Gå til innhold

Passet mitt har helt feil opplysninger. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg kom til Norge i 2008 eller 2009 (husker ikke helt). Jeg ble spurt om å oppgi navn osv.  men passet mitt er helt feil. Både navn og alder.  I mitt land så er ikke passet så veldig viktig som I Norge, så jeg har ikke tenkt noe særlig over det.  Helt til nå, der en norsk person fortalte meg hvor strengt det er i Norge, og ha riktige opplysninger. 

Jeg kunne ikke norsk på den tiden jeg kom til Norge, og visste helt ærlig ikke hva jeg drev med, eller hva som ble spurt om. Etternavnet mitt er egentlig en del av fornavnet mitt (så teknisk sett har jeg ikke noe etternavn). Navnet mitt ble også skrevet feil, og jeg er ett år yngre i passet enn i virkeligheten.

Jeg tørr ikke gå til politiet, fordi jeg vet ikke hva som kommer til å skje vis jeg gjør dette. 

Er det noen som vet hva som skjer om jeg gjør det? Jeg ønsker å ha riktig opplysninger, og vil veldig gjerne endre, men tørr ikke!

Værsåsnill og hjelp meg!

Anonymkode: 08868...c35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ps. Jeg var barn når jeg kom til Norge. - TS

Skrevet

Har du norsk pass?

Anonymkode: ef476...7e2

Skrevet

Løsningen er åpenbar - du bestiller ganske enkelt nytt pass :) Enten fra opprinnelseslandet om du er utenlandsk statsborger (er du usikker kontakter du ambassaden i Norge eller nærmeste land til Norge), eller norsk politi om du er norsk statsborger og har norsk pass. 

Jeg kan ikke svare for hvordan utenlandsk myndighet forholder seg til det, men de blir nesten garantert ikke sure - bestilling av nytt pass er vel også noe som gjøres ofte hos dem. 

Kontakter du norsk politi for å få nytt norsk pass får du selvfølgelig ikke problemer, du er jo i så fall norsk statsborger og kan bestille nytt pass på lik linje med alle andre. 

Anonymkode: d1527...763

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løsningen er åpenbar - du bestiller ganske enkelt nytt pass :) Enten fra opprinnelseslandet om du er utenlandsk statsborger (er du usikker kontakter du ambassaden i Norge eller nærmeste land til Norge), eller norsk politi om du er norsk statsborger og har norsk pass. 

Jeg kan ikke svare for hvordan utenlandsk myndighet forholder seg til det, men de blir nesten garantert ikke sure - bestilling av nytt pass er vel også noe som gjøres ofte hos dem. 

Kontakter du norsk politi for å få nytt norsk pass får du selvfølgelig ikke problemer, du er jo i så fall norsk statsborger og kan bestille nytt pass på lik linje med alle andre. 

Det er grenser for hvor mye man kan endre.  Folkeregistrert navn og personopplysninger skal samsvare med passet.  Er dette feil opplysninger må ts ta turen til politiet eller folkeregisteret og høre hva hn skal gjøre. 

Anonymkode: 45807...526

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du norsk pass?

Anonymkode: ef476...7e2

Ts du skriver bare at du har pass, men du skriver ikke om nasjonaliteten på passet ditt. Hvis det er i fra hjemlandet ditt så må du jo kontakte hjemlandet ditt.

Anonymkode: bbc62...0e3

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er grenser for hvor mye man kan endre.  Folkeregistrert navn og personopplysninger skal samsvare med passet.  Er dette feil opplysninger må ts ta turen til politiet eller folkeregisteret og høre hva hn skal gjøre. 

Anonymkode: 45807...526

Jepp. 

Skrevet

Ring politistasjonen og hør med de.

Anonymkode: 20465...887

Gjest Sugemerke
Skrevet

Informasjonen i passet skal være fra folkeregisteret. Få tak i en fødselsattest/bekreftelse fra hjemlandet ditt om mulig og ta den med dit. Om ikke kontak dem og hør hvordan du går fram. Det er nok ikke en ukjent problemstilling for dem.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg kom til Norge i 2008 eller 2009 (husker ikke helt). Jeg ble spurt om å oppgi navn osv.  men passet mitt er helt feil. Både navn og alder.  I mitt land så er ikke passet så veldig viktig som I Norge, så jeg har ikke tenkt noe særlig over det.  Helt til nå, der en norsk person fortalte meg hvor strengt det er i Norge, og ha riktige opplysninger. 

Jeg kunne ikke norsk på den tiden jeg kom til Norge, og visste helt ærlig ikke hva jeg drev med, eller hva som ble spurt om. Etternavnet mitt er egentlig en del av fornavnet mitt (så teknisk sett har jeg ikke noe etternavn). Navnet mitt ble også skrevet feil, og jeg er ett år yngre i passet enn i virkeligheten.

Jeg tørr ikke gå til politiet, fordi jeg vet ikke hva som kommer til å skje vis jeg gjør dette. 

Er det noen som vet hva som skjer om jeg gjør det? Jeg ønsker å ha riktig opplysninger, og vil veldig gjerne endre, men tørr ikke!

Værsåsnill og hjelp meg!

Det er ingen fare som helst. Så lenge opplysningene som er gale ikke kan ha virket inn på lovligheten av at du "vandret inn" eller på lovligheten av oppholdet betyr det ikke noe. Med det mener jeg altså at så lenge du ville hatt samme rett til opphold her også dersom opplysningene var korrekte fra første stund av (og f.eks. et feilskrevet navn betyr jo ingenting i den sammenheng), da har dette ingen betydning.

Dette korrigeres uansett via folkeregisteret, såvidt jeg vet. Slike tilfeller har de garantert også vært borti før. Uansett bare å ta kontakt. Det er kun uriktige opplysninger som har virket inn på lovligheten av oppholdet som kan tenkes å være problematiske.

Anonymkode: e0eeb...b3b

Skrevet

Det kan hun ikke. Hun må omgående gå til politiet og få rettet opp feilen. Dette er alle pliktig til å gjøre når de mottar pass. Jo lengre tid det går og ts vet at opplysningene er feil, dest mer alvorlig vil politiet se på saken. 

Anonymkode: e0620...2f6

• Liker 2
Skrevet

Det kan hun ikke. Hun må omgående gå til politiet og få rettet opp feilen. Dette er alle pliktig til å gjøre når de mottar pass. Jo lengre tid det går og ts vet at opplysningene er feil, dest mer alvorlig vil politiet se på saken. 

Anonymkode: e0620...2f6

Ok, mente jo det - men det var vel temmelig åpenbart at man faktisk oppgir korrekt navn når man tar kontakt med politiet, slik at de kan rette opp før utsendelse av nytt pass  - evt. at man får beskjed om å rette det i folkeregisteret før man kan bestille nytt pass. Det kommer jo igjen an på hvem som har gjort feilen; folkeregisteret eller politiet. Det er ikke verre enn det. Men en indikasjon på at det er feil i folkeregisteret vil jo f. eks. være at annen legitimiasjon som bankkort også er feilstavet. I så fall tyder det jo på en feil i folkeregisteret siden dette er den autorative kilden til personopplysninger for veldig mange aktører. 

Skrevet

Takker så mye for svar alle sammen!! Jeg ble veldig nervøs når hun norske sa dette, og jeg er fortsatt veldig redd på en måte. Jeg kan vel ikke bli kastet ut av landet eller noe? Blir det sett på som noe"kriminelt" av dette? Dette er sikkert et dumt spørsmål, men ja! 

(til dere som lurte; ja jeg har norsk pass <<som alt er feil i,   og norsk statsborgerskap.) 

Skrevet

Står samme informasjonen på folkeregisteret? Altså, er alt Norge har på deg av fødselsdato og navn feil - eller kun passet?

Anonymkode: 1b502...6f0

Skrevet

Står samme informasjonen på folkeregisteret? Altså, er alt Norge har på deg av fødselsdato og navn feil - eller kun passet?

Anonymkode: 1b502...6f0

Alt er feil, i både registeret og i passet! :S

Skrevet

Det beste er jo å gå for å få ordnet opp i dette, men om du ikke har lyst til det så blir det jo litt vanskeligere.

Du overlever vel at det står ett år feil i passet på alder?

Angående navnet så kan du jo bare endre navnet ditt selv til hva du skulle ønske å hete, og dermed få det nye navnet ditt i passet ved bestilling av nytt pass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...