gurp Skrevet 17. november 2016 #1 Skrevet 17. november 2016 Ok så her er situasjonen, vi er et samboerpar som er bosatt i Bergen, og vi er litt ufornøyd med utleiger. Han har holdt tilbake mye informasjon der de største har vert at han ikke fortalte oss at de skulle selge huset, og at leiligheten ikke var godkjent. Dette fikk vi vite etter at vi hadde signert kontrakten. Nå ser vi etter ny leilighet, men vi har veldig lyst på en liten hund. Vi har funnet en leilighet som vi kan flytte inn i den 1. desember men vi har ikke råd til å betale dobbelt med leie i 2 måneder, dermed har vi nå funnet en som vi kanskje kan flytte inn i den 1. februar. Problemet er at hunden jeg har funnet er klar i desember. Jeg lurer på om vi kunne ha søkt om å få ha hunden her i 2 måneder før vi flytter, og siden de ikke bor i huset så vil det jo ikke være en ulempe for dem (bråk osv.) Jeg vet også at de har hatt en liten hund i denne leiligheten før etter spesialavtale. Hva mener dere?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #2 Skrevet 17. november 2016 Du må spørre huseieren om dette. Det hjelper ikke hva vi mener Anonymkode: 261e5...a3f 8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #3 Skrevet 17. november 2016 Står det i kontrakten at leiligheten ikke er godkjent? Anonymkode: 1e5a9...c5a 1
gurp Skrevet 17. november 2016 Forfatter #4 Skrevet 17. november 2016 (endret) Leste gjennom kontrakten nå, og det står ingen steder at leiligheten ikke er godkjent. Det sto heller ikke når han annonserte den ut på finn.no. Men når han skulle selge huset sto det at leiligheten ikke var godkjent, og det var da vi fant ut av det, og måtte kontakte han for å få den informasjonen. Endret 17. november 2016 av gurp
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #5 Skrevet 17. november 2016 Dette med "godkjent leilighet" er det ikke mange som bryr seg om, da....Bagatell. Så lenge rømningsveier, lufting og alt slikt er i orden så er det jo greit. Anonymkode: e8959...ef1 1
gurp Skrevet 17. november 2016 Forfatter #6 Skrevet 17. november 2016 Det er ikke noe som plager oss så mye, men det hadde vert fint om vi kunne fått vite det før vi skrev under på kontrakten og fant det ut indirekte gjennom en annonse.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #7 Skrevet 17. november 2016 1 minutt siden, gurp skrev: Det er ikke noe som plager oss så mye, men det hadde vert fint om vi kunne fått vite det før vi skrev under på kontrakten og fant det ut indirekte gjennom en annonse. Ta kontakt med riktig instans, og kanskje dere får hevet leiekontrakten grunnet den manglende godkjenningen, og så dere kan flytte tidligere dersom dere ønsker det? Anonymkode: 261e5...a3f 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #8 Skrevet 17. november 2016 Når leiligheten ikke er godkjent for utleie/som boenhet, så kontakter du Bergen kommune og får dem til å gjøre det de skal, og du er fri for botid i oppsigelsestiden. Alternativt kan du og kontakte Jussformidlingen for gratis hjelp. Anonymkode: e1a98...2ee 9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #9 Skrevet 17. november 2016 7 minutter siden, gurp skrev: Leste gjennom kontrakten nå, og det står ingen steder at leiligheten ikke er godkjent. Det sto heller ikke når han annonserte den ut på finn.no. Men når han skulle selge huset sto det at leiligheten ikke var godkjent, og det var da vi fant ut av det, og måtte kontakte han for å få den informasjonen. Da tar du med deg prospektet (skriv det ut) og går til kommunens Byggesaksavdeling, på motsatt side av Politihuset. Anonymkode: e1a98...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #10 Skrevet 17. november 2016 9 minutter siden, gurp skrev: Leste gjennom kontrakten nå, og det står ingen steder at leiligheten ikke er godkjent. Det sto heller ikke når han annonserte den ut på finn.no. Men når han skulle selge huset sto det at leiligheten ikke var godkjent, og det var da vi fant ut av det, og måtte kontakte han for å få den informasjonen. Da tenkte jeg du kunne prøvd å heve kontrakten så dere kan flytte ut snarest mulig å ta den andre leiligheten 1. desember Anonymkode: 1e5a9...c5a 1
gurp Skrevet 17. november 2016 Forfatter #11 Skrevet 17. november 2016 Takker for alle svar! Vi skal se på måter å kanskje få hevet kontrakten, men det kan bli knotete siden utleier har vert ganske standhaftig på sin rett i saken vår.
Fru Uperfekt Skrevet 17. november 2016 #12 Skrevet 17. november 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette med "godkjent leilighet" er det ikke mange som bryr seg om, da....Bagatell. Så lenge rømningsveier, lufting og alt slikt er i orden så er det jo greit. Anonymkode: e8959...ef1 Nei for all del, vet at det sees gjennom fingrene på det men personlig ville jeg ikke leid eller leid ut en ikke godkjent leilighet. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #13 Skrevet 18. november 2016 Dersom du er sikker på at dere får ha hund i den nye leiligheten hadde jeg gjort det jeg ass. Hadde ikke spurt heller ettersom dyrehold ikke en gang er nevnt i kontrakten. Spør du kan de faktisk si nei. Finner de ut at dere har hund kan du si at "jeg trodde det var lov jeg, siden det ikke står "dyrehold forbudt" i kontrakten. Det har dumt, men nå flytter vi jo snart da " Anonymkode: 389f0...bb3 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #14 Skrevet 18. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom du er sikker på at dere får ha hund i den nye leiligheten hadde jeg gjort det jeg ass. Hadde ikke spurt heller ettersom dyrehold ikke en gang er nevnt i kontrakten. Spør du kan de faktisk si nei. Finner de ut at dere har hund kan du si at "jeg trodde det var lov jeg, siden det ikke står "dyrehold forbudt" i kontrakten. Det har dumt, men nå flytter vi jo snart da " Anonymkode: 389f0...bb3 Leste feil og trodde det stod at dyrehold ikke var nevnt i kontrakten Anonymkode: 389f0...bb3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #15 Skrevet 18. november 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Da tar du med deg prospektet (skriv det ut) og går til kommunens Byggesaksavdeling, på motsatt side av Politihuset. Anonymkode: e1a98...2ee Motsatt side av politihuset? Er det slik alle steder? Anonymkode: 32737...e0f
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #16 Skrevet 18. november 2016 Selvfølgelig kan du søke om det, det er vel ingen som kan nekte deg søke om noe som helst? Men om boligen skal selges, så er dette en ganske god grunn for huseier å si nei. Dyrehold kan gi slitasje på bolig, og dermed også senke interesse og eventuelt salgssum... Jeg hadde katt i leid leilighet som skulle selges for en del år siden, kjøper la inn bud med forbehold om profesjonell nedvasking grunnet dyrehold. Angående at leiligheten ikke er godkjent, så er det ulovlig utleie. Det bør meldes til kommunen, slik at dem kan ta en vurdering for hva som skal gjøres. Det er ikke slik at leieforhold automatisk opphører når leiligheten er ulovlig utleid. Er det fare for liv/helse, så risikerer dere å måtte komme dere ut på dagen, er det bare papirarbeid som mangler så risikerer huseier bøter fram til han ordner papirene... I tillegg risikerer han en skikkelig skattesmell, om han ikke har skattet riktig av leieinntekter. Anonymkode: 0d63b...720 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #17 Skrevet 18. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Motsatt side av politihuset? Er det slik alle steder? Anonymkode: 32737...e0f TS skriver at de er bosatt i Bergen, doh. Anonymkode: 623c2...37a 4
gurp Skrevet 19. november 2016 Forfatter #18 Skrevet 19. november 2016 Vurderer å melde det til kommunen for å ha en sjangse til å heve kontrakten. Men hvordan melder man fra til kommunen?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #19 Skrevet 19. november 2016 5 minutter siden, gurp skrev: Vurderer å melde det til kommunen for å ha en sjangse til å heve kontrakten. Men hvordan melder man fra til kommunen? Tviler på du kommer noen vei, med mindre leiligheten har alvorlige mangler mtp rømningsvei. Kommunene leier selv "ikke-godkjente leiligheter" i haug og dunger. Hvis de begynner med bøtlegging av huseiere kun pga manglende godkjenningen, så risikerer de å selv sitte med skjegget i postkassa pga alle nav-klientene som da risikerer og stå uten bolig. Dette var i media for få år siden da stavanger kommune gikk hardt ut og skulle ordne opp i boligmarkedet. Veldig pinlig for de å måtte gå tilbake på det pga de selv var leietakere.. Hvis jeg var utleier, og dere hadde tatt inn husdyr uten lov, så hadde jeg brukt en del av depositummet deres på ekstra nøye nedvask utført av byrå. (Jeg er ekstremt allergisk mot pels!) Jeg vil råde deg til å spørre huseier om lov den korte perioden, kanskje de overrasker positivt :-) Anonymkode: d71ef...980
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #20 Skrevet 19. november 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tviler på du kommer noen vei, med mindre leiligheten har alvorlige mangler mtp rømningsvei. Kommunene leier selv "ikke-godkjente leiligheter" i haug og dunger. Hvis de begynner med bøtlegging av huseiere kun pga manglende godkjenningen, så risikerer de å selv sitte med skjegget i postkassa pga alle nav-klientene som da risikerer og stå uten bolig. Dette var i media for få år siden da stavanger kommune gikk hardt ut og skulle ordne opp i boligmarkedet. Veldig pinlig for de å måtte gå tilbake på det pga de selv var leietakere.. Hvis jeg var utleier, og dere hadde tatt inn husdyr uten lov, så hadde jeg brukt en del av depositummet deres på ekstra nøye nedvask utført av byrå. (Jeg er ekstremt allergisk mot pels!) Jeg vil råde deg til å spørre huseier om lov den korte perioden, kanskje de overrasker positivt :-) Anonymkode: d71ef...980 Det stemmer ikke. Hilsen en som har en ikke-godkjent leilighet i Stavanger med godkjente rømningsveier og alt på plass....bortsett at den er 2cm for lav under taket i et hjørne. Kommunen hadde faktisk blod på tann, vi måtte slutte å leie ut. Synd, for det er en veldig fin, rimelig leilighet som virkelig kunne kommet en eller to studenter til gode. Til ts: Si til utleier at du melder til kommunen hvis han ikke opphever kontrakten, så tenker jeg pipa får en annen lyd. Anonymkode: c054c...067
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå