Gjest Anonymous Skrevet 26. november 2004 #1 Del Skrevet 26. november 2004 For ca 1 1/2 uke siden fødte jeg en liten jente. Jeg har ikke så veldig mye melk enda, og jeg vet derfor aldri hvor mye mat hun egentlig får i seg. Hun gikk ned en del i vekt, det begynner å gå oppover igjen, men ikke så veldig mye. I tillegg har jeg fått såre brystvorter, og synes egentlig denne amminga er noe. Men jeg skal førsøke en stund til. Jeg har tenkt til å gi litt morsmelkserstatning i tillegg, slik at jeg vet at hun iallefall får i seg noe. Hva er å anbefale, NAN eller Collett? Jeg ser også at NAN har en ferdigblandet melk. Noen som har erfaringer med denne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 26. november 2004 #2 Del Skrevet 26. november 2004 Ikke for å virke negativ, men om du ønsker å få opp melkeproduksjonen bør du nok ikke gi tillegg - ivertfall ikke enda. Legg henne heller oftere til brystet slik at hun suger ofte (men kanskje ikke så lenge av gangen) - det stimulerer deg til å produsere mer melk og sikrer at hun får nok. Etter "øktene" er det lurt å smøre rester av morsmelk på brystvorten og så la dem lufttørke slik at du blir mindre sår (bruk eventuelt salve/krem beregnet på dette) Du kommer til å merke at det går lettere etter en stund og at du blir mer herdet. Lykke til! PS: Ammete kan også stimulere melkeproduksjonen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 26. november 2004 #3 Del Skrevet 26. november 2004 Om du sliter med amming kan du kontakte Helsestasjon eller ammehjelpen. Det eneste som funker for å øke melkeproduksjonen er å amme og å amme og å amme. De første måndedene kan være litt slitsomme men fordelene med å amme er jo så mange. Å ha såre brystvorter er ikke unormalt i starten, men det kan hende du ikke har riktig ammestilling og da vil dette bare forværre seg. Jeg hadde tatt kontakt med Helsestasjon eller ammehjelp før jeg hadde begynnt med tilligg. Det er jo vanlig at vekten går litt ned for så å øke igjen senere. Jeg hadde villet forsøkt litt, morsmelken din inneholder endel antistoffer som barnet nyter godt av. Når alt dette er sagt er det jo egentlig opp til deg hva du vil gjøre, babyen din kommer nok også til å bli stor og fin ved hjelp av morsmelkerstattning også :-) Lykke til :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heline Skrevet 26. november 2004 #4 Del Skrevet 26. november 2004 Mot såre brystvorter anbefaler jeg albueskjell på det varmeste! Jeg fikk dem på fødeavdelinga på sykehuset, men jeg tror at noen apoteker også kan ha det. Jeg slet også med amminga til å begynne med, og hadde mest lyst til å gi opp. Mitt lille gull hang i puppen hele kvelden, og det var slitsomt og vondt. Løsningen for oss var at jeg pumpet litt på formiddagen, også ga vi det på flaske på kvelden slik at jeg fikk en liten pause. Jeg er glad for at jeg holdt ut selv om jeg syns det var utrolig slitsomt. Med tida blir det nok bedre. Det viktigste er vel at du finner en løsning som passer best for deg og din baby. Både mor og barn skal ha det bra. Blir litt provosert av ammepresset nybakte mødre utsettes for. Hvis man av en eller annen grunn ikke skulle få det til kan man føle seg ganske så misslykket som mamma. Samtidig husker jeg godt hvordan det var de aller første ukene da vi slet med å få til amminga. Det var ganske nærliggende å gi opp hele greia. Med førstemann fikk jeg ikke til amminga i det hele tatt, så hun fikk MME på flaske. Nummer to ble fullammet. Min erfaring er at det rent praktisk er lettere å amme. Så hold ut hvis du klarer det, og ikke vær redd for å be om hjelp på helsestasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. november 