AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #1 Skrevet 17. november 2016 Hei! Jeg er nyutdannet lektor, og skal snart ha min første time (på vgs). Det er ganske lenge siden jeg har hatt praksis, og planlegging av timen går tungt. Jeg er bare timevikar, så jeg kjenner ikke klassen fra før, det eneste jeg vet er at temaet skal være utfordringer i det flerkulturelle samfunnet. Jeg har ikke engang læreboka elevene har, og er usikker på om jeg rekker å ta kopier eller skrive ut ting før timen, siden jeg ikke er kjent på skolen. Jeg vet heller ikke hva klassen kan fra før, så dette blir spennende! Min plan er foreløpig å starte med en liten klassesamtale om kultur, for å til slutt få en definisjon av begrepet på tavla. Her får jeg også litt innsyn i hva elevene kan fra før. Deretter kan vi snakke om hva norsk kultur er, og få fram at dette er noe som stadig forandrer seg. Videre kan jeg spørre om hva det vil si at vi har et flerkulturelt samfunn (dette sier seg kanskje selv, men jeg tenker det er greit å få en sammenheng i det). Her tenker jeg det er naturlig å veve inn at vi har nasjonale minoriteter, som samer og kvener, samt nyere minoritetsgrupper som har innvandret til landet. På denne første delen tenker jeg at jeg enten bruker power point eller tavla, men at jeg hele tiden gjennom spørsmål inkluderer elevene. Videre får elevene to minutter til å skrive ned sine tanker om utfordringer ved det flerkulturelle samfunnet. Deretter kan de i grupper presentere det de har skrevet for hverandre, før vi tar det i plenum. Da passer jeg på å skrive opp alt på tavla. Jeg tenker videre at noen begreper er viktige å kunne for å diskutere muligheter og utfordringer ved det flerkulturelle samfunnet. Jeg skriver opp begrepene, og elevene får i oppgave å finne ut hva begrepene betyr. En del av disse er ganske enkle, som rasisme, fremmedfrykt, fordommer ... Men det kan ta litt tid likevel, og noen begreper må de kanskje lete litt for å finne en forklaring på. Jeg tenker de kan få ca. 10 mi