Gå til innhold

Vente med å prøve å få barn til ferdig med utdannelse og jeg har jobbet en stund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten og jeg har lyst på barn. Vi er nå 24/26 år og har vært samboere i tre år. Jeg har begynt på en femårig utdannelse og vil da være ferdig når jeg er 27. Planen er da å jobbe noen år før vi prøver å få barn. Med karakterene og yrkesretningen jeg har valgt blir det å finne seg jobb ikke noe problem. Men er det risky? Altså å begynne å prøve når jeg er ca 30 med tanke på fruktbarhet og slikt?

Anonymkode: dec5d...d31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der, kan ingen svare deg på.

Men jeg ville bekymret meg langt mer for risikoen ved å bli gravid, før du i det minste er ferdig med utdannelse. Du får langt mer arbeid med å gjøre ferdig en utdannelse med barn enn uten. Det er og en risiko for at du ikke får gjort ferdig utdannelsen og hva står du da igjen med, særlig dersom partneren din går i fra deg eller dør.

Vi har ingen garantier for noe som helst her i verden bortsett fra at vi skal ut av tiden, en dag.

Anonymkode: 285b5...a5c

• Liker 3
Gjest incognita
Skrevet

Dere kan jo plukke opp igjen tråden når du er 27-28. Er ikke noe å tenke på akkurat nå, fullfør utdannelsen din først.

Skrevet

Men rent hypotetisk, kan jeg "regne med" å være ok fruktbar rundt 30?

Gjest incognita
Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom ingenting tilsier noe annet: ja! Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Norge er over 31 år (31,4 tror jeg?), dvs å bli gravid når man er 30 er det som er mest vanlig. Dog, du må ta