AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #1 Skrevet 17. november 2016 Er det noen som har tatt biopsi etter lette celleforandringer hvor det har ikke vært så mye grunn til bekymring? Hva er prosessen etter biopsi? Takk Anonymkode: 4f27a...b48
Ego Skrevet 17. november 2016 #2 Skrevet 17. november 2016 Mener du konisering? (fjerning av en del av livmortappen for å hindre at celleforandringer sprer seg). I så fall regner jeg med du skal inn til ny sjekk etter en viss tid, for å se om de fikk tatt bort det nødvendige. Husker ikke hvor lang tid etterpå jeg selv var inne, men er vel vanlig med noe tettere oppfølging i et par år i etterkant om jeg husker rett. Sist jeg var inne fikk jeg beskjed om at alt så normalt ut, og jeg er tilbake til å følge anbefalingen om celleprøve hvert tredje år.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #3 Skrevet 17. november 2016 3 timer siden, Ego skrev: Mener du konisering? (fjerning av en del av livmortappen for å hindre at celleforandringer sprer seg). I så fall regner jeg med du skal inn til ny sjekk etter en viss tid, for å se om de fikk tatt bort det nødvendige. Husker ikke hvor lang tid etterpå jeg selv var inne, men er vel vanlig med noe tettere oppfølging i et par år i etterkant om jeg husker rett. Sist jeg var inne fikk jeg beskjed om at alt så normalt ut, og jeg er tilbake til å følge anbefalingen om celleprøve hvert tredje år. Nei, biopsi. For å se hva slags celleforandringer det er. Det er ikke fjerning av noe enn så lenge. Har hatt lette celleforandringer og HPV, fulgt opp etter 6 mnd, og det har ikke forsvunnet nå, så da skal de ta biopsi. Anonymkode: 4f27a...b48
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #4 Skrevet 17. november 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har tatt biopsi etter lette celleforandringer hvor det har ikke vært så mye grunn til bekymring? Hva er prosessen etter biopsi? Takk Anonymkode: 4f27a...b48 Jeg fikk brev med innkallelse til konisering etter biopsien, brevet kom 6 uker etter ca, og koniseringen ble utført 2,mnd etter biopsien. Følte meg utrolig godt ivaretatt på sykehuset, og selve inngrepene gikk fort og smertefritt. Har ingen tegn til celleforandringer i ettertid. Lykke til med biopsien! :-) Anonymkode: c318c...ad3 1
Sulosi Skrevet 17. november 2016 #5 Skrevet 17. november 2016 Jeg har tatt biopsi og den viste seg å være helt fin, ingen skumle celler som holdt fest allikevel. Gikk hver 6.mnd hos gynekologen til kontroll frem til biopsien, etter det har jeg gått over til kontroll hvert 3.år.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #6 Skrevet 18. november 2016 5 timer siden, Sulosi skrev: Jeg har tatt biopsi og den viste seg å være helt fin, ingen skumle celler som holdt fest allikevel. Gikk hver 6.mnd hos gynekologen til kontroll frem til biopsien, etter det har jeg gått over til kontroll hvert 3.år. Så da ble det ikke gjort noe etter biopsi utenom å følge med siden det ikke var skumle celler? Anonymkode: 4f27a...b48
KatyP Skrevet 18. november 2016 #7 Skrevet 18. november 2016 Tok biopsi etter funn av alvorlige celleforandringer for et par år siden. Selve biopsien gjorde ikke vondt, var bare ubehagelig. Ventet rundt en uke muligens litt lengre før jeg fikk et langt brev om at det var alvorlige celleforandringer de hadde funnet og at de ønsket konisering. Du må ikke ta det selv om de anbefaler det. Fikk god oppfølging og utfyllende svar på alt jeg lurte på. Gjennomførte koniseringen, gikk til oppfølging hos min gynekolog hver 6. måned før det ble en gang i året. Og det tenker jeg å fortsette med en stund selv om alle prøver nå er fine. Har i tillegg gått gravid og født et barn nå nylig og koniseringen påvirket ikke svangerskapet.
Sulosi Skrevet 18. november 2016 #8 Skrevet 18. november 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så da ble det ikke gjort noe etter biopsi utenom å følge med siden det ikke var skumle celler? Anonymkode: 4f27a...b48 Nei hvis den er helt fin så blir man friskmeldt og går tilbake til normalen.
Sugerøret Skrevet 18. november 2016 #9 Skrevet 18. november 2016 Har også tatt biopsy.Som nevnt over,ikke smertefullt men ubehagelig.Ventet på resultat en stund,som kom tilbake alt ok. Da skulle jeg sjekkes igjen etter x antall uker. Så fikk jeg heldigvis fjernet livmor og livmorhals pga endometriose + adenomyose.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #10 Skrevet 18. november 2016 10 timer siden, Sulosi skrev: Nei hvis den er helt fin så blir man friskmeldt og går tilbake til normalen. Det jeg er ekstra forvirret over nå, er at jeg tok vevsprøve fra livmorhalsen en måned etter første celleprøve som viste lette celleforandringer pga jeg hadde en liten cyste som vi skulle se om gikk bort. Og da var resultatet av vevsprøve at det var normale celler, ingen sikre funn av celleforandringer. Vi skulle likevel ta kontroll om 6 mnd, mest sannsynlig for å sjekke om HPV viruset er trukket seg tilbake. I brevet nå står det at det er irregulære celler og HPV-virus (ikke 18 og 16), og at vi må ta en vevsprøve av livmorhalsen for å kartlegge om det er celleforandringer på livmorhalsen. Jeg ble forvirret for hun kalte det biopsi på telefon - vevsprøve sist - mens i brevet fra henne nå som ble sendt som bekreftelse på praten på telefon står det også vevsprøve. Jeg antok at det var to forskjellige ting... Pleier de å gå flere runder med samme undersøkelser om man fremdeles har HPV-virus for å dobbeltsjekke? Kan man ha irregulære celler på celleprøver av andre ting? Bakterier? Infeksjoner? Jeg aner ikke, så det blir litt spørring Anonymkode: 4f27a...b48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå