AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #1 Skrevet 17. november 2016 Hva er forskjellen på å faktisk ville dø, og det å ikke ville leve lenger? Vet man nødvendigvis det selv? Er selvmordstanker alltid negativt? (Dette er ingen selvmordstråd på noen som helst måte, så dere trenger ikke stenge den, jeg bare lurer helt generelt og hypotetisk.) Anonymkode: de186...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #2 Skrevet 17. november 2016 Personlig synes jeg det å si: "Jeg vil ikke leve lenger" er mer "generelle" selvmordstanker, i startsfasen. Jeg føler det å si at man vil dø er mer konkret, for det å ikke ville leve lenger er så generelt, men det å ville dø er så utrolig spesifikt og konkret. Jeg har selv prøvd å ta selvmord, og jeg husker rett før jeg prøvde første gang, sa jeg til venninna mi at jeg ville dø. Jeg vet ikke om det er bare jeg som tenker sånn eller om noen faktisk er enig, men tror det er veldig hvordan man oppfatter det selv - også kommer det veldig an på situasjonen! Anonymkode: b499f...bd7 3 1
Gjest Vevila Skrevet 17. november 2016 #3 Skrevet 17. november 2016 Jeg kjenner forskjell på de to. "Jeg vil ikke leve lenger" er utrykk for at jeg er sliten av livet, mens "jeg vil dø" kjenner jeg bare når ting føles uutholdelig.
Gladius Veritatis Skrevet 17. november 2016 #4 Skrevet 17. november 2016 Kva er vitsen med å dø når det einaste som ventar etter døden er evig pine? Tanken på å ikkje leve er i bunn og grunn eit hjertesukk etter kvile. Dei fleste ønskjer ikkje å dø, men å få fred for smerte og plage. Dette er det berre Gud som kan gi. Når Gud er borte, er det einaste som er att einsemd, smerte, ydmyking, gråt, sorg, død, depresjon, psykose, rastløyse, mareritt, trøyttleik, kvalme, framtidsfrykt, angst, spott, løgn, hat, venting, skrivefeil, talefeil, null empati - til slutt slakting og brenning. Er det så rart at ein ikkje ønskjer å leve eit slikt liv? Det som piner mest er at eg har valt det sjølv - om enn i vanvare. Sjølvmord har eg ikkje noko tru på. Høgare åndsmakter ville stoppa eit kvart forsøk, dei slepp meg ikkje så lett. Ein må berre ta til seg alt det vonde og prøve å leve med det, sjølv om det er tøft og vanskeleg.
PaperFlower Skrevet 17. november 2016 #5 Skrevet 17. november 2016 Jeg er enig med de to første svarene. "Jeg vil ikke leve lenger" høres mer ut som om personen er veldig lei og sliten og ikke helt vet hva de skal gjøre for å fikse livet sitt. De sier ikke nødvendigvis at de vil dø, men at de bare ikke ønsker å leve lenger. "Jeg vil dø" høres ut som de har konkrete planer/ønsker om at de vil dø. Altså ta sitt eget liv eller leve såpass farlig at de dør i en trafikkulykke eller lignende. 1 1
Knut Berg Skrevet 17. november 2016 #6 Skrevet 17. november 2016 Når du ikkje lenger lever, er du død. Ein som ikkje vil leve lenger, han ønskjer seg altså bort frå livstilstanden og over i den motsette. Ein som vil døy, ønskjer nøyaktig det same. Uttrykka tyder altså eksakt det same. I staden for å dikte inn kva for lengslar og forestillingar den har som seier ditt eller datt, sjå heller på kva konkrete handlingar og tilstandar som blir omtala. Der har du det dokumenterbare og reelle og sikre, i staden for lause spekulasjonar. Spekulasjonar kraftig influerte av eigne forestillingar og i liten grad av opphavsmannen. Når ein ikkje kjenner personen svært inngåande, er det mykje betre å halde seg til det ein veit sikkert og avstå frå spekulasjonar.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #7 Skrevet 17. november 2016 Jeg vil dø og jeg vil ikke leve lenger er uttrykk som ofte kommer fra mennesker som føler seg som et offer i verden. De gir opp ved den første vanskelighet. Tror at det kun er dem som har opplevd noe som er vanskelig. De føler seg alene og må ha folk til å si hvem de er. Så spørsmålet. Tror ikke alltid man kan ta et slikt menneske så veldig alvorlig, da det elsker å fremstå som offer for å få oppmerksomhet. Men i tilfeller så er jo også slike mennesker gjerne ikke veldig reflekterte over sine egne handlinger og da kan jo også ting skje om ikke overlevelse instinktet er koblet inn. Jeg tar slike utsagn med en klype salt, ellers hadde jeg vært et nervevrak i dag. Anonymkode: ce181...2c1
Aamu Skrevet 17. november 2016 #8 Skrevet 17. november 2016 Jeg mener det er en forskjell. Det er mange som opplever følelsen av å "ikke ville leve mer", men så vil de egentlig ikke dø. De er bare dritt lei av livet slik det er for dem akkurat da. 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #9 Skrevet 17. november 2016 1 time siden, Aamu skrev: Jeg mener det er en forskjell. Det er mange som opplever følelsen av å "ikke ville leve mer", men så vil de egentlig ikke dø. Spørsmålet var om det var forskjell på å ville dø og ikke ville leve lenger. At noen sier slikt uten egentlig å mene det, er en annen sak. Her var vel spørsmålet hva utsagna betyr? Anonymkode: 70bee...6df
Aamu Skrevet 17. november 2016 #10 Skrevet 17. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet var om det var forskjell på å ville dø og ikke ville leve lenger. At noen sier slikt uten egentlig å mene det, er en annen sak. Her var vel spørsmålet hva utsagna betyr? Anonymkode: 70bee...6df Jeg svarte jo på det! 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #11 Skrevet 17. november 2016 2 minutter siden, Aamu skrev: Jeg svarte jo på det! "Jeg mener det er en forskjell" er intet svar; du må forklare hva forskjellen består i. Anonymkode: 70bee...6df
Aamu Skrevet 17. november 2016 #12 Skrevet 17. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: "Jeg mener det er en forskjell" er intet svar; du må forklare hva forskjellen består i. Anonymkode: 70bee...6df Jeg skrev jo det. At forskjellen er at de som vil dø, ønsker å dø. De som ikke vil leve, ønsker ikke å leve mer. Men de vil ikke nødvendigvis dø. Må jeg virkelig utdype det mer? Finne frem teskjeen? 10
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #13 Skrevet 17. november 2016 49 minutter siden, Aamu skrev: De som ikke vil leve, ønsker ikke å leve mer. Men de vil ikke nødvendigvis dø. Enten lever man, eller så er man død. Noen mellomting fins ikke. Så sitatet over er bare tøv. Kveruler videre på egen hånd, jeg gidder ikke mer. Anonymkode: 70bee...6df
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #14 Skrevet 17. november 2016 Jeg tror det er farlig å ta andres utsagn om at de ikke ønsker å leve lengre eller at de vil dø som tull eller oppmerksomhet. De aller, aller fleste synes det er kjempe vanskelig å i det hele tatt si dette høyt. Dette til dem over som mener at det for å få oppmerksomhet. Jeg mener det er forskjell, men det kan jo være at folk sier forskjellige. Men mange med selvmordstanker ønsker ikke å dø, de har det bare så vanskelig at livet er svært vanskelig for dem. Det er klart at det da blir fristende og tenke på å avslutte det hele. Anonymkode: d1f6c...860 1 1
Duckie Skrevet 18. november 2016 #15 Skrevet 18. november 2016 For meg er det stor forskjell på disse to utsagnene. Jeg vil ikke leve - jeg hadde vært helt ok med å ikke skulle våkne opp i morgen, men går ikke aktivt inn for å gjøre slutt på livet. Jeg vil dø - planer eller sterkt ønske om å avslutte livet. Men ser at folk bruker disse helt forskjellig fra hva jeg gjør, ikke at jeg bruker de så ofte, men er ihvertfall sånn jeg skiller mellom de. 4 1
Ginny Skrevet 19. november 2016 #16 Skrevet 19. november 2016 På 17.11.2016 den 6.15, Gladius Veritatis skrev: Kva er vitsen med å dø når det einaste som ventar etter døden er evig pine? Tanken på å ikkje leve er i bunn og grunn eit hjertesukk etter kvile. Dei fleste ønskjer ikkje å dø, men å få fred for smerte og plage. Dette er det berre Gud som kan gi. Når Gud er borte, er det einaste som er att einsemd, smerte, ydmyking, gråt, sorg, død, depresjon, psykose, rastløyse, mareritt, trøyttleik, kvalme, framtidsfrykt, angst, spott, løgn, hat, venting, skrivefeil, talefeil, null empati - til slutt slakting og brenning. Er det så rart at ein ikkje ønskjer å leve eit slikt liv? Det som piner mest er at eg har valt det sjølv - om enn i vanvare. Sjølvmord har eg ikkje noko tru på. Høgare åndsmakter ville stoppa eit kvart forsøk, dei slepp meg ikkje så lett. Ein må berre ta til seg alt det vonde og prøve å leve med det, sjølv om det er tøft og vanskeleg. Jøss, dette var nesten imponerende negativt..
sunchilla Skrevet 19. november 2016 #17 Skrevet 19. november 2016 På 17.11.2016 den 7.17, AnonymBruker skrev: Jeg vil dø og jeg vil ikke leve lenger er uttrykk som ofte kommer fra mennesker som føler seg som et offer i verden. Sitat Hva mener du med offer? Som i at de synes synd på seg selv, eller at de føler det er andres feil at de har problemer? Mulig noen personer er sånn, at de ikke mener bokstavelig at de vil dø eller ikke leve lenger. Men, å bagatellisere det er noe av det verste man kan gjøre i det tilfellet det er reelle ønsker. Tenk litt over det! Så spørsmålet. Tror ikke alltid man kan ta et slikt menneske så veldig alvorlig, da det elsker å fremstå som offer for å få oppmerksomhet. Sitat Korsn kan du være så sikker i di sak på dette? Dette er jo individuelt fra person til person, og det blir feil å ta alle under ett. Mulig du har erfart at noen har sagt slike ting til deg, for deretter å ikke mene det. Men, det er ganske alvorlige beskyldninger du kommer med med tanke på at det finnes tusenvis som faktisk mener det. Men i tilfeller så er jo også slike mennesker gjerne ikke veldig reflekterte over sine egne handlinger og da kan jo også ting skje om ikke overlevelse instinktet er koblet inn. Jeg tar slike utsagn med en klype salt, ellers hadde jeg vært et nervevrak i dag. Anonymkode: ce181...2c1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #18 Skrevet 29. november 2016 På 17.11.2016 den 7.17, AnonymBruker skrev: Jeg vil dø og jeg vil ikke leve lenger er uttrykk som ofte kommer fra mennesker som føler seg som et offer i verden. De gir opp ved den første vanskelighet. Tror at det kun er dem som har opplevd noe som er vanskelig. De føler seg alene og må ha folk til å si hvem de er. Så spørsmålet. Tror ikke alltid man kan ta et slikt menneske så veldig alvorlig, da det elsker å fremstå som offer for å få oppmerksomhet. Men i tilfeller så er jo også slike mennesker gjerne ikke veldig reflekterte over sine egne handlinger og da kan jo også ting skje om ikke overlevelse instinktet er koblet inn. Jeg tar slike utsagn med en klype salt, ellers hadde jeg vært et nervevrak i dag. Anonymkode: ce181...2c1 Hvordan kan du si noe slikt? Er det slik du tenker og tror om andre mennesker? Anonymkode: e4078...534 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #19 Skrevet 29. november 2016 På 17.11.2016 den 7.17, AnonymBruker skrev: Jeg vil dø og jeg vil ikke leve lenger er uttrykk som ofte kommer fra mennesker som føler seg som et offer i verden. De gir opp ved den første vanskelighet. Tror at det kun er dem som har opplevd noe som er vanskelig. De føler seg alene og må ha folk til å si hvem de er. Så spørsmålet. Tror ikke alltid man kan ta et slikt menneske så veldig alvorlig, da det elsker å fremstå som offer for å få oppmerksomhet. Men i tilfeller så er jo også slike mennesker gjerne ikke veldig reflekterte over sine egne handlinger og da kan jo også ting skje om ikke overlevelse instinktet er koblet inn. Jeg tar slike utsagn med en klype salt, ellers hadde jeg vært et nervevrak i dag. Anonymkode: ce181...2c1 Har du jobbet som behandler for mennesker som har sagt at de vil dø og at de ikke vil leve lenger? Anonymkode: e4078...534
Mari Y Skrevet 30. november 2016 #20 Skrevet 30. november 2016 På 17.11.2016 den 6.04, Vevila skrev: Jeg kjenner forskjell på de to. "Jeg vil ikke leve lenger" er utrykk for at jeg er sliten av livet, mens "jeg vil dø" kjenner jeg bare når ting føles uutholdelig. Du kan kontakte mentalhelse.no eller Kirkens SOS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå