AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #1 Skrevet 17. november 2016 Jeg fikk for noen måneder siden påvist cøliaki (vet det ikke er en allergi, men enklest å forklare i tittelen), og kan derfor ikke spise gluten. For min del har overgangen gått greit, men det er litt mer kinkig på jobb. Det var aldri naturlig å "stå fram" for alle kollegene på avdelingen, så det er bare noen få som vet det. Ikke at jeg har skjult det, men det kommer liksom ikke opp i samtaler. På større tilstelninger ordner sjefen alltid glutenfritt alternativ til meg, så jeg blir godt tatt vare på sånn sett. Men én gang i måneden har vi det sånn at det er hver sin tur å bake kake og ha med på jobb (i stedet for å ha med på bursdagen sin etc.). Til nå har jeg unngått disse dagene, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Som den eneste som ikke spiser gluten, forventer jeg ikke at en kollega jeg ikke kjenner så godt og som ikke vet om min sykdom, har med kake jeg kan spise. Men hva gjør jeg den dagen? Skal jeg møte opp og bare sitte der når de andre spiser kake? Jeg vil ikke gjøre det ubehagelig for de som har bakt. Skal jeg ha med noe til meg selv? Eller blir det rart? Eller bare la være å møte opp? Noen forslag til hvordan jeg skal løse dette? Anonymkode: eefa7...816
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #2 Skrevet 17. november 2016 Jeg har matallergi, og sier alltid nei takk til kake (ellers blir de nødt til å bestille ambulanse) Dette er null stress, og burde ikke være noe problem. Folk må respektere at man ikke vil (eller kan) spise kake. Bare si nei takk, eventuelt si at du ikke kan. Anonymkode: 641d7...dc1
GammelKaktus Skrevet 17. november 2016 #3 Skrevet 17. november 2016 Blir da ikke ubehagelig for de om du sier du nylig har fått Cøliaki og derfor kan du ikke spise kake med hvetemel. Og så kan du ta med noe du kan spise mens de andre har kake. Sannsynligvis så kommer de nok til å lage kake som du og kan spise neste gang men det er jo bare hyggelig. 🤗 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #4 Skrevet 17. november 2016 Bare å si at du ikke kal spise gluten grunnet cøliaki Du kan ta en kopp kaffe eller te og sitte med de andre hvis du vil. eventuelt ta med deg en liten muffins til deg selv Anonymkode: 4a9ff...0be 1
Cesil Skrevet 17. november 2016 #5 Skrevet 17. november 2016 (endret) . Endret 17. november 2016 av Cesil Misfortso spørsmålet
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #6 Skrevet 17. november 2016 Å ha matallergier i dag er såpass normalt at det ikke er så mange som kommer til å reagere på det (av voksne, normale folk vel og merke). Det er jo ikke stort mer enn bare å takke nei og si at du har fått cøliaki. Kommer veldig an på kollegaene dine, men noen vil ta hensyn og andre ikke. Dessverre finnes det et og annet korket menneske som ønsker å teste ut allergier da, og gir folk mat med allergener i med viten og vilje fordi de "ikke trur på det". Har selv en del matallergier, bl.a. mot gluten, egg og melk. På min arbeidsplass er det ingen som tar hensyn, heller ikke arbeidsgiver. Så jeg må ha med all mat selv. Så da har jeg gjort det enkelt og tar aldri med til noen andre heller dersom det skulle vært "min tur". Et par småkrangler har det blitt av det, og jeg har fått telefoner med kjeft fra andre kollegaer om at jeg takker nei til mat eller ikke stiller opp til eksempel vaffelsteking, ha med kake når jeg har bursdag selv etc, men who cares. Anonymkode: d705f...f90
MarianneE Skrevet 18. november 2016 #7 Skrevet 18. november 2016 Jeg har cøliaki selv og når det kommer til "kakesituasjoner " så står jeg bare over kaka.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #8 Skrevet 18. november 2016 Vi har flere på jobben med cøliaki, de møter opp på fredagskaffe og andre ting som som alle andre, men står over kakespisingen. Noen ganger har de med klementiner eller andre ting de kan spise. Anonymkode: f2c43...bbe 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #9 Skrevet 18. november 2016 Takk for svar dere, da skal jeg slutte å tenke så mye på det og heller møte opp for praten og hyggen Anonymkode: eefa7...816
_popcorn_ Skrevet 18. november 2016 #10 Skrevet 18. november 2016 Her på jobb dropper dem bare spise kaka Ingen som blir fornærmet av at noen sier nei til kake, hverken om det er pga smak, allergi eller lyst! Jeg for min del er ikke spesielt glad i kake, og har aldri likt bløtkake... Så jeg sier ofte nei til kake uansett om det er på jobb, i selskap eller andre steder. Ingen som reagerer om jeg sier "nei takk, har ikke så lyst på kake nå", eller "nei takk, jeg er ikke så glad i bløtkake jeg..." Jeg synes egentlig det hadde vært mer rart om noen kollegaer alltid unngikk de sosiale kakedagene... 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #11 Skrevet 18. november 2016 22 timer siden, FrøkenMånestråle skrev: Blir da ikke ubehagelig for de om du sier du nylig har fått Cøliaki og derfor kan du ikke spise kake med hvetemel. Og så kan du ta med noe du kan spise mens de andre har kake. Sannsynligvis så kommer de nok til å lage kake som du og kan spise neste gang men det er jo bare hyggelig. 🤗 Jeg må helt ærlig si at jeg ikke hadde bakt glutenfritt selv om en har cøliaki, for de fleste cøliakere er uansett redd for at redskapene hjemme hos den som har bakt ikke er rene nok for gluten, så de vil ikke spise. Anonymkode: cc622...34a 2
GammelKaktus Skrevet 18. november 2016 #12 Skrevet 18. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg må helt ærlig si at jeg ikke hadde bakt glutenfritt selv om en har cøliaki, for de fleste cøliakere er uansett redd for at redskapene hjemme hos den som har bakt ikke er rene nok for gluten, så de vil ikke spise. Anonymkode: cc622...34a Det må jo være opp til hver enkelt hva de velger å gjøre, enten det gjelder baking eller spising.. Jeg hadde bakt glutenfritt iallfall.😊
Gjest Solsmil Skrevet 20. november 2016 #13 Skrevet 20. november 2016 Jeg takker alltid nei til kake, det er egentlig ikke verre enn det ingen som rynker på nesa av den grunn. Vi har kake hver fredag. Når det er min tur, tar jeg med glutenfri kake, og kan da spise den.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #14 Skrevet 20. november 2016 Jeg tåler veldig få matvarer og sier bare "jeg tåler ikke" når jeg blir tilbudt mat og kaker osv på jobb. Anonymkode: 08511...3fd
happiest Skrevet 20. november 2016 #15 Skrevet 20. november 2016 Skjønner ikke helt problemet. Går ut i fra at dere har noe kaffe/te og drikke til. Er jo bare å ta en kopp kaffe og om noen spør så sier du bare at du har glutenallergi/ikke har så lyst på kake akkurat da. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå