Gå til innhold

Barnebidrag når far er gift på ny...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir barnebidrag redusert når far som er ufør gifter seg med ei som ikke har inntekt? 

Anonymkode: d20fb...360

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ikke si noe sikkert, men det er mulig det kan bli det. Om han da får forsørgerplikt for en annen vil hans utgifter øke, men ikke inntekter og da tror jeg bidraget kan reduseres. Men jeg vet ikke. Spør NAV eller de som har peilig på dette.

Anonymkode: cfe65...ded

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke si noe sikkert, men det er mulig det kan bli det. Om han da får forsørgerplikt for en annen vil hans utgifter øke, men ikke inntekter og da tror jeg bidraget kan reduseres. Men jeg vet ikke. Spør NAV eller de som har peilig på dette.

Anonymkode: cfe65...ded

Ja, jeg regner jo med at det er slik det er. Men det er for galt at man kan gifte seg og ta inn andres barn og måtte forsørge dem men ikke sine egne som man har vært med på å sette til verden.  

• Liker 3
Skrevet

Nei.

Barnebidraget øker når man deler bolig med en annen voksen.

Den andre voksnes inntekt har ingen betydning overhode.

Anonymkode: 17784...f1b

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg regner jo med at det er slik det er. Men det er for galt at man kan gifte seg og ta inn andres barn og måtte forsørge dem men ikke sine egne som man har vært med på å sette til verden.  

Ja, det er for galt og derfor er det ikke slik. Juss er som regel ganske logisk :) 

Ab over har rett. Inntekten (eller manglende inntekt) til samboer har ingen betydning. Man tar ikke høyde for at voksne mennesker skal forsørges før barn. Voksne skal forsørge seg selv.

• Liker 5
Skrevet

Bidraget blir ikke endret, men bidragsevnen kan endres når det er forandringer i sivilstand, antall barn etc. 

Hvis han nå betaler mindre enn bidragets størrelse pga bidragsevne så kan du forvente en endring. Men positiv endring, for siden han har en annen voksen å dele utgiftene med vil hans bidragsevne gå opp. Hvis han betaler fullt bidrag nå uten at det er begrenset av bidragsevnen vil det ikke få noen innvirkning.

Anonymkode: 654af...2d9

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 timer siden, MapleSirup skrev:

Ja, det er for galt og derfor er det ikke slik. Juss er som regel ganske logisk :) 

Ab over har rett. Inntekten (eller manglende inntekt) til samboer har ingen betydning. Man tar ikke høyde for at voksne mennesker skal forsørges før barn. Voksne skal forsørge seg selv.

Men det er jo ikke snakk om samboer, men ekteskap, og gifte mennesker har underholdsplikt for hverandre.

Med det sagt fant jeg ingenting som tilsier at bidraget vil bli redusert.

Endret av melly666
leif
  • Liker 1
Skrevet
5 timer siden, melly666 skrev:

Men det er jo ikke snakk om samboer, men ekteskap, og gifte mennesker har underholdsplikt for hverandre.

Med det sagt fant jeg ingenting som tilsier av bidraget vil bli redusert.

Barnebidrag kommer først uansett. 

Skrevet

Med det sagt fant jeg ingenting som tilsier at bidraget vil bli redusert.

Det har ingen betydning for barnebidraget om du er gift eller samboer. Barnebidrag går foran alt annet.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bidraget blir ikke endret, men bidragsevnen kan endres når det er forandringer i sivilstand, antall barn etc. 

Hvis han nå betaler mindre enn bidragets størrelse pga bidragsevne så kan du forvente en endring. Men positiv endring, for siden han har en annen voksen å dele utgiftene med vil hans bidragsevne gå opp. Hvis han betaler fullt bidrag nå uten at det er begrenset av bidragsevnen vil det ikke få noen innvirkning.

Hm, det er akkurat det.  Han betaler ikke det han skal, hver måned går det et par hundrelapper i gjeld fordi han har fått redusert det han skal betale på grunn av manglende bidragene. Derfor jeg tenker at når han får kone med barn inn så vil han få det redusert enda en gang. 

Skrevet (endret)
36 minutter siden, Rotemor skrev:

Barnebidrag kommer først uansett. 

19 minutter siden, MapleSirup skrev:

Det har ingen betydning for barnebidraget om du er gift eller samboer. Barnebidrag går foran alt annet.

Og som jeg skriver er jeg ikke uenig i at NAV ikke kommer til å forandre bidraget, jeg bare påpeker "voksne skal forsørge seg selv" ikke stemmer helt når det kommer til ekteskap. Gifte regnes i mange sammenhenger som en enhet, og ser man på det slik er det ikke like logisk likevel at bidragsevnen ikke blir justert. Men NAVs praksis kan man jo ikke gjøre noe med.

Endret av melly666
Skrevet
43 minutter siden, melly666 skrev:

Og som jeg skriver er jeg ikke uenig i at NAV ikke kommer til å forandre bidraget, jeg bare påpeker "voksne skal forsørge seg selv" ikke stemmer helt når det kommer til ekteskap. Gifte regnes i mange sammenhenger som en enhet, og ser man på det slik er det ikke like logisk likevel at bidragsevnen ikke blir justert. Men NAVs praksis kan man jo ikke gjøre noe med.

NAVs praksis har ingenting med dette å gjøre! Det er egen lov om barnebidrag. 

I sammenhengen er det helt rett svar @MapleSirup ga.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hm, det er akkurat det.  Han betaler ikke det han skal, hver måned går det et par hundrelapper i gjeld fordi han har fått redusert det han skal betale på grunn av manglende bidragene. Derfor jeg tenker at når han får kone med barn inn så vil han få det redusert enda en gang. 

Når han flytter sammen med en annen voksen person så vil bidragsevnen øke. Så da vil du få mer. Hvis han får flere barn vil den synke igjen. Men ikke av hennes barn :) Så send inn så fort de har flyttet sammen du!

Skrevet

Hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du at du misforsto:)

Men jeg kan i tillegg nevne at underholdsplikten til ektefelle ikke er hva den en gang var. Den er nå svært begrenset. Uansett har den ingenting med bidragssatsen å gjøre. det tase ikke høyde for underholdsplikt når man beregner bidrag.

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir barnebidrag redusert når far som er ufør gifter seg med ei som ikke har inntekt? 

Altså trygdet . Det kan ha noe å si på barnebidraget . Dette hvis han idag IKKE er bidragsdyktig. Det er det samme om han blir samboer . Ellers ingen betydning . 

Med dette mener jeg at han får lavere bokostnader og at ny partners inntekt SKAL REGNES  inn I bidrasgrunnlaget hans . Det blir etter sifo 1.5 I husstanden vedr . minste grense levekostnader . Han vi få 0 .75 I stedet for 1 som faktor  grunnlag for  levekostnader for single husstander.  Lavere grunnlag  kan bety mer til overs som gjør han bidragsdyktig . Men mottar han trygdeytelser kan noen av de bli redusert med slik at han har mindre til bidrag . Har den nye partner barn skal det regnes 0.3 som faktor for barnet og levekostnader  . Da øker hustandes utgifter og det blir mindre til bidrag . 

Videre skal ny partners inntekt regnes som bidrasgrunnlag hvis han er bidragsdyktig . Da blir han sannsynligvis bidragsdyktig . 

Det avhenger av din inntekt TS , pluss andel  samvær . Men jeg regner med du vet om han er bidragsdyktig . 

Skrevet
26 minutter siden, Peter007 skrev:

Altså trygdet . Det kan ha noe å si på barnebidraget . Dette hvis han idag IKKE er bidragsdyktig. Det er det samme om han blir samboer . Ellers ingen betydning . 

Med dette mener jeg at han får lavere bokostnader og at ny partners inntekt SKAL REGNES  inn I bidrasgrunnlaget hans . Det blir etter sifo 1.5 I husstanden vedr . minste grense levekostnader . Han vi få 0 .75 I stedet for 1 som faktor  grunnlag for  levekostnader for single husstander.  Lavere grunnlag  kan bety mer til overs som gjør han bidragsdyktig . Men mottar han trygdeytelser kan noen av de bli redusert med slik at han har mindre til bidrag . Har den nye partner barn skal det regnes 0.3 som faktor for barnet og levekostnader  . Da øker hustandes utgifter og det blir mindre til bidrag . 

Videre skal ny partners inntekt regnes som bidrasgrunnlag hvis han er bidragsdyktig . Da blir han sannsynligvis bidragsdyktig . 

Det avhenger av din inntekt TS , pluss andel  samvær . Men jeg regner med du vet om han er bidragsdyktig . 

Forvirrende halvsvada,

Svaret er Nei, TS. Bidragsgrunnlaget blir ikke mindre.....

Ser du har fått forklaring nok i forhold til forståelsen. Ignorer dette siste her. Det er bare forvirrende.....

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Peter007 skrev:

Den han er gift med har som sagt ingen inntekt og vil nok ikke få det heller, isåfall må det bli NAV hun får penger fra. Han har ikke samvær alene og det er svært begrenset uten å gå mer inn på det. Bidragsdyktig er han men han har fått det redusert så det han ikke betaler går rett i gjeld.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forvirrende halvsvada,

Svaret er Nei, TS. Bidragsgrunnlaget blir ikke mindre.....

Ser du har fått forklaring nok i forhold til forståelsen. Ignorer dette siste her. Det er bare forvirrende.....

Men sant 

Skrevet
10 minutter siden, Peter007 skrev:

Men sant 

Nei. Ny partners inntekt regnes IKKE inn. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er vel opplegg for at alle voksne skal ha en trygdeytelse hvis de ikke er i jobb. Men ektefeller har felles forsørgelsesplikt, BY får styrket sin bidragsevne hvis vedkommende deler bolig sammen med en annen voksen (gjelder også samboere). Dvs at i teorien kan den andre voksne være pliktig til å betale felles bokostnader og bidra mere til felles hushold slik at BY kan betale mer bidrag i forhold til inntekt. Forsørgelsesplikten gjelder ikke for samboere.

I verste fall kan det i dette tilfelle være slik at en som har liten bidragsevne fra før, senker den ytterligere ved å gifte seg med noen som frivillig ikke har inntekt. Da trur jeg barnebidrag trumfer alt.

Endret av Kontormus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...