Gå til innhold

Hvordan vet man at noen er helt norske/etnisk norske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det tegn, eller noe som gjør at man kan kjenne igjen de som er født i Norge med norske foreldre?
Hvordan vet og ser og merker man at noen er såkalt etnisk norsk?

Har det med hudfarge å gjøre? Klesstil? Meningene til etniske nordmenn?

Jeg har hørt av en som ikke er etnisk norsk at man ser det som regel på hudfargen vår. Den er veldig lys, men man kan også merke det på meningene til nordmenn om dem er 100% norske.

Er det noen som vet om noe mer som "avslører" en typisk nordmann?

Anonymkode: 8c92d...63e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så individuelt at det er veldig vanskelig å svare på. En person med for eksempel en dansk forelder som er født og oppvokst i norge, vil sannsynligvis hverken se eller oppføre seg annerledes enn en "erkenorsk" person. 

Jeg har en forelder fra øst-europa og det er nok inegn som ville gjettet dette utfra hverken utseende, klesstil eller meninger.

Anonymkode: 8a9b3...5f4

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(...)men man kan også merke det på meningene til nordmenn om dem er 100% norske.

Hvilke meninger deles av alle norske?

Skrevet

Jeg blir alltid antatt å være 100 % etnisk norsk selv om jeg bare er halvt norsk. Også når folk får vite at jeg ikke er helt norsk mener de at det ikke kunne falt dem inn at jeg skulle være annet enn 100 % etnisk norsk. Nå er jeg riktignok veldig "norsk av meg", både i klesstil og kultur (herunder "meninger") i tillegg til utseende, men det er umulig å være helt sikker på slikt. Det blir igrunn bare kalkulert gjetting.

Anonymkode: b974a...59f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er så individuelt at det er veldig vanskelig å svare på. En person med for eksempel en dansk forelder som er født og oppvokst i norge, vil sannsynligvis hverken se eller oppføre seg annerledes enn en "erkenorsk" person. 

Jeg har en forelder fra øst-europa og det er nok inegn som ville gjettet dette utfra hverken utseende, klesstil eller meninger.

Det er meg det. Og jeg blir sett på som "postergirl" for norske jenter; blond, høy, blå øyne og fregner. 

Anonymkode: acfbf...c54

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir alltid antatt å være 100 % etnisk norsk selv om jeg bare er halvt norsk. Også når folk får vite at jeg ikke er helt norsk mener de at det ikke kunne falt dem inn at jeg skulle være annet enn 100 % etnisk norsk. Nå er jeg riktignok veldig "norsk av meg", både i klesstil og kultur (herunder "meninger") i tillegg til utseende, men det er umulig å være helt sikker på slikt. Det blir igrunn bare kalkulert gjetting.

Hva er norsk klesstil og har du et bilde av et stereotype utseende du snakker om? :)
Hva er norsk kultur, uten om de typiske tingene?

Skrevet
7 minutter siden, Tsunade skrev:

Hvilke meninger deles av alle norske?

Vet ikke helt for tiden, men kan kunne visst vite om noen er etnisk norsk, såkalt erkenorsk hvis man hadde spesielle meninger om noe. ;)

Skrevet

Vet ikke helt for tiden, men kan kunne visst vite om noen er etnisk norsk, såkalt erkenorsk hvis man hadde spesielle meninger om noe. ;)

Ski :fnise:

Skrevet

Man ser det klærne

Samisk.jpg

Anonymkode: 141bb...a4c

• Liker 4
Skrevet

Lettere å generalisere med etnisk skandinavisk, ettersom det er få skilnader i utseendet mellom Norge, Sverige og Danmark.

For å svare på spørsmålet, så ser jeg ganske ofte om noen har spor av noe ikke-vestlig i seg. Kjenner jenter som er halv sør-europeisk, sør-amerikansk eller annet, og selv om de har lys hud, bleket hår og blå øyne, er det ofte noe med ansiktstrekkene.

Anonymkode: 52a8c...81f

Skrevet

Jeg er halvt norsk, og visste ikke dette før jeg var rundt 10 år. Man kan ikke alltid se det. De fleste er faktisk ikke 100% norsk. 

Anonymkode: 8d366...05a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man ser det klærne

Samisk.jpg

Joda, dette er jo typisk norsk, og dette. Så klesstilen viser det fint altså?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ski :fnise:

Ja, og brunost. Hehe.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lettere å generalisere med etnisk skandinavisk, ettersom det er få skilnader i utseendet mellom Norge, Sverige og Danmark.

For å svare på spørsmålet, så ser jeg ganske ofte om noen har spor av noe ikke-vestlig i seg. Kjenner jenter som er halv sør-europeisk, sør-amerikansk eller annet, og selv om de har lys hud, bleket hår og blå øyne, er det ofte noe med ansiktstrekkene.

Misforstår jeg, eller mener du at norske kvinner og menn ser sør-amerikanske ut?

Skrevet

Joda, dette er jo typisk norsk, og dette. Så klesstilen viser det fint altså?

Samer er heller ikke typisk norske da de også oppholder seg i Svergie, Finland og Russland. 

Vil si det egentlig er veldig vanskelig å definere hva som er en "erkenorsk" person. Hvor langt skal man gå tilbake i slekten for å sjekke dette og slikt liksom.

Skrevet

Du må skille mellom hva som er etnisk norsk og hva som er typisk norsk. Sistenevnte kan diskuteres til vi blir blå i ansiktet, førstnevnte sporer fort av til diskusjoner om raseteorier og eugenikk som er avskaffet som vitenskapelige og er ideologisk forankret. Ideologi de færreste vil vedkjenne seg.

Du må tenke nøyere over premissene for diskusjonen hvis du vil ha seriøse svar.

Men samene var her først, det er utvilsomt. De er heller ikke genetisk i slekt med majoritetsbefolkningen, selv om de er hvite.

• Liker 3
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man ser det klærne

Samisk.jpg

Samer er da en urbefolkning og ikke "nordmenn" i slik forstand. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Samer

Endret av Fru Uperfekt
La inn link
Skrevet
2 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Hva er norsk klesstil og har du et bilde av et stereotype utseende du snakker om? :)
Hva er norsk kultur, uten om de typiske tingene?

Nei, altså, det er ikke noe konkret ved meg som skriker "etnisk norsk!" heller. Det jeg mener er vel egentlig at de fleste regner med at mennesker de møter i Norge er etnisk norske hvis de ikke har grunn til å tro annet. Jeg har et ganske typisk skandinavisk utseende. Jeg har hverken mørkt hår eller brune øyne, jeg er relativt høy sammenlignet med f.eks. søreuropeere flest, jeg har et norsk fornavn og introduserer meg med det, jeg skiller meg ikke fra etniske nordmenn flest i klesveien og jeg snakker norsk som etniske nordmenn. Det handler altså om at ingen har grunn til å gå vekk fra sin antagelse om at jeg er (i hvert fall så godt som) 100 % etnisk norsk. Og de som får høre at jeg ikke er det blir som regel ganske forbauset, også de som sier at de som regel er veldig gode til å se slikt.

Misforstår jeg, eller mener du at norske kvinner og menn ser sør-amerikanske ut?

Da tror jeg du misforstår. Jeg forstår det som at vedkommendes halvt søreuropeiske eller halvt søramerikanske venninner kan være lyse i huden, ha bleket hår og blå øyne, men at de likevel har ansiktstrekk som "avslører" at de ikke er helt etnisk norske.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tror jeg du misforstår. Jeg forstår det som at vedkommendes halvt søreuropeiske eller halvt søramerikanske venninner kan være lyse i huden, ha bleket hår og blå øyne, men at de likevel har ansiktstrekk som "avslører" at de ikke er helt etnisk norske.

Ja, det var det jeg mente :)

Skrevet
1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Samer er da en urbefolkning og ikke "nordmenn" i slik forstand. 

Ja og Amerika ble oppdaget av Columbus i 1492. :klaske:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...