Gå til innhold

Greit å børste naboen sin katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde nettopp besøk av naboen sin nydelige langhårete pus. Han var kald og tydeligvis sulten da han stal mat fra mine katter. Oppdaget at han hadde enorme floker i pelsen. Jeg børstet han :-|. Fikk ikke ut alle flokene, men jeg kom meg godt på vei med to av dem

Nå gjorde jeg vel to-tre store bommerter her. Jeg lot han gafle i seg så mye mat han bare ville, og det var ikke akkurat lite. Og så børstet jeg han... og jeg gav han en belønning, slik jeg gjør med min når han ikke angriper meg når jeg børster han. Lurer på om dette er sosialt akseptabelt?

Anonymkode: db603...ed0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal aldri bare børste ut tover/gamle floker, det gjør jo vondt. Men ingen ting i veien med at du klipper det opp slik at det da veldig enkelt går ut eventuelt klipper av flokene og så børster. Men en tovete og tydelig sulten katt er jo bekymringsverdig og noe jeg absolutt ville vurdert å informere MT om dersom det vedvarer. Kun masse tover i seg selv er jo ikke greit mener jeg, går an å gi beskjed om dette hvertfall og tilby deg å hjelpe åpenlyst. 

Anonymkode: b9318...bed

Skrevet

Angående det å gi de mat, det ville jeg vært forsiktig med. Har selv en katt som prøver å flytte inn til meg til tider selv om jeg vet den har et godt hjem hos naboen. Av og til når jeg åpner døren spurter pusen inn og løper til matskålen, selv om den får nok mat hjemme. Masse floker i pelsen er ikke bra. Har du prøvd å snakke med eieren til pus om dette? Floker kan skape sår i huden til pus om det blir for ille.

Anonymkode: 30a3c...40d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Angående det å gi de mat, det ville jeg vært forsiktig med. Har selv en katt som prøver å flytte inn til meg til tider selv om jeg vet den har et godt hjem hos naboen. Av og til når jeg åpner døren spurter pusen inn og løper til matskålen, selv om den får nok mat hjemme. Masse floker i pelsen er ikke bra. Har du prøvd å snakke med eieren til pus om dette? Floker kan skape sår i huden til pus om det blir for ille.

Anonymkode: 30a3c...40d

Enig. Og for alt du vet har katten en allergi eller noe som gjør at den kan bli dårlig av å spise annen mat.

Anonymkode: debae...e39

• Liker 1
Skrevet

Vi har en katt som sannsynligvis kunne oppført seg på denne måten. Fordi hun er mye ute får hun lett floker, men hun vil helst ikke bli børstet. Vi klipper i flokene før vi børster, men blir det for ille må hun barberes. Dette gjør vi ikke oftere enn hver 6. måned, rett og slett fordi dyrlegen ikke anbefaler at hun blir dopet ned oftere, og dopes ned må hun. Ville nok ikke reagert på at naboen børstet katten, men i kombinasjon med å gi henne mat, ville det vært som å be henne flytte inn til de (og det er altså ikke greit).

Angående at katten virker sulten; det gjør jo de fleste katter, spesielt når de får mat de liker bedre enn den de får hjemme. Jeg ville aldri latt naboens katt spise hos meg, og forventer at de ikke lar min spise hos dem heller. 

Anonymkode: 665c3...726

Skrevet

Nei man fôrer ikke andres katter. De kan ha sykdommer eller allergier som kan gjøre den syk dersom den ikke får sin egen mat. Katter er heller ikke av de mest trofaste og bytter gjerne hjem etter hvor serveringen er best 😝 Ei venninne opplevde dette, at katten hennes kort og greit flyttet inn til naboen da serveringen hos naboen var mye bedre enn hjemme hos henne. 

Angående børstingen så ville jeg kanskje tatt en prat med naboen og heller tilbudt meg å hjelpe til dersom de syntes at det er vanskelig.

• Liker 5
Skrevet

TS: Jeg snakket nå med den andre naboen min, hun har visst gjort det samme med mat og børsting, og så har hun snakket mye med eierene. Hun er helt forferdet over at noen kan la det gå så langt gang på gang. Hun mener de heller skulle skaffet seg en korthåret katt om de aldri gidder å børste dem.

Det er visst barna sin oppgave å børste og å fore katten. De mener at han klarer seg selv og at han ikke liker å bli børstet (jeg synes det gikk som en drøm, brukte flokekutter forresten, for dere som lurer. Jeg har ikke bare røsket dem ut). Kommer ikke til å la han forsyne seg av maten lengere, og ingen godbiter, men kommer nok til å fortsette å børste han ja.

Anonymkode: db603...ed0

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal aldri bare børste ut tover/gamle floker, det gjør jo vondt. Men ingen ting i veien med at du klipper det opp slik at det da veldig enkelt går ut eventuelt klipper av flokene og så børster. Men en tovete og tydelig sulten katt er jo bekymringsverdig og noe jeg absolutt ville vurdert å informere MT om dersom det vedvarer. Kun masse tover i seg selv er jo ikke greit mener jeg, går an å gi beskjed om dette hvertfall og tilby deg å hjelpe åpenlyst. 

Anonymkode: b9318...bed

Først snakker man jo med eier.

Det er ressursmissbruk, slik jeg ser det, å benytte Mattilsynet som første instans når vi snakker om katten til en nabo som man vet hvem er.

Anonymkode: 76168...646

• Liker 4
Skrevet

Det har jo igså vært en del eksempler på at mattilsynet ikke akkurat er de beste på dyrevelferd... 

Anonymkode: 00897...5fc

• Liker 1
Skrevet

Det at pelsen blir så tovet, uten at eierene gjør noe med det, er meldegrunn til Mattilsynet. En telefon til de, så vil de iallefall gi deg råd. 

Men dersom du føler du kan snakke med eierene, så bør du gjøre det først. Bruk fakta og spill på empati ovenfor katten, ikke kritiser de og lag dårlig stemning. Jeg ville for eksempel sagt at "en gang så hadde katten min en floke hvor det oppstod et sår under", slik at du viser til at dette faktisk kan få konsekvenser for katten. Fortell dem gjerne om at barn under 16 år ikke har lov til å ha det avgjørende ansvar ovenfor dyr. Viser de ingen tegn til forbedring, så meld til Mattilsynet. 

Anonymkode: 99f15...e31

Skrevet

Jeg ville blitt rimelig forbanna om noen naboer hadde både børstet og foret katten min uten tillatelse. 
MEN når det er snakk om mye floker, så blir saken annerledes... 
Dersom du mener flokene er så ille at katten plages, så ville jeg dokumentert det, å klippet opp det verste. 
Dersom både du og den andre naboen driver å børster og forer opp pusen, så vil katten også se sunnere og friskere ut, slik at mattilsynet ikke like lett kan ta stillig til hjemmesituasjonen til pus... 

Det med at katten er sulten, er den tynn? 
Jeg og tidligere nabo hadde hver vår katt som stadig gikk til den andre for å spise. Min kunne spise hjemme, for å så gå rett over til naboen å spise der også (selv om hans egen matskål var full). men vi hadde veldig god kommunikasjon og passet ofte hverandre sine katter, så det blir ganske annen situasjon. Men min virket stadig vekk sulten når han kom til dem. 

Anonymkode: e61ce...970

Skrevet

Dersom du mener at katten ikke får det stellet den skal ha så er det Mattilsynet som er rette instansen, ikke å ta saken i egne hender. Det er knallbra at du bryr deg - fortsett med det! Ting må bare bli gjort i riktig rekkefølge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...