ikke kan ha mine dyr løse (og ildere er ikke burdyr, men jeg har dem i bur om natten)

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre lengre 😢

Anonymkode: baf04...9e0

Skrevet

Dette MÅ jo utleier ta seg av. Hele kåken vil jo bli ødelagt til slutt hvis ikke noe blir gjort. 

Ellers kan du jo bruke ørepropper om natta. Jeg er avhengig av propper og får ikke sove uten. En tilvenningsperiode, så er du vant med det.

Eller rett og slett flytt til ett annet sted.

• Liker 1
Skrevet

Huseier vil helt sikkert gjøre noe om vi maser på han, men som sagt så vil han ikke lytte til oss og samtidig gjøre hverdagen vår ekstremt vanskelig 

Jeg kjøpte meg propper i går, men jeg våknet av at det gjorde vondt i ørene så jeg måtte ta de ut litt. Litt senere våknet jeg igjen av den musa

Flytte er helt umulig på dette tidspunktet. Ekstremt vanskelig å få leid noe når man har dyr også

Skrevet

Du må bli kvitt musa. Du kan ikke putte ørepropper i ørene og ignorere det, mus er helsefarlig og ødeleggende. Det er ekstremt mye sykdommer på mus! 

Jeg har 1 forslag: 

Tin cat.

Smører du peanøttsmør i den, vil musa 99% sikkert gå i fella. Slet med det samme i fjor, en ekkel og stygg, samt utspekulert, mus... Gikk ikke i noen av de 7 fellene eller noe vi hadde satt opp. Gikk 1-2 dager etter vi satte opp tin cat, vipps... der var den. SÅ smarte er de ikke. 

Den har fått god omtale i tester også. Det er en av de beste fellene.

Anonymkode: 31090...f9e

Skrevet

Hvor kjøpte du den Tin cat fella? Finner bare utenlandske sider når jeg googlet kjapt så blir litt usikker på hvilken jeg burde velge. Og måtte du da slippe de ut et annet sted?

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjøpte du den Tin cat fella? Finner bare utenlandske sider når jeg googlet kjapt så blir litt usikker på hvilken jeg burde velge. Og måtte du da slippe de ut et annet sted?

TS

Her: https://www.skadedyrshop.no/skadedyr/gnagere/bekjempe-mus/levende-fangst-musefelle-i-metall-plass-til-10-mus

Anonymkode: 31090...f9e

Skrevet

Bruk marsipan. Gni litt i den så den blir litt seig og klissete. Personlig har jeg vært veldig heldig med det :)

Anonymkode: 4b572...b98

Skrevet

Ikke dumt, tror jeg skal kjøpe den også. Katten min har tatt inn en mus og sluppet den fri på kjøkkenet (hadde aldri mus inne før vi fikk katt, så det hjelper ikke alltid. Er ikke første gang). Vil ha tak i den i live, og slippe den ut i skogen.

Anonymkode: 7e80c...6d0

Skrevet

Dere som bruker feller som fanger musene levende: Hvor langt ut i skogen går dere før dere slipper dem fri, for å være sikre på at de ikke er tilbake etter en halvtime?

Anonymkode: 91eb3...c02

Skrevet

I åpninger rundt rør mm så kan du stappe stålull, da kommer ikke musene inn der. Og sånne elektriske bokser med høyfrekvent lyd holder musene ute og noe så enkelt som å plukke greiner av einerbusker i skogen og legge der du er plaget av mus er supereffektivt. Mus hater lukten av einer. 

Anonymkode: ff2ff...5b6

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mus hater lukten av einer. 

Og tobakksplanter. Hver eneste høst i en årrekke trakk mus inn på loftet hjemme og holdt et svare styr. Et år hadde jeg dyrket tobakk og hengte en håndfull planter til tørk der oppe. Den høsten, og i 20 år etterpå, har det ikke vært ei mus å høre. Den tobakken kommer aldri til å bli røyka opp!

Anonymkode: 6b655...4e5

Skrevet

Hmm, aner ikke hvor jeg skal gå for å finne einer 🙄 

Finnes det liksom overalt eller må jeg gå og gå for å kanskje finne det? Har en del prolapser så vil helst ikke begi meg ut på en for lang gåtur heller :( 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, aner ikke hvor jeg skal gå for å finne einer 🙄 

Finnes det liksom overalt eller må jeg gå og gå for å kanskje finne det? Har en del prolapser så vil helst ikke begi meg ut på en for lang gåtur heller :( 

Kommer vel litt an på hvor du bor. Jeg bor i Indre Østfold og her er det ganske mye einer. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kommer vel litt an på hvor du bor. Jeg bor i Indre Østfold og her er det ganske mye einer. 

Den vokser ofte der det er stein/fjell. Ikke i de dypeste granskogene. 

Skrevet

Bor langs kysten i Vestfold så da burde det finnes noe her da mao 

Skrevet

Har ikke fått bestilt den musefella pga en ekstra utgift som bare måtte betales med en gang :( 

Nå har det vært veldig stille de siste to nettene, som sikkert har noe med at det er ganske varmt ute nå

Men...er det ikke slik at dersom man har misbilligelse huset så har man ikke rotter? At de aldri oppholder seg på samme sted? For i dag når jeg stod ved kjøkkenbenken så oppdaget jeg ei diger rotte ute på gårdsplassen. Den kom aldri opp mot huset, men løp mellom et anneks og en garasje (disse har ikke jeg tilgang til så jeg kan ikke undersøke de). Den løpe frem og tilbake et par ganger.  Denne rotta var brunaktig og stor 

Det dyret jeg har sett på mitt kjøkken har vært relativt liten og grå, så jeg har antatt at dette var snakk om ei mus...men nå begynner jeg å bli usikker. Lese også det at musefeller ikke fungerer på rotter :( og det kan jo være en av grunnene til at musefellene mine har stått urørte?

-ts

Skrevet

Misbilligelse skulle bety mus :ler: 

Skrevet

Kjenner du noen som har en katt du kan låne? Veldig effektivt 

Anonymkode: 31d60...7a5

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjenner du noen som har en katt du kan låne? Veldig effektivt 

Anonymkode: 31d60...7a5

Nei jeg kjenner ingen som har katt, men det er jo minst 4-5 forskjellige katter som stadig oppholder seg i Hagen min

Når det er sagt så hører jeg mange som sier at katt absolutt ikke er effektivt, så det er nok ingen garanti uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...