2004 #5 Del Skrevet 26. november 2004 Om barnet absolutt ikke får i seg nok så er det jo en fordel å bruke erstatning i tillegg da, ellers blir det jo uutholdelig for både mor og barn. Jeg har en venninne som nettopp har fått barn, og han skrek og skrek. Det viste seg at han ikke fikk nok mat, og når han fikk tillegg på kvelden løste det seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litz Skrevet 26. november 2004 #6 Del Skrevet 26. november 2004 For å svare på spørsmålet ditt istedet for å rakke ned på at du ikke syns amming er noe særlig. (ammet ikke selv jeg av diverse grunner, bl a hadde jeg ikke melk i det hele tatt) Vi testa NAN i alle varianter den første tida, men datteren min skrek og hadde tydelig vondt. Veldig mange barn reagerer kraftig på NAN-melka og jeg vet flere leger som absolutt ikke anbefaler den. Selv jordmødre og barneleger på Ullevål sykehus frarådet meg å bruke NAN (de bruker NAN der pga sponsing ol ) Jeg gikk over til å bruke Collett og det var som å få en ny unge. Hun begynte å sove hele natten, var blid og fornøyd stort sett hele dagen, og magesmertene forsvant. (det var ikke kolikk... det fikk hun først senere ) Vi brukte den røde Collett'en siden den er tilsatt ekstra fettsyrer og vitaminer. Lykke til med valg av morsmelkerstatning og med videre amming. (jeg vet hvor sårt det er å "bli sett ned på" fordi man ikke er den "perfekte ammende mor". :-? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegehi Skrevet 26. november 2004 #7 Del Skrevet 26. november 2004 Vi brukte også collett, men i veldig liten grad. Jeg hadde også fryktelig såre brystvorter, av typen åpne sår... Albueskjell ble redningen for meg også. Hadde ikke helt troen på dem, men de hjalp! Bestilte dem på apoteket, kostet 40 kr. for et par. Kjøpte også sånne bryst-skjold i silikon, men det synes jeg bare ble tull, selv om det hjalp til en viss grad når det var som verst! Det som også hjalp var at vi leide en pumpe i ca. 10 dager. Den brukte jeg aktivt, ca. hver 2. time så lenge jeg var våken. På den måten fikk vesle nurket morsmelk (på flaske), og jeg slapp såre brystvorter. Når sårene var leget, leverte vi inn pumpen, melkeproduksjonen var på topp hos meg, og skjellene beskyttet mot nye sår. I tillegg: Husk å kjøpe ammeinnlegg i ull og ha utenpå dem i bomull nå som det er så kaldt, slik at du ikke får brystbetennelse. Det fikk jeg og det var et h**** mareritt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 26. november 2004 #8 Del Skrevet 26. november 2004 For å svare på spørsmålet ditt istedet for å rakke ned på at du ikke syns amming er noe særlig. .... (jeg vet hvor sårt det er å "bli sett ned på" fordi man ikke er den "perfekte ammende mor". :-? ) Vet du hva - nå syns jeg du var drøy! :-? Jeg skrev et hyggelig innlegg med tips mot såre brystvorter og om hvordan man kan øke melkeproduksjonen OM man vil amme - ikke noe nedsettende om de som ikke vil/kan amme - - og jeg har ikke sett noen andreuttrykke at de "ser ned på" ikke-ammende mødre. De har vært hjelpsomme! Det får da være grenser for å være sår.... Jeg syns det var vanskelig til å begynne med jeg og - og derfor vill jeg tipse... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 26. november 2004 #9 Del Skrevet 26. november 2004 Først, gratulerer som nybakt mamma! Jeg husker godt hvordan det var den første tiden når jeg ammet. Datteren min var veldig svak da hun ble født, så hun hadde vanskelig for å ta bryst. Dette førte naturlig nok til at jeg også bekymret meg over om hun fikk i seg nok mat. Jeg snakket med helsestasjonen om dette og de sa at vekten til barnet er måten man ser om ammingen gir tilstrekkelig næring eller ikke. Jeg ble anbefalt å komme å veie babyen en gang i uken slik at vi kunne følge med på om vekten økte normalt. (På helsestasjonen der jeg bor er det åpen tid en gang i uken, og da behøver man ikke bestille time). Ville vel nesten anbefale deg å gjøre noe slikt først for å se hvordan det går. For oss gikk det bra, hun la normalt på seg og hun ble flinkere til å suge etterhvert slik at det gikk mindre tid og krefter med til ammingen og vi fikk gjort litt andre ting også. Nå er datteren min 10 måneder og jeg sluttet å amme for en måned siden. Hun får NAN2 (den er for de som er 4 måneder eller eldre), men det finnes også NAN1 for de som er mindre. Jeg er godt fornøyd med NAN, men nå spiser jo datteren min annen mat allerede og hun drikker også endel vann. Datteren er også glad i NAN. Hun vifter med armene og sier "elk" når jeg kommer med flasken til henne om kvelden. Den ferdigblandede NAN-melken liker hun ikke noe særlig. (Litt rart for jeg trodde den var akkurat lik, men tydligvis er den ikke det). En ting som er viktig når man gir flaske har jeg oppdaget, er at man finner en smokk med riktig antall hull. Datteren min drikker helst fra Avents smokk nr. 2, selvom den egentlig er for mindre barn. Melken strømmer ikke så fort i den, men hun liker å kose seg lenge med melken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest puppeliten Skrevet 26. november 2004 #10 Del Skrevet 26. november 2004 Jeg brukte NAN til de to eldste, og de likte og tålte denne bra. Har aldri vært vært plaget av såre brystvorter så der kan jeg ikke gi råd. Jeg ammet og ammet og ammet og ammet min eldste og han gikk ned og ned i vekt, til slutt nektet han å ta puppen. Det ble ikke større melkeproduksjon på meg uansett hvor ofte han ble lagt til brystet, noen av oss er tungmelket og innen melken har kommet i gang så er ungen sliten og gir seg før det begynner å renne skikkelig. Samme problemet hadde jeg med nr. 2. Men med nr. 3 så gikk ammingen som en drøm og hun ble ammet helt til hun var 16 mnd. Det føltes utrolig godt å endelig lykkes med ammingen, etter å ha følt meg så mislykket med de to eldste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kitty Skrevet 26. november 2004 #11 Del Skrevet 26. november 2004 Gratulerer med en flott lita jente. Vi har bare brukt NAN til vår gutt. Han fikk litt MME fra han var 1,5 mnd fordi jeg hadde for lite melk. (selv om han la på seg slik han skulle var han ikke fornøyd og mett før han fikk noen milliliter om kvelden). I begynnelsen da vi bare skulle "prøve", brukte vi ferdigblandet fra NAN. Uhyre praktisk og lettvint, men DYRT. Det blir fryktelig uøkonomisk dersom du skal gi fast MME. Da er nok en ublandet mye bedre. Men om det er bare for å ha i reserve de kveldene du føler at babyen er mer sulten enn det du kan gi, så er ferdigblandet en real løsning. Vil for all del anbefale deg å holde ut med amminga. amme ofte og slappe mye av. Ikke bare for barnets skyld (det tar jo ikke skade av MME), men mye for din egen skyld. Amming er så lettvint, sunt og trygt uansett hvor og når. Lykke til. Tror nok alltid det tar litt tid å venne seg til og bli dus med amming. Men pass på at babyen får skikkelig tak. Jeg ble sår fordi han ikke hadde tak langt nok inn. Vent til babyen gaper skikkelig før du putter puppen i munnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litz Skrevet 26. november 2004 #12 Del Skrevet 26. november 2004 Vet du hva - nå syns jeg du var drøy! :-? Jeg skrev et hyggelig innlegg med tips mot såre brystvorter og om hvordan man kan øke melkeproduksjonen OM man vil amme - ikke noe nedsettende om de som ikke vil/kan amme - - og jeg har ikke sett noen andreuttrykke at de "ser ned på" ikke-ammende mødre. De har vært hjelpsomme! Det får da være grenser for å være sår.... Jeg syns det var vanskelig til å begynne med jeg og - og derfor vill jeg tipse... Vet du hva... den var ikke mynta på noen spesiell. Det er bare det at stort sett i de fleste trådene som omhandler amming her inne så blir man nærmest rakket ned på om man ikke er perfekt superammer. Men om du vil ta det til deg... så vær så god. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 26. november 2004 #13 Del Skrevet 26. november 2004 Vet du hva... den var ikke mynta på noen spesiell. (...) Men om du vil ta det til deg... så vær så god. Det er klart jeg tar det til meg når jeg har svart på tråden og du refererer til de tidligere svarene i tråden på denne måten: For å svare på spørsmålet ditt istedet for å rakke ned på at du ikke syns amming er noe særlig. Jeg syns alle som hadde svart hadde vært greie og hjelpsomme - inkludert meg. Og å unnskylde et verbalangrep i en hyggelig tråd med at i de fleste trådene som omhandler amming her inne så blir man nærmest rakket ned på om man ikke er perfekt superammer. blir litt lettvint. Tenk før du skriver. Tenk så nyttig dine erfaringer er for trådstarter, men så feil det blir når du angriper med nebb og klør der det ikke er nødvendig :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 26. november 2004 #14 Del Skrevet 26. november 2004 Så typisk. Amme debatten er ofte svart eller hvitt. :o Oppmuntrer du til amming er du en som ser ned på ikke ammede mødre. Oppfordrer du til å gi morsmelk erstattning er du egoistisk og selvopptatt og tenker ikke på barnets beste. Det er ikke lett å få til amming med første gang jeg husker selv som jeg slet mye tårer og såre bryst vorter. Men jeg ville så gjerne få det til, for min egen del. Om en føler det blir helt feil å amme av forskjellige grunner så er det greit. Men her snakker vi ut ifra erfaring og det å kunne amme såg jeg på som en skikkelig bonus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 26. november 2004 #15 Del Skrevet 26. november 2004 Jeg har 3 barn. Første barn ble ammet i 3 mnd, men fikk mme ( collett ) samtidig. Jeg fikk brystbetennelse, stresset, såre brystvorter og mistet melken. Ble også operert fordi det var en "kul" som ikke ville løse seg opp. Nr 2 ble bare ammet i veldig kort tid. Noen dager etter at nr 2 var født, fikk jeg brystbetennelse i det opererte brystet og jeg fikk ikke tømt det for melk i det hele tatt pga at legen måtte jo kutte over disse "årene". Uansett, jeg fikk iallefall ikke melk ut av den øvre delen av brystet for å si det sånn. Begynte med mme, collett. Nr 3 ble ikke ammet i det hele tatt pga tidligere problemer med amming. Har gitt Nan uten problemer. Jeg foretrekker den framfor collett, fordi jeg synes collett klumper seg sånn når man skal blande den ut. Men du må finne ut hva du vil. Hvis det er tydelig at barnet ditt ikke blir mett, så gir du mme, for barnet må jo bli mett. Jeg opplevde dette og måtte supplere med mme. Men for å få opp melkeproduksjonen så må man amme "around the clock". Eller 24/7 som man sier. Men det kan bli mye stress og det er ikke bra for verken mor eller barn ( snakker av erfaring ). Jeg prøvde det ene rådet etter det andre, men det gikk rett vest for min del. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. november 2004 #16 Del Skrevet 26. november 2004 Først for å svare på spørsmålet ditt - vi har brukt Nan til Plonkeliten og det gikk helt fint, ingen problemer som noen andre her har nevnt. Jeg hadde også grusomt såre brystvorter de første ukene. Holdt nesten på å gi opp hele ammingen og gråt masse og var veldig sliten i begynnelsen (hjelper jo ikke akkurat at hormonene er helt på tur i den første tiden...) Min redning ble brystskjold som vi kjøpte på apoteket. Plonkeliten greide fint å suge gjennom dem, og brystvortene ble friske igjen, så etter noen uker begynte jeg å amme på vanlig måte igjen. Med brystskjold får babyen ut mindre av melken, så du må kanskje supplere enten med MME eller ved å pumpe brystet og gi av flaske. Litt styrete, men trøst deg med at det er en forbigående periode. Forhåpentligvis går melkeproduksjonen opp hvis du er tålmodig og ammer så mye du orker. Jeg synes iallefall det er mye bedre enn å styre med flasker og koking av tåter og flaskevarmer og pulver og hele bøtteballetten, så jeg var veldig motivert til å få det til. Og det gikk bra til slutt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 26. november 2004 #17 Del Skrevet 26. november 2004 Det var altså meg Plonk som skrev innlegget over, har ikke giddet å logge inn i dag.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. november 2004 #18 Del Skrevet 27. november 2004 Tusen takk for kjempemange fine svar. Jeg prøver så godt jeg kan å melke ut så mye morsmelk som overhodet mulig. Men jeg ser at jeg ikke har så mye enda, iallefall ikke den mengden hun spiser når hun får flaske. Hun er 10 dager gammel nå, og hun kan drikke opptil 120 ml pr gang når hun får mat på flaske ca hver 3-4 time. Innimellom dette så sover hun bare. Jeg kommer ikke til å legge henne til puppen før sårene er leget. Det gjør fryktelig vondt, så derfor melker jeg heller ut melken og gir den på flaske. Det var en her som sa at hun hadde leid en elektrisk pumpe, hvor får man leid dette?? Jeg lurte også på en annen ting; før hun fikk MME så bærsjet hun hele tiden, og avføringen var gul og ganske flytende. Nå etter at jeg har begynt å gi henne lit MME så bærsjer hun ikke like ofte lengre, og konsistensen er mere normal, for å si det sånn. Er det noen som vet litt om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -hild ikke innlogget Skrevet 27. november 2004 #19 Del Skrevet 27. november 2004 Jei har leid elektrisk pumpe på sykehuset, veldig greit å slippe å jobbe sånn for å få ut melka når man må pumpe seg! Nå har jeg ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke hvor såre brystvortene dine er, men jeg kan anbefale deg avent sin "soothing nipple cream", den er utrolig god til såre brystvorter! Jeg har prøvd både Nan og Collett mme til jenta mi, hun foretrekker Collett, og rynket i grunnen bare på nesen av Nan. Men ungene er jo så forskjellige! Den store forskjellen synes jeg er at Collett løser seg mye bedre opp enn Nan, av Nan ble det ofte pulveraktig belegg på flaskene. (Collett skal løses opp i varmere vann enn Nan, det er sikkert derfor, for i drikkeklart vann løser det seg dårlig opp) Jeg kan vel også fortelle at jeg måtte ty til mme da lillemor var et par uker gammel, jeg hadde ikke nok melk. Men jeg ga henne det jeg hadde først, og mme etterpå - og jeg fikk opp melkeproduksjonen etter hvert. Men jeg tror ikke du skal ha noen forhåpninger om å få opp melkeprodukejonen mens du pumper, det blir noe annet å legge babyen til puppen! (og det gror jo etterhvert, så da kan du prøve igjen) lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2004 #20 Del Skrevet 28. november 2004 Trodde melkeproduksjonen gikk opp selv om du ikke la barnet til brystet, så lenge du pumper ut melka..? Det må jo være det samme om hvordan melka kommer ut?- om den blir pumpet ut eller om barnet suger den ut mener jeg. Ut skal den jo uansett.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå