Gå til innhold

Hva synes du er verst, folk som kommer for tidlig eller for seint?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Foretrekker selvsagt at folk kommer presis. At de kommer for sent er det verste. Det er respektløst og ikke høflig.

Folk bør jo ikke komme altfor tidlig, men om de gjør, så har jeg ikke noe problemer med å overlate dem til seg selv mens jeg gjør det jeg skal frem til avtalt tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det verste er at folk kommer for tidlig! Heller en time for sent, enn en time for tidlig. Og heller et kvarter for sent, enn et kvarter for tidlig. Har jeg invitert til et klokkeslett er det fordi jeg er klar da, ikke fordi jeg sitter klar en halvtime før i tilfelle noen kommer tidlig. Ofte er det de siste fem minuttene jeg har tid til å sminke meg, tørke over bordene eller lignende. Og en time før så tar jeg ofte en hvil, nåde den som dukker opp på døren da :P 

Null problem å komme for sent!

Anonymkode: acb9c...e55

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler forresten at alle som svarer her tenker at å komme for sent innebærer en time eller to, men å komme for tidlig gjelder 10-20 minutter. Tenk likt begge veier før dere svarer da, ellers blir det jo bare tåpelig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Kommer veldig an på situasjonen.

Intervju,legetimer og andre sånne faste tider er det jo irriterende å komme for sent. Slike ting er noe man bør komme tidsnok til og helst litt før. Tenker da at 10-15 minutt før er ok.

Skal du møte noen og vet at de kommer til å stå og vente så er det også litt frekt å komme veldig for sent. Da tenker jeg at mer enn 10 minutt for sein så bør de ha en god unnskyldning,men jeg lager ikke noe styr av det om de ikke har det.

På fest så kommer jeg aldri den tiden den som skal ha festen har sagt at det begynner,men det kommer selvsagt an på hva slags fest det er. Skal det serveres mat så kommer jeg den tiden som er satt. Ellers så kommer jeg gjerne litt senere,og det er jo ganske så godtatt. Kommer man på tiden så har jo ingen kommet,og er det noe jeg hater så er det å sitte alene med noen jeg kanskje ikke kjenner så godt og ha en klein samtale mens man venter på at de andre skal dukke opp.

Familieselskap så kommer jeg alltid på tiden eller litt før.

Skal jeg ha folk på besøk hjemme hos meg eller skal servere mat så synes jeg det er ganske irriterende om noen kommer veldig tidlig. Da tenker jeg en halvtime eller mer enn det,men igjen så kommer det litt an på hvorfor og hvordan personen er.

Så varierer litt hva jeg synes er ok. Jeg er vel sånn som ikke liker å komme for tidlig,og kan dessverre ha en tendens til å være sent ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å bestemme meg. Begge deler er like irriterende. Det er fryktelig irriterende å måtte vente på noen i byen. Hadde en venninne som var kronisk treig. En gang, så skulle vi møtes i byen på cafe.  Jeg kom på tiden og ringte når jeg var på utsiden. Hun hadde nettopp kommet ut av dusjen!  :daane:Jeg lurte på om vi skulle ta det en annen gang da jeg ikke orket å vente på henne. Neida, hun skulle bare kle seg og forte seg ned til byen. Ventet i over en time og dro hjem! Hadde spist salat og drukket kaffe. 

Men er å døds irriterende når folk kommer for tidlig hjem til deg. Da blir jeg maks stresset. Synes man kan spørre først i alle fall. 

Ting kan komme i veien,  men burde ikke være vanskelig å komme sånn nogenlunde på tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det verste er at folk kommer for tidlig! Heller en time for sent, enn en time for tidlig. Og heller et kvarter for sent, enn et kvarter for tidlig. Har jeg invitert til et klokkeslett er det fordi jeg er klar da, ikke fordi jeg sitter klar en halvtime før i tilfelle noen kommer tidlig. Ofte er det de siste fem minuttene jeg har tid til å sminke meg, tørke over bordene eller lignende. Og en time før så tar jeg ofte en hvil, nåde den som dukker opp på døren da :P 

Null problem å komme for sent!

Ha, ha, lurer på hvem du kan være? Kan jo ikke være noe kjekt for gjestene dine å komme presis og da oppleve å måtte vente på deg som verken er klar med middag eller såvidt fått tørket over bordene. Men din vennegjeng er kanskje sånne som kommer for sent hele gjengen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler er irriterende,  men det verste er når folk kommer en halvtime for tidlig. De ringer og sier de står å venter på møteplassen. En halvtime før vi skal møtes  jeg stresset! Hater når folk venter på meg. 

En gang skulle jeg ha fest og sluttet jobb halv 5. Sa folk kunne komme i 7 tiden, for ville ha tid for meg selv. Kl 6 sto første på døren :angry: Da ble jeg automatisk stresset og irritert. 

Hva synes du er verst? 

Anonymkode: 1927a...93d

De som er for sene.

Det å komme forsent, uten å informere om at de blir forsinket, er frekt og vitner om liten respekt for andre menneskers tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være like respektløst begge deler.

Det hele kommer an på hva man skal, hvor man skal og hvilke planer man legger sammen.

Klok av erfaring inviterer man til mat/gjøremål slik at gjestene kan ankomme over et intervall, og ikke på et eksakt tidsounkt.
Eks: Inviterer til middag. Maten serveres kl 19:00, men dere kan komme og få forfriskninger fra 18:30. Da gir du klar og grei beskjed, og gjestene har slingringsmonn.

Skal man ha forspiel, har man et starttidspunkt. Om folk kommer da eller rett før man går ut betyr lite, men man tropper ikke opp før starttidspunktet.

Møtes man ute er det ingen problem å møte for tidlig, såfremt man ikke maser på den som forholder seg til avtalt tidspunkt. Da er det værre å møte for sent om man har konkrete planer om å gjøre noe. Om man derimot avtaler å møtes i forkant av en forestilling, bør prinsippet om å ha et intervall brukes.

I praksis, om man ikke har definert noe intervall, vil dette være implisitt 5-10 minutt før/etter avtalt tidspunkt, kanskje opptil 15 minutt, og dermed i praksis et intervall. Anbefaler derfor heller å definere intervallet eksplisitt, slik at ingen får noen overraskelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksakt er eneste som duger for meg. Jeg møter alltid opp eksakt selv. Bortsett fra når jeg skal på jobb da... da kommer jeg gjerne 1 og 2 og 3 timer for sent. Og ender opp på KG likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, exictence skrev:

Ha, ha, lurer på hvem du kan være? Kan jo ikke være noe kjekt for gjestene dine å komme presis og da oppleve å måtte vente på deg som verken er klar med middag eller såvidt fått tørket over bordene. Men din vennegjeng er kanskje sånne som kommer for sent hele gjengen. 

Er dette så merkelig da? Vi er mange som har det sånn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler forresten at alle som svarer her tenker at å komme for sent innebærer en time eller to, men å komme for tidlig gjelder 10-20 minutter. Tenk likt begge veier før dere svarer da, ellers blir det jo bare tåpelig. 

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, canacas skrev:

Eksakt er eneste som duger for meg. Jeg møter alltid opp eksakt selv. Bortsett fra når jeg skal på jobb da... da kommer jeg gjerne 1 og 2 og 3 timer for sent. Og ender opp på KG likevel. 

Å sjefen din synes det er greit du kommer for seint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å sjefen din synes det er greit du kommer for seint?

Yes, så lenge jobben blir gjort spiller det ingen rolle når den gjøres. Er meg det går utover sånn sett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å komme for tidlig hvis man er avhengig av offentlig transport og kanskje har valget mellom å komme en time for tidlig eller en time for seint. Men da kan man ringe eller sende melding på forhånd og si fra.

Når det gjelder å møte folk ute som kommer for seint pleier jeg å vente 15-20 minutter. Har jeg ikke hørt fra vedkommende da, så går jeg. Det går an å ringe eller sende melding hvis man blir forsinket. Jeg gir alltid beskjed hvis jeg blir mer enn 5-10 minutter forsinket.

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig for enkelte å gi beskjed, de aller fleste har jo mobiltelefonen med seg overalt...

Når det gjelder lege, tannlege, frisør osv møter jeg som regel opp 10-15 minutter før timen. Heller det enn å stresse som en gal for å rekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man skal hjem til noen er det uhøflig å komme for tidlig, for da er kanskje ikke verten klar ennå. 5 min for tidlig er akseptabelt, men mer er uhøflig. Mer enn 15-30 min for seint er også uhøflig, spesielt om det serveres mat. 

Dersom man kommer veldig tidlig til noen må en si i fra i god tid. Hvis en kommer en time for tidlig bør en si ifra minst en time før en dukker opp, slik at verten har tid til å tilpasse forberedelsene. Noen som kommer for tidlig kan ikke forvente å bli underholdt, men bør tilby seg å hjelpe til, og ellers finne seg en bok eller noe så verten kan bedrive forberedelser uten bekymring.

Hvis man skal møtes ute er det uhøflig å komme for sent, for da må den andre vente. For tidlig er derimot helt greit, for da plager det bare en selv at en må sitte og vente på den andre. Hvis man kommer mer enn 5 min for seint bør en si ifra. Hvis man kommer mer enn en halvtime for sent bør man helst si ifra før den andre parten drar hjemmefra.

Anonymkode: ea1d1...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...