Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarte i går å se at jeg hadde en gammel regning som ikke var betalt, og fristen var ute. Betalte likevel i håp om at jeg ikke fikk purring, men i dag kom det altså inkassovarsel. Inkassovarseldato var også i går, altså samme dag som jeg betalte. Må jeg da betale purregebyret, eller kan jeg bare glemme det?

Anonymkode: 8f80d...5a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det pleier jo å stå en frase om at dersom du nylig har betalt så kan du se bort fra varselet osv...

Anonymkode: 9791e...ecf

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det pleier jo å stå en frase om at dersom du nylig har betalt så kan du se bort fra varselet osv...

Anonymkode: 9791e...ecf

Klarer ikke å se at det står noe om det nei. Men hvis det er det som er vanlig, kan jeg vell bare se bort i fra regningen eller?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke å se at det står noe om det nei. Men hvis det er det som er vanlig, kan jeg vell bare se bort i fra regningen eller?

Jeg hadde ikke tatt den sjangsen med mindre du har betalingsanm fra før.

• Liker 2
Skrevet

Betalingen din var ikke inne hos dem da inkassovarselet ble sendt ut og du er pliktig til å betale gebyret som er tilkommet. Hvis du ringer dem kan det hende at du treffer på en som er grei nok til å kreditere gebyret.

Anonymkode: 903fc...aa8

Skrevet

Inkassovarsel er ikke inkasso. De kommer uansett ikke til å sende dette til inkasso når bare purregebyret gjenstår.

Om firmaet kommer til å ta seg bryet med å kreve inn purregebyret er umulig å si. Er dette et engangskjøp, er sjansen liten. Er det en strømavtale, telefon eller lignende, blir det sannsynligvis lagt til på neste faktura.

• Liker 6
Skrevet

Det enkleste er å ta kontakt med de og høre. Det er større sansynlighet for å slippe gebyret hvis du spør. 

Anonymkode: 7b14f...c65

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, Gullik skrev:

Inkassovarsel er ikke inkasso. De kommer uansett ikke til å sende dette til inkasso når bare purregebyret gjenstår.

Om firmaet kommer til å ta seg bryet med å kreve inn purregebyret er umulig å si. Er dette et engangskjøp, er sjansen liten. Er det en strømavtale, telefon eller lignende, blir det sannsynligvis lagt til på neste faktura.

Dette. Avvent - enten får du en ny purring på gebyret, og da er det bare å betale den. Du får uansett ingen anmerkninger på purringer.

Skrevet

Du bør kontakte dem.

De er i sin fulle rett til å kreve inn purregebyr og forsinkelsesrente, når betalingen din er kommet inn etter at fakturaen forfalt.
Om de gjør det eller ikke - vet du ikke før du spør dem om det. En liten høflig telefon der du spør - eller eventuelt en mail hvor du ber dem bekrefte at de har mottatt betalingen din og at din konto nå står i null er lurt.

At enkelte her mener at "ingen purrer på purregebyr" er deres opplevelse og ikke fakta. For joda det finnes mange som gjør det. Å bare anta at alt er greit, kan bety at du får en betalingsoppfordring når fristen på inkassovarselet er utløpt. Da har gebyrene økt. Jeg antar det ikke er noe du ønsker.

PS. Dette er ikke synsing - jeg jobber med inkasso.

Anonymkode: 816a3...3df

• Liker 1
Skrevet

Kontakt dem. Da slipper du gebyret. Ellers må du betale det. (de kan ikke vite at du betalte før du mottok brevet med mindre du sier det..)

Anonymkode: b7b5e...4de

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør kontakte dem.

De er i sin fulle rett til å kreve inn purregebyr og forsinkelsesrente, når betalingen din er kommet inn etter at fakturaen forfalt.
Om de gjør det eller ikke - vet du ikke før du spør dem om det. En liten høflig telefon der du spør - eller eventuelt en mail hvor du ber dem bekrefte at de har mottatt betalingen din og at din konto nå står i null er lurt.

At enkelte her mener at "ingen purrer på purregebyr" er deres opplevelse og ikke fakta. For joda det finnes mange som gjør det. Å bare anta at alt er greit, kan bety at du får en betalingsoppfordring når fristen på inkassovarselet er utløpt. Da har gebyrene økt. Jeg antar det ikke er noe du ønsker.

PS. Dette er ikke synsing - jeg jobber med inkasso.

Anonymkode: 816a3...3df

Av nysgjerrighet (siden du jobber med inkasso): At de sender kun purringgebyret sånn uten videre til inkasso når hovedbeløpet på inkassovarselet er betalt skjer vel ikke i praksis? Det har jeg veldig hardt for å tro.

Hvis de på død og liv vil ha inn purregebyret også, så kommer det vel en ny faktura hvor dette er spesifisert?

Skrevet
5 minutter siden, Gullik skrev:

Av nysgjerrighet (siden du jobber med inkasso): At de sender kun purringgebyret sånn uten videre til inkasso når hovedbeløpet på inkassovarselet er betalt skjer vel ikke i praksis? Det har jeg veldig hardt for å tro.

Hvis de på død og liv vil ha inn purregebyret også, så kommer det vel en ny faktura hvor dette er spesifisert?

Sendes da ikke helt uten videre til inkasso, du vil få en purring på ubetalt gebyr først. Dette renter seg selvfølgelig så ville tatt kontakt og avklart med leverandør/fakturautsteder. 

Skrevet
3 timer siden, Bolthorn skrev:

Sendes da ikke helt uten videre til inkasso, du vil få en purring på ubetalt gebyr først. Dette renter seg selvfølgelig så ville tatt kontakt og avklart med leverandør/fakturautsteder. 

Blir ikke all verden med renter på noenogseksti kroner.

Jeg holder fortsatt på det ikke er verdt bryet å kontakte kreditor når regningen er betalt.

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, Gullik skrev:

Blir ikke all verden med renter på noenogseksti kroner.

Jeg holder fortsatt på det ikke er verdt bryet å kontakte kreditor når regningen er betalt.

Selvfølgelig ikke, men når ett gebyr på 200 kroner blir kastet på + renter på neste regning igjen så blir det noen kroner til slutt. 

Ts skriver også her at regningen var betalt samme dag som purring ble produsert, utsteder har ikke pengene registrert på konto samme dag. Er da en gyldig purring og gyldig gebyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...