Gå til innhold

Gått opp nesten 20 kilo på noen måneder?!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ingenting. Jeg er 170 cm høy og veier "til vanlig" 68 kilo. Etter jeg begynte på antidepressiva og p-sprøyte har jeg rast opp i vekt. Jeg kan ikke se noen forskjeller på kroppen. Har heller ikke noe mer matlyst enn vanlig, har ikke gjort så mye forskjell annet enn å spise sunnere enn vanlig. Da jeg så at jeg begynte å veie nærme 75kg ble jeg ganske redd og sluttet med godteri i hverdagen. Tenkte at det kanskje hadde noe med p-sprøyten å gjøre, så den sluttet jeg å ta. Etter det sto jeg ganske stille på 75kg en god stund. 

Jeg byttet til en ny type antidepressiva for noen uker siden. Plutselig så sto det nesten 80kg på vekta! Det må da ha noe med pillene jeg tar for depresjon? 

Burde vel dra til legen og finne ut av dette, for vil ikke gå opp enda mer. Etter jeg fant ut at jeg veier nesten 80kg har jeg blitt enda strengere med kostholdet, men det ser ikke ut til å hjelpe. 

Noen her som har opplevd det samme eller vet noe om dette? 

Anonymkode: 418e9...080

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelte typer antidepressiva virker slik på enkelte, at du samler vann i kroppen og "svulmer opp". Det er individuelt, og et medikament som virker slik på en person, trenger ikke virke slik på en annen. Når dette tydeligvis er tilfelle i din situasjon, vil jeg anbefale deg å gå til legen din og fortelle om dette, og høre om du kan forsøke et annet type medikament. Som regel finnes det flere typer antidepressiva, slik at det vil være mulig for deg å finne noe som passer bedre i samråd med legen din.

• Liker 3
Gjest Gallagher
Skrevet

Du har gått opp nærmere 10 enn 20 kg,da om det er en trøst. 

Skrevet

Mange går opp både 30 og 40 kg etter at de starter på antidepressiva. Det har ingenting med dine matvaner å gjøre, så du kan i det minste trøste deg med det.

Gå til legen og fortell om bivirkningene du merker, så finner dere en alternativ løsning sammen.

Anonymkode: 97266...cb7

Skrevet
12 minutter siden, etnavn skrev:

Enkelte typer antidepressiva virker slik på enkelte, at du samler vann i kroppen og "svulmer opp". Det er individuelt, og et medikament som virker slik på en person, trenger ikke virke slik på en annen. Når dette tydeligvis er tilfelle i din situasjon, vil jeg anbefale deg å gå til legen din og fortelle om dette, og høre om du kan forsøke et annet type medikament. Som regel finnes det flere typer antidepressiva, slik at det vil være mulig for deg å finne noe som passer bedre i samråd med legen din.

Takk for svar! Da får jeg bare komme meg til legen så fort som mulig. Men vet du om det bare er masse vann i kroppen, eller om jeg kan ha lagt på meg fett? Synes det virker logisk at jeg har masse vann i kroppen som gjør at jeg går opp i vekt og ikke ser det så godt. Men 20 kilo med vann er kanskje litt mye..

Skrevet
13 minutter siden, Gallagher skrev:

Du har gått opp nærmere 10 enn 20 kg,da om det er en trøst. 

Hahaha, oisann. Vet ikke hvor jeg fikk 20 kilo fra, det var en smule overdrivelse!

• Liker 1
Skrevet

Det trenger ikke være vann alt sammen, men dette har legen best greie på. Alt er jo individuelt også. Lykke til :-)

Skrevet
2 minutter siden, etnavn skrev:

Det trenger ikke være vann alt sammen, men dette har legen best greie på. Alt er jo individuelt også. Lykke til :-)

Takk!:)

Gjest Gallagher
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha, oisann. Vet ikke hvor jeg fikk 20 kilo fra, det var en smule overdrivelse!

:fnise:  

Skrevet

Det er nok antidepressiva som gjør det. Ganske ironisk at folk liksom skal bli mindre deprimert av å bli tjukk på toppen av alt..

Anonymkode: c0716...039

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok antidepressiva som gjør det. Ganske ironisk at folk liksom skal bli mindre deprimert av å bli tjukk på toppen av alt..

Hehe ja ikke sant ;-)

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man legger ikke på seg magisk av å begynne med antidepressiva, det er matlysten som kan økes og spiser man mer går man opp i vekt. 

Anonymkode: 9b76d...36e

• Liker 1
Skrevet

Bytt antideprissiva. Jeg går på en type antideprissiva mange legger på seg av, mens jeg går ned i vekt av samme type. Så vi reagerer forskjellig.

Anonymkode: 60ff8...08f

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ikke sant. Nesten så jeg må velge mellom å være deprimert eller feit

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, ikke sant. Nesten så jeg må velge mellom å være deprimert eller feit

Da hadde jeg valgt feit, lett!

Anonymkode: 9b76d...36e

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ingenting. Jeg er 170 cm høy og veier "til vanlig" 68 kilo. Etter jeg begynte på antidepressiva og p-sprøyte har jeg rast opp i vekt. Jeg kan ikke se noen forskjeller på kroppen. Har heller ikke noe mer matlyst enn vanlig, har ikke gjort så mye forskjell annet enn å spise sunnere enn vanlig. Da jeg så at jeg begynte å veie nærme 75kg ble jeg ganske redd og sluttet med godteri i hverdagen. Tenkte at det kanskje hadde noe med p-sprøyten å gjøre, så den sluttet jeg å ta. Etter det sto jeg ganske stille på 75kg en god stund. 

Jeg byttet til en ny type antidepressiva for noen uker siden. Plutselig så sto det nesten 80kg på vekta! Det må da ha noe med pillene jeg tar for depresjon? 

Burde vel dra til legen og finne ut av dette, for vil ikke gå opp enda mer. Etter jeg fant ut at jeg veier nesten 80kg har jeg blitt enda strengere med kostholdet, men det ser ikke ut til å hjelpe. 

Noen her som har opplevd det samme eller vet noe om dette? 

Det er helt vanlig med mange medisiner. Jeg gikk opp nesten 15 kg på kort tid etter at jeg begynte på medisiner mot epilepsi. Ikke noe å bekymre seg for, når alt kommer til alt.

Forsiktig med sukker av type godteri. Fruktsukker er bra. Få i deg masse proteiner, spis masse grønnsaker og lite melkeprodukter. Jeg raste ned nesten 8 kg etter at jeg la om kostholdet. Og jeg tenker at jeg kan klare enda mer. Man må bare være motivert nok.

Det er klart at du spør om vektøkning ifht antidepressiva, men jeg velger å snakke utifra egne erfaringer av andre medisiner. Fordi vektøkning er noe som følger med mange av medisinene. Som en annen nevner så kan det også være vektøkning pga økt matlyst. Det jeg da har blitt anbefalt er å spise masse grønnsaker, lite karbohydrater og fett. Tenk deg at til middag så skal grønnsaker være hovedretten og dekke halve tallerkenen. Så skal den andre halvdelen være potet og fisk, eller fullkorns-ris og kjøtt. For eksempel. Poenget mitt er at grønnsaker er hovedrett. Fiber er viktig, karbohydrater er ikke viktig. Altså få i deg mye fiber og lite karbohydrater! På den måten er det lekende lett å gå ned i vekt, - medisiner eller ikke. Bare du er motivert da, det er også veldig viktig. Samtidig er det viktig med mellom-måltider som f.eks. en smoothie, proteinbar, eple, nøtter. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bananpannekaker er fantastisk da, enten som mellommåltid, lunsj eller hvis du får lyst på noe søtt:

http://www.mums.no/2016/09/25/spis-disse-pannekakene-med-2-ingredienser-hver-morgen-a-se-kroppsfettet-forsvinne/

Bare husk å ikke steke dem i mer enn max 1 teskje rapsolje. Kan også bake dem i muffinsformer eller små ildfaste former i ovnen, da blir de helt uten fett. Når jeg lager dem i ovnen har jeg gjerne i bittelitt nøtter og frosne bær (tiner i ovnen). Kjempegodt :-)

Forøvrig anbefaler jeg deg å laste ned en app som heter Lifesum. Den er gratis, og der kan du legge inn alt du spiser i løpet av en dag, så ser du om du faktisk spiser for mye. Du kan også bruke appen til å komme på sporet igjen mht vekten.

Endret av etnavn
Skrevet
6 minutter siden, Millimani skrev:

Det er helt vanlig med mange medisiner. Jeg gikk opp nesten 15 kg på kort tid etter at jeg begynte på medisiner mot epilepsi. Ikke noe å bekymre seg for, når alt kommer til alt.

Forsiktig med sukker av type godteri. Fruktsukker er bra. Få i deg masse proteiner, spis masse grønnsaker og lite melkeprodukter. Jeg raste ned nesten 8 kg etter at jeg la om kostholdet. Og jeg tenker at jeg kan klare enda mer. Man må bare være motivert nok.

Det er klart at du spør om vektøkning ifht antidepressiva, men jeg velger å snakke utifra egne erfaringer av andre medisiner. Fordi vektøkning er noe som følger med mange av medisinene. Som en annen nevner så kan det også være vektøkning pga økt matlyst. Det jeg da har blitt anbefalt er å spise masse grønnsaker, lite karbohydrater og fett. Tenk deg at til middag så skal grønnsaker være hovedretten og dekke halve tallerkenen. Så skal den andre halvdelen være potet og fisk, eller fullkorns-ris og kjøtt. For eksempel. Poenget mitt er at grønnsaker er hovedrett. Fiber er viktig, karbohydrater er ikke viktig. Altså få i deg mye fiber og lite karbohydrater! På den måten er det lekende lett å gå ned i vekt, - medisiner eller ikke. Bare du er motivert da, det er også veldig viktig. Samtidig er det viktig med mellom-måltider som f.eks. en smoothie, proteinbar, eple, nøtter. 

Takk for godt svar! Grønnsaker spiser jeg veldig lite av, så får begynne å spise mye av det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...