AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #1 Skrevet 17. november 2016 Hei! Jeg er nyutdannet lektor, og skal snart ha min første time (på vgs). Det er ganske lenge siden jeg har hatt praksis, og planlegging av timen går tungt. Jeg er bare timevikar, så jeg kjenner ikke klassen fra før, det eneste jeg vet er at temaet skal være utfordringer i det flerkulturelle samfunnet. Jeg har ikke engang læreboka elevene har, og er usikker på om jeg rekker å ta kopier eller skrive ut ting før timen, siden jeg ikke er kjent på skolen. Jeg vet heller ikke hva klassen kan fra før, så dette blir spennende! Min plan er foreløpig å starte med en liten klassesamtale om kultur, for å til slutt få en definisjon av begrepet på tavla. Her får jeg også litt innsyn i hva elevene kan fra før. Deretter kan vi snakke om hva norsk kultur er, og få fram at dette er noe som stadig forandrer seg. Videre kan jeg spørre om hva det vil si at vi har et flerkulturelt samfunn (dette sier seg kanskje selv, men jeg tenker det er greit å få en sammenheng i det). Her tenker jeg det er naturlig å veve inn at vi har nasjonale minoriteter, som samer og kvener, samt nyere minoritetsgrupper som har innvandret til landet. På denne første delen tenker jeg at jeg enten bruker power point eller tavla, men at jeg hele tiden gjennom spørsmål inkluderer elevene. Videre får elevene to minutter til å skrive ned sine tanker om utfordringer ved det flerkulturelle samfunnet. Deretter kan de i grupper presentere det de har skrevet for hverandre, før vi tar det i plenum. Da passer jeg på å skrive opp alt på tavla. Jeg tenker videre at noen begreper er viktige å kunne for å diskutere muligheter og utfordringer ved det flerkulturelle samfunnet. Jeg skriver opp begrepene, og elevene får i oppgave å finne ut hva begrepene betyr. En del av disse er ganske enkle, som rasisme, fremmedfrykt, fordommer ... Men det kan ta litt tid likevel, og noen begreper må de kanskje lete litt for å finne en forklaring på. Jeg tenker de kan få ca. 10 min på å skrive opp hva begrepene betyr. Vi går gjennom begrepene sammen. Etter dette tenker jeg det kan være på tide med en pause. Etter pausen er det tid for siste halvdel av timen, og vi har igjen ca 45 min. I pausen har jeg skrevet opp noen oppgaver på tavla (eller jeg har sneket til meg en lærebok, slik at jeg kan se om det er noen gode oppgaver til temaet der. Disse inkluderer spørsmål som innebærer diskusjon av hvordan vi kan møte utfordringene ved kulturmøter). Avhengig av antall oppgaver og vanskelighetsgrad, kan elevene bruke 10-20 min på oppgavene. Vi går gjennom svarene i plenum. Jeg har nå igjen ca 20 min av timen. Her tenker jeg at jeg kan dele klassen inn i to lag, slik at vi kan spille begrepsalias med begrepene vi har gått gjennom. Hvis det ikke blir tid til denne siste aktiviteten, går det helt greit. Hvis det skulle bli tid til overs har jeg også en kort kahoot (nettbasert quiz) i bakhånd. Ser dette ok ut? Er det noe jeg bør endre på? Setter veldig pris på forslag! Jeg er som sagt heeelt ny i klasserommet, og synes dette er kjempeskummelt!! Anonymkode: 8debf...650
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #2 Skrevet 17. november 2016 Høres OK ut, dette. Litt usikker på om du bør ha så mange aktivitetsskifter, men det går vel bra. Du trenger ikke stresse. Men...Har ikke læreren laget vikaropplegg til deg? Anonymkode: ebcaf...4ec 1
Marimba Skrevet 17. november 2016 #3 Skrevet 17. november 2016 Synes det ser bra ut jeg, men jeg ville startet timen med å presentere et konkret læringsmål og avsluttet timen med at elevene reflekterer rundt sin egen læring i forhold til målet. Også ville jeg innstilt meg på at selv om ikke alt går etter planen, så går det nok bra Kompetanse til å endre seg underveis, og ta ting litt på sparket om ikke alt går som man har tenkt, tror jeg er noe av det viktigste man har som lærer. Tilpass undervisningen underveis etter sånn du oppfatter elevene. Er det forresten vanlig på vgs at man tar pauser midt i timen? Jeg er jo på barneskolen selv, og der tar vi ikke pauser (med unntak av fastsatte friminutt) men vi passer på å variere undervisningen og legge inn små avbrekk. 1
Sawyer Skrevet 17. november 2016 #4 Skrevet 17. november 2016 Om du er vikar på timebasis, så skal du vel komme til ferdig opplegg? 1
Sludd Skrevet 17. november 2016 #5 Skrevet 17. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres OK ut, dette. Litt usikker på om du bør ha så mange aktivitetsskifter, men det går vel bra. Du trenger ikke stresse. Men...Har ikke læreren laget vikaropplegg til deg? Anonymkode: ebcaf...4ec Du har sikkert rett i det, enig i at det er mange aktivitetsskifter, så jeg kan prøve å redusere litt på det. Kanskje lage flere oppgaver, og droppe noe av det andre. Begrepene er jo f.eks. egentlig oppgaver som skal løses de også. Og nei, jeg har kun fått tema! 4 minutter siden, Marimba skrev: Synes det ser bra ut jeg, men jeg ville startet timen med å presentere et konkret læringsmål og avsluttet timen med at elevene reflekterer rundt sin egen læring i forhold til målet. Også ville jeg innstilt meg på at selv om ikke alt går etter planen, så går det nok bra Kompetanse til å endre seg underveis, og ta ting litt på sparket om ikke alt går som man har tenkt, tror jeg er noe av det viktigste man har som lærer. Tilpass undervisningen underveis etter sånn du oppfatter elevene. Er det forresten vanlig på vgs at man tar pauser midt i timen? Jeg er jo på barneskolen selv, og der tar vi ikke pauser (med unntak av fastsatte friminutt) men vi passer på å variere undervisningen og legge inn små avbrekk. Takk for tips om å presentere læringsmål på begynnelsen av timen! Det skal jeg gjøre, har selv likt når lærere gjorde dette, både gjennom studiene og på vgs/grunnskole. Så det må jeg selvsagt gjøre! Hehe, du har nok rett i at jeg må regne med at ting ikke går etter planen! Jeg hadde praksis på vgs for 3 år siden, og da tok vi pause i dobbeltimer (som er det jeg har nå), men jeg tror det varierer litt. Mye mulig jeg dropper pausa, hvis ikke elevene virker veldig slitne etter min "miniforelesning" (som jeg håper får mer samtalepreg).
Sludd Skrevet 17. november 2016 #6 Skrevet 17. november 2016 1 minutt siden, Sawyer skrev: Om du er vikar på timebasis, så skal du vel komme til ferdig opplegg? Fikk ikke det denne gangen Hender sikkert at den som egentlig har timen ikke har fått tid til å ordne noe .. Haha, ser der at jeg ikke er anonym lenger, forresten! Ja, ja
Marimba Skrevet 17. november 2016 #7 Skrevet 17. november 2016 Jeg synes det er flott at du har et lite spekter av aktiviteter som alle bidrar til at elevene kommer nærmere læringmålet på ulike måter. Det er jo større sjanse for at du treffer flere elever, og at timen føles kortere og mer spennende når det er variasjon. Men som sagt, det er dette med å kunne tilpasse underveis. Ikke tenk at du må gjøre alt du har planlagt hvis du merker at det blir stress. 1
Sawyer Skrevet 17. november 2016 #8 Skrevet 17. november 2016 Bare pass på at det ikke blir for mye på en gang. selve temaet er veldig stort, kanskje en idé å fokusere på et tema om gangen og heller gå litt mer i dybden av det? finnes mange fine oppgaver man kan gjøre. Holder på med samme opplegg om dagen, da med fokus nå på fordommer og rasisme, etter å ha vært igjennom identitet, hvor de har kunnet spille litt på alle i klassen (det flerkulturelle også).
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #9 Skrevet 19. november 2016 På 17.11.2016 den 18.13, Sludd skrev: Du har sikkert rett i det, enig i at det er mange aktivitetsskifter, så jeg kan prøve å redusere litt på det. Kanskje lage flere oppgaver, og droppe noe av det andre. Begrepene er jo f.eks. egentlig oppgaver som skal løses de også. Og nei, jeg har kun fått tema! Takk for tips om å presentere læringsmål på begynnelsen av timen! Det skal jeg gjøre, har selv likt når lærere gjorde dette, både gjennom studiene og på vgs/grunnskole. Så det må jeg selvsagt gjøre! Hehe, du har nok rett i at jeg må regne med at ting ikke går etter planen! Jeg hadde praksis på vgs for 3 år siden, og da tok vi pause i dobbeltimer (som er det jeg har nå), men jeg tror det varierer litt. Mye mulig jeg dropper pausa, hvis ikke elevene virker veldig slitne etter min "miniforelesning" (som jeg håper får mer samtalepreg). Hvordan gikk det? Anonymkode: ebcaf...4ec
Sludd Skrevet 25. november 2016 #10 Skrevet 25. november 2016 På 19. november 2016 den 19.17, AnonymBruker skrev: Hvordan gikk det? Anonymkode: ebcaf...4ec Oj, plutselig bare slutter jeg å svare her - enda så mange gode tips jeg har fått! Beklager. Jeg var ganske stressa før timen. Men det gikk faktisk ganske bra!! Det eneste var at klassen ifølge kontaktlæreren deres var veldig vanskelig, og det merket jeg også. Jeg er ikke helt vant med at noen bare nekter å gjøre som de får beskjed om, sånt har jeg ikke opplevd i praksis, og ikke siden barneskolen i noen klasse jeg selv har gått i. Jeg kunne altså taklet en situasjon helt annerledes enn jeg gjorde, og fått med meg flere av elevene. Jeg var usikker på om det var innafor å konfiskere mobiltelefon og om jeg har mandat til å gi anmerkning - og ikke minst var jeg usikker på om det ville ført noe godt med seg. Jeg valgte å henge en del over de som ikke gjorde så mye, jeg masa litt. Men jeg ga ikke anmerkninger og tok ikke forstyrrende mobiler. Jeg konsentrerte meg aller mest om flertallet, som gjorde som de fikk beskjed om. Dette førte til at de som jobbet fikk utbytte av timen, men et par gutter fikk jeg egentlig ikke med meg på noe tidspunkt. Det var skuffende, og jeg må forberede meg bedre på slike ting før neste vikartime. Men sånn alt i alt tror jeg at jeg kan trives med lærerrollen når jeg får øvd meg litt på slike situasjoner! 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #11 Skrevet 25. november 2016 På 11/17/2016 den 17.52, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er nyutdannet lektor, og skal snart ha min første time (på vgs). Det er ganske lenge siden jeg har hatt praksis, og planlegging av timen går tungt. Jeg er bare timevikar, så jeg kjenner ikke klassen fra før, det eneste jeg vet er at temaet skal være utfordringer i det flerkulturelle samfunnet. Jeg har ikke engang læreboka elevene har, og er usikker på om jeg rekker å ta kopier eller skrive ut ting før timen, siden jeg ikke er kjent på skolen. Jeg vet heller ikke hva klassen kan fra før, så dette blir spennende! Min plan er foreløpig å starte med en liten klassesamtale om kultur, for å til slutt få en definisjon av begrepet på tavla. Her får jeg også litt innsyn i hva elevene kan fra før. Deretter kan vi snakke om hva norsk kultur er, og få fram at dette er noe som stadig forandrer seg. Videre kan jeg spørre om hva det vil si at vi har et flerkulturelt samfunn (dette sier seg kanskje selv, men jeg tenker det er greit å få en sammenheng i det). Her tenker jeg det er naturlig å veve inn at vi har nasjonale minoriteter, som samer og kvener, samt nyere minoritetsgrupper som har innvandret til landet. På denne første delen tenker jeg at jeg enten bruker power point eller tavla, men at jeg hele tiden gjennom spørsmål inkluderer elevene. Videre får elevene to minutter til å skrive ned sine tanker om utfordringer ved det flerkulturelle samfunnet. Deretter kan de i grupper presentere det de har skrevet for hverandre, før vi tar det i plenum. Da passer jeg på å skrive opp alt på tavla. Jeg tenker videre at noen begreper er viktige å kunne for å diskutere muligheter og utfordringer ved det flerkulturelle samfunnet. Jeg skriver opp begrepene, og elevene får i oppgave å finne ut hva begrepene betyr. En del av disse er ganske enkle, som rasisme, fremmedfrykt, fordommer ... Men det kan ta litt tid likevel, og noen begreper må de kanskje lete litt for å finne en forklaring på. Jeg tenker de kan få ca. 10 min på å skrive opp hva begrepene betyr. Vi går gjennom begrepene sammen. Etter dette tenker jeg det kan være på tide med en pause. Etter pausen er det tid for siste halvdel av timen, og vi har igjen ca 45 min. I pausen har jeg skrevet opp noen oppgaver på tavla (eller jeg har sneket til meg en lærebok, slik at jeg kan se om det er noen gode oppgaver til temaet der. Disse inkluderer spørsmål som innebærer diskusjon av hvordan vi kan møte utfordringene ved kulturmøter). Avhengig av antall oppgaver og vanskelighetsgrad, kan elevene bruke 10-20 min på oppgavene. Vi går gjennom svarene i plenum. Jeg har nå igjen ca 20 min av timen. Her tenker jeg at jeg kan dele klassen inn i to lag, slik at vi kan spille begrepsalias med begrepene vi har gått gjennom. Hvis det ikke blir tid til denne siste aktiviteten, går det helt greit. Hvis det skulle bli tid til overs har jeg også en kort kahoot (nettbasert quiz) i bakhånd. Ser dette ok ut? Er det noe jeg bør endre på? Setter veldig pris på forslag! Jeg er som sagt heeelt ny i klasserommet, og synes dette er kjempeskummelt!! Anonymkode: 8debf...650 Jøss...har ikke lektorer/lærere i Norge praksis under utdanningen?! Er det kun teori? Så kjedelig. Anonymkode: 96c70...890
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #12 Skrevet 25. november 2016 10 timer siden, Sludd skrev: Det eneste var at klassen ifølge kontaktlæreren deres var veldig vanskelig, og det merket jeg også. Jeg er ikke helt vant med at noen bare nekter å gjøre som de får beskjed om, sånt har jeg ikke opplevd i praksis, og ikke siden barneskolen i noen klasse jeg selv har gått i. Oi....forberedes ikke lærerstudenter/lektorer på slikt??!!! Så virkelighetsfjernt studie?!! Er sjokkert. Er det mulig. Typisk Norge...er det ingen som har tenkt ut at studiet må ha mye praksis og at det inngår i utdannelsen hva man som lærer gjør når barna (6-18 år) nekter og blir "vanskelige"??!! Anonymkode: 96c70...890
Sludd Skrevet 25. november 2016 #13 Skrevet 25. november 2016 I lektorstudiet jeg har gått er det 6 + 8 uker i praksis, så ikke veldig mye, men noe er det jo. Der jeg hadde praksis var det også veldig lite problemer med urolige elever, og dessuten er det jo forskjell mellom å ha en klasse i flere uker og å hoppe rett inn i en klasse du ikke kjenner. Jeg syne si hvert fall det, jeg har ikke lært navn enda, f.eks. Du har nok rett i at studiet kunne vært mer praktisk. Pedagogikkdelen av studiet er kanskje det jeg har vært minst fornøyd med. Jeg ville ikke hatt mer av det, for da hadde jeg fått mindre av andre, mer samfunnsvitenskaplige temaer, men det kunne vært bedre kvalitet på de studiepoengene vi faktisk fikk i pedagogikk. Like mye handler nok imidlertid dette om at min siste praksisperiode var for 1,5 år siden (kanskje jeg har glemt litt), og at jeg ikke er kjent med skolen jeg nå er timevikar ved. Til tross for dette tror jeg faktisk læreryrket kan være et aktuelt alternativ. Det er jo ikke verre enn at jeg tenker litt gjennom hva jeg vil gjøre i en slik situasjon neste gang
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #14 Skrevet 27. november 2016 På 25.11.2016 den 22.11, AnonymBruker skrev: Oi....forberedes ikke lærerstudenter/lektorer på slikt??!!! Så virkelighetsfjernt studie?!! Er sjokkert. Er det mulig. Typisk Norge...er det ingen som har tenkt ut at studiet må ha mye praksis og at det inngår i utdannelsen hva man som lærer gjør når barna (6-18 år) nekter og blir "vanskelige"??!! Anonymkode: 96c70...890 Det spørs jo hvor man havner i praksis. Er man "heldig" og havne på en skole hvor omtrent alle foreldre har høyere utdannelse og ungene kommer ferdig oppdratt og lærevillige på skolen så lærer man mest om å planlegge undervisningsopplegg og å gjøre faglige ting i timene. Er man "uheldig" og havner på en skole hvor flere av elevene har atferdsproblemer og det faglige kommer i andre rekke, så lærer man mye om hvordan man skal hanskes med umotiverte og uinteresserte ungdommer. Jeg er kjempeglad for at jeg var "uheldig" og hadde praksis på yrkesfag og i klasser hvor det var elever som var veldig urolige. Det har gitt meg mange teknikker og gjort at jeg har vært nødt til å reflektere mye rundt det å være klasseleder og ikke bare en som skal formidle fag. TS, spør vikaransvarlig/kontaktlærer og rutiner på anmerkninger og inndragelse av mobiltelefon til neste gang. Vær glad for at du kommer ut for litt vanskelige timer, det gjør deg mer herdet og klar for å jobbe på alle slags skoler. Anonymkode: 3d4d3...03f
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #15 Skrevet 27. november 2016 Få med at rasisme og "fremmedfrykt" går begge veier. Og ikke minst problematikken med parallellkulturer. Anonymkode: 08f17...0d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå