Gå til innhold

Brukte dere prevensjon første syklus etter SA/MA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp hatt en MA med utskrapning for to uker siden. Kan dermed begynne å ha samleie igjen nå. Har snakket med flere gynekologer i forbindelse med MAén pga først medikamentell abort to ganger (som var mislykket) og deretter utskrapning. De har sagt litt ulike ting om når vi kan prøve på barn igjen. De fleste har sagt at jeg bør ha en vanlig mens før vi prøver igjen, men to har også sagt at det ikke er krise om jeg blir gravid før mensen har kommet tilbake. Noen blir det, og det går som regel bra likevel, ifølge to av gynekologene. En av gynekologen sa at vi burde vente to-tre sykluser (det har vi ikke tenkt å gjøre). Så var det en som sa at forskningen ikke var entydig, og at vi kunne vente en syklus før vi prøvde, men at det ikke var "et must". 

Graviditeten som endte i MA startet på første eggløsning etter en SA, så jeg hadde egentlig bestemt meg for å vente til etter mensen, siden vi allerede har prøvd ut å bli gravid uten mens imellom og det ikke gikk bra. - Men så er det jo kjedelig med kondom og jeg vil jo bli gravid helst så raskt som mulig, så jeg er blitt litt usikker, siden gynekologene/forskning mener at det kanskje ikke er nødvendig. Det blir isåfall ikke aktiv prøving, men bare at vi har sex når det faller oss inn uten kondom før mensen kommer. Heller vel mest mot å bruke kondom fram til mensen kommer tilbake, men vet altså ikke helt. 

Hva gjorde dere? Kondom eller ikke fram til første mens etter SA/MA? Hva har gynekologene sagt til dere angående når man kan prøve igjen?

Anonymkode: 9e46e...a32

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp hatt en MA med utskrapning for to uker siden. Kan dermed begynne å ha samleie igjen nå. Har snakket med flere gynekologer i forbindelse med MAén pga først medikamentell abort to ganger (som var mislykket) og deretter utskrapning. De har sagt litt ulike ting om når vi kan prøve på barn igjen. De fleste har sagt at jeg bør ha en vanlig mens før vi prøver igjen, men to har også sagt at det ikke er krise om jeg blir gravid før mensen har kommet tilbake. Noen blir det, og det går som regel bra likevel, ifølge to av gynekologene. En av gynekologen sa at vi burde vente to-tre sykluser (det har vi ikke tenkt å gjøre). Så var det en som sa at forskningen ikke var entydig, og at vi kunne vente en syklus før vi prøvde, men at det ikke var "et must". 

Graviditeten som endte i MA startet på første eggløsning etter en SA, så jeg hadde egentlig bestemt meg for å vente til etter mensen, siden vi allerede har prøvd ut å bli gravid uten mens imellom og det ikke gikk bra. - Men så er det jo kjedelig med kondom og jeg vil jo bli gravid helst så raskt som mulig, så jeg er blitt litt usikker, siden gynekologene/forskning mener at det kanskje ikke er nødvendig. Det blir isåfall ikke aktiv prøving, men bare at vi har sex når det faller oss inn uten kondom før mensen kommer. Heller vel mest mot å bruke kondom fram til mensen kommer tilbake, men vet altså ikke helt. 

Hva gjorde dere? Kondom eller ikke fram til første mens etter SA/MA? Hva har gynekologene sagt til dere angående når man kan prøve igjen?

Vi brukte ikke prevansjon og ble gravide igjen rett etterpå,  før mensen kom tilbake 

Anonymkode: e6e6c...012

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi brukte ikke prevansjon og ble gravide igjen rett etterpå,  før mensen kom tilbake 

Gikk det svangerskapet bra eller mistet du igjen?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gikk det svangerskapet bra eller mistet du igjen?

Det vet jeg ikke enda :P er bare 5 uker på vei ;)

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke enda :P er bare 5 uker på vei ;)

Ok. Gratulerer og lykke til! :-)

• Liker 1
Skrevet

Brukte ikke prevensjon. Gynekolog på sykehuset sa at vi måtte vente en syklus før vi prøvde igjen, mens gynekolog på privat fertilitetsklinikk sa vi ikke trengte å vente. Har aldri blitt gravid i første syklus etter SA da.

Skrevet

Gynekologer vil gjerne vente til en mens kommer for å ha en dato å forholde seg når det gjelder å finne ut hvor langt man er på vei. Ellers ingen grunn. Tidligere ble det anbefalt å vente for at kroppen skal hente seg inn.

Skrevet

Jeg hadde utskrapning etter en MA i sommer da jeg var 13 uker på vei, tre uker etter utskrapningen ble jeg gravid igjen. Når jeg var ca 5 uker hadde jeg en SA, tre uker etter dette ble jeg igjen gravid... og mistet IGJEN. Så NÅ venter vi til etter nyttår med å prøve igjen. 

Det kan jo selvfølgelig være meg som ikke klarer å holde på det, men jeg skal aldri prøve rett etter MA/SA igjen hvertfall. :) 

Anonymkode: 1d62e...884

• 3 uker senere...
Skrevet
På 11/17/2016 den 15.06, AnonymBruker skrev:

Vi mistet og jeg ble gravid igjen på første eggløsning. 26 uker på vei nå.

Anonymkode: ea69a...ded

Skrevet

Har lest en plass at dersom du må ha utskrapning bør du vente, men om det er SA og kroppen ordner ut selv så er det bare å prøve igjen med en gang.

Anonymkode: 89469...3fa

Skrevet
På 17.11.2016 den 19.26, AnonymBruker skrev:

Ok. Gratulerer og lykke til! :-)

Det endte med abort igjen :( :( neste gang så venter vi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...