Marjam83 Skrevet 17. november 2016 #1 Skrevet 17. november 2016 Jeg vurderer å ta en ny utdanning og tenker da å ta en bachelor eller master i nordisk med fordypning i norsk som andrespråk. Har pedagogbakgrunn og noe praktisk (og positiv!) erfaring med å lære bort norsk til innvandrere.Kjenner ingen som har studert nordisk eller jobber som norsklærer, håper noen vil dele erfaringer. Om du bare har studert nordisk og vil fortelle om hva du bruker utdannelsen din til, da må du gjerne gjøre det Jeg er generelt interessert i hva som rører seg i språkbransjen... 1. Jobber du i det offentlige eller private/ som selvstendig næringsdrivende? 2. Er det lett å få seg jobb i Oslo-området? 3. Hvis du jobber selvstendig-hvordan kom du i gang? (Markedsføring, hvordan skaffe kunder med betalingsevne og vilje for Skype-undervisning, privattimer eller kurs) 4. Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg? 5. Jobber du med noe annet språkrelatert i tillegg til undervisning? Jeg kunne bl.a tenkt meg å også ta oversetteroppdrag, språkvask og korrektur av skoleoppgaver...ser for meg at det kan være lurt med en master i nordisk, ta noe engelsk som en del av graden og ha muligheten til å jobbe variert innenfor språk. 6. Hva tjener du i året? 7. Hva mener du kjennetegner en god språklærer? 8. Det beste med jobben? 9. Og det verste? 10. Hvilken utdannelse/tittel/grad har du? Blir glad for alle svar 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #2 Skrevet 18. november 2016 Ei dame i blokka jeg bor jobber som norsklærer for voksne innvandrere som nylig er kommet til Norge. Hun er sykemeldt nå fordi hun ble seksuelt trakassert og truet av noen av de fantastiske irakerne i klassen. Anonymkode: dda39...2d3 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #3 Skrevet 18. november 2016 Må ta denne som anonym.. Jeg har jobbet litt i voksenopplæringen for nyankomne flyktninger/asylsøkere i en av Norges største byer, og jeg har blitt forsøkt drept på jobb av en godt voksen somalsk mann. Mange av de som kommer hit har et kvinnesyn som er helt vanvittig og motbydelig, og dette individet tålte ikke å ha en kvinne "over seg" i hierarkiet. Hadde det ikke vært for en kollega som hoppet mellom hadde han antakeligvis kvalt meg. Jeg ville aldri i livet hatt en sånn jobb på heltid, og har mistet all lyst jeg hadde for å drive med norsk som andrespråk. De mennene som er elever der er så vanvittig slemme, fæle og trakasserende, og bare de blikkene jeg fikk (dame som kledde meg pent) og den nedlatende holdningen de har til nordmenn, og norske kvinner spesielt, er så ekkel at jeg har ikke ord for det. Og det er noe du neppe skjønner helt rekkevidden av før du står der selv og kjenner det på kroppen hvordan de ser på deg... Kjenner jeg blir sint bare av å tenke på det! Og vit dette; de "mennene" der har INGEN hemninger, og de er veldig klare på hva de har "rett" på og "krav" på, det er et sant helvete å jobbe med sånne. Og skikkelig ubehagelig for en kvinne, for du vil ALDRI noensinne få deres respekt. De ser ned på deg og er ikke redde for å vise det, og er du kvinne kan du forvente at de protesterer på alt du sier og gjør; at de prøver å gå halvveis i timen (for de synes jo ikke du kan si noe på det), lure til seg ekstra pauser og alt mulig annet. De tror de er konger, og det er dessverre ingen verken i UDI, på mottakene eller på NAV som forteller dem noe annet i klartekst. Før jeg begynte i den jobben anså jeg meg for å være ganske sentrumsnær politisk, men nå har jeg blitt redd for utenlandske menn (særlig de fra Midtøsten og Afrika), og kommer til å stemme FrP ved stortingsvalget. Anonymkode: 227dd...959 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #4 Skrevet 19. november 2016 Tror det spørs hvor du er lærer. Har en venninne som jobber sånn på folkeuniversitetet og der er det folk som har lyst til å lære norsk (de blir ikke 'tvunget', det tar andre læresteder). Dermed blir det ikke 'rasistiske' opplevelser som det som har skjedd med AB over her. Anonymkode: 7e91f...e69
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #5 Skrevet 19. november 2016 Ikke jobb som norsklærer offentlig, men heller privat. Du vil helst ha europeere og amerikanere som elever. Anonymkode: 4d920...c80
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #6 Skrevet 20. november 2016 Lurer på det samme.. Anonymkode: a1362...273
Marjam83 Skrevet 27. november 2016 Forfatter #7 Skrevet 27. november 2016 Høres fælt ut å være norsklærer i det offentlige, anonym Jeg ser også for meg at å jobbe privat er bedre...har noe erfaring via eget foretak med å lære bort norsk. Her har jeg møtt stort sett topp motiverte folk som har oppført seg høflig og ordentlig. Vil også helst være lærer for folk som ønsker å lære seg norsk og møter opp pga egen motivasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå