Gå til innhold

Morsmelkserstatning

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Trodde melkeproduksjonen gikk opp selv om du ikke la barnet til brystet' date=' så lenge du pumper ut melka..? Det må jo være det samme om hvordan melka kommer ut?- om den blir pumpet ut eller om barnet suger den ut mener jeg. Ut skal den jo uansett..[/quote']

Jeg tror det har med følelser å gjøre.

Man reagerer annerledes på babyen sin enn på en pumpe....Dermed kommer melken lettere og bedre.

Damer er ikke helt som kuer på det området dessverre, selv om det hadde vært praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må jeg få gratulere deg med Baby :babysmokk:

Jeg gir datteren min Nan,dette fordi jeg fikk ikke melk uansett hvor mye jeg ammet eller pumpet.Noe som resulterte i at jeg bestemte meg på sykehuset at det ble flaskeunge her i huset.Hun gikk ned 900 gram da vi var på sykehuset,og det på 3-4 dager.De på sykehuset ville at jeg skulle prøve,men jeg følte at det ikke var noe vits i å amme fult.Det lille jeg fikk ut ved puming til hvert måltid fikk hun de første ukene,men nan på flaske var det hun fikk.I begynnelsen spiste min datter 100 ml 7 ganger i døgnet.

Jeg personlig synes det er for mye fokusert på at nybakte mødre skal amme,men det er mange grunner til at en ikke klarer å amme.

Dette bør folk respektere.

Jeg har ikke fullammet noen av mine 2 barn,begge har fått flaske.

Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg lurer også på en annen ting jeg da..Hun har fått litt MME nå, og nå så jeg plutselig at avføringen hennes hadde skiftet farge fra gul til grønn. Er dette normalt? Jeg mener å huske at dette er normalt, menjeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg kunne anbefale deg en bok som heter "Mamma for første gang", skrevet av Gro Nylander. Kanskje har du ikke mye tid til å lese nå, men hvis babyen din sover en del om dagen er det kanskje en mulighet. Synes den boken gav svar på det meste når det gjaldt amming. Boken er jo ekstremt positiv til amming selvfølgelig, men samtidig synes jeg den får godt fram at amming slett ikke er noen lett sak. Var veldig glad jeg hadde lest den før jeg skulle begynne å amme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til de som går gravide og ikke har født ennå.

For å herde brystvortene i forkant, bør man gnukke og gni på dem med en våt frotteklut under svangerskapet, og så smøre dem med spenol (f.eks.) etterpå. Jeg gjorde det med min første - de to andre var jeg litt mer slurvete. Førstemann var jeg ikke i nærheten av sår med, de to andre ble jeg sår med - så at det har noe for seg er det ikke tvil om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg kunne anbefale deg en bok som heter "Mamma for første gang"' date=' skrevet av Gro Nylander. Kanskje har du ikke mye tid til å lese nå, men hvis babyen din sover en del om dagen er det kanskje en mulighet. Synes den boken gav svar på det meste når det gjaldt amming. Boken er jo ekstremt positiv til amming selvfølgelig, men samtidig synes jeg den får godt fram at amming slett ikke er noen lett sak. Var veldig glad jeg hadde lest den før jeg skulle begynne å amme selv.[/quote']

Dessuten er ikke Nylander urealistisk heller.

Hun ber folk om å slutte å prøve hvis hun ser at de sliter så mye med ammingen at de holder på å bli sprø.

En dame på et annet forum hadde forsøkt alt, inkludert å ringe til Nylander, og da hadde hun fått beskjed om å slutte før det tørnet for henne. Etter å ha forsøkt enda litt til og ringt igjen, tok damen til slutt rådet og ga seg. (Etter fire måneder med svetting og gråting og hyling både for mor og barn). Så hun hadde i alle fall ingen opplevelse av Nylander som ammepoliti.

Du finner innlegget hennes her:

http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthr...ad.php?t=148999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer også på en annen ting jeg da..Hun har fått litt MME nå' date=' og nå så jeg plutselig at avføringen hennes hadde skiftet farge fra gul til grønn. Er dette normalt? Jeg mener å huske at dette er normalt, menjeg er ikke sikker.[/quote']

Vi ga MME til Plonkeliten en periode, og avføringen forandret litt konsistens og lukt (lukter mer når det ikke bare er morsmelk de får), men den skiftet ikke farge, var fortsatt veldig gul.

Om den blir veldig grønn, kan det være andre ting. Plonkeliten har senere blitt laktoseintolerant, og det fant vi ut pga grønn avføring (men da var den knallgrønn og lignet på spinat). Laktoseintoleranse hos babyer er ikke uvanlig, og hvis du gir MME kan det være lurt å følge litt ekstra godt med, for de vanlige MMEene er jo kumelkbasert, litt dumt hvis babyen ikke tåler kumelk! Jeg lever nå på melkefri diett, det er et sant strev, for det er jo melkepulver i alle mulige rare produkter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til de som går gravide og ikke har født ennå.

For å herde brystvortene i forkant, bør man gnukke og gni på dem med en våt frotteklut under svangerskapet, og så smøre dem med spenol (f.eks.) etterpå. Jeg gjorde det med min første - de to andre var jeg litt mer slurvete. Førstemann var jeg ikke i nærheten av sår med, de to andre ble jeg sår med - så at det har noe for seg er det ikke tvil om..

Legg innlegget inn i gravideforumet! Jeg angrer selv på at jeg ikke forberedte meg mer til ammingen på forhånd, bare til fødselen. Fødselen tar jo faktisk slutt ganske raskt, mens ammingen skal man holde på med en stund - og i begynnelsen er hormonene gjerne helt på tur så man gråter for den minste ting. Jeg slet i alle fall mye i begynnelsen og angret på at jeg ikke hadde lest så mye som en brosjyre om amming før jeg plutselig sto der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For å svare på 2 ting:

1. jeg leide pumpe hos Babyshop, man kan også leie på helsestasjon og noen sykehus. Der får man som oftest en dobbel (begge sider på en gang), tar ca. 10 min, og min melkeproduksjon økte av det. Har i etterkant kjøpt pumpe, da jeg ble en del plaget med brystbetennelse.

2. Det er vanlig at avføringen til de søte små endrer seg når du skifter fra morsmelk til MME eller annen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 1 1/2 uke siden fødte jeg en liten jente. Jeg har ikke så veldig mye melk enda, og jeg vet derfor aldri hvor mye mat hun egentlig får i seg. Hun gikk ned en del i vekt, det begynner å gå oppover igjen, men ikke så veldig mye. I tillegg har jeg fått såre brystvorter, og synes egentlig denne amminga er noe. Men jeg skal førsøke en stund til. Jeg har tenkt til å gi litt morsmelkserstatning i tillegg, slik at jeg vet at hun iallefall får i seg noe. Hva er å anbefale, NAN eller Collett? Jeg ser også at NAN har en ferdigblandet melk. Noen som har erfaringer med denne?

Jeg ville anbefalt Colett. Og når det gjelder ammingen så syntes jeg du burde selv se det an om hvor lenge du skal amme henne. Se på din datter om hun tar til seg nok melk. Vist ikke ville jeg uten tvil ha gitt henne morsmelk erstattning om du har for lite melk. Men jeg ville prøvd med økeperioden først.

Jeg har selv vært gjennom det mye, både såre brystvorter til de grader og bryst betennelse og det som hører med. Jeg Har prøvd alt fra ull innlegg, salver og skjell uten at dette har hjulpet meg, men det er verd et forsøk. Noen kan ha effekt av dette. Desverre kan jeg ikke noe om den ferdig blandede melken som man kan få kjøpt.

Men lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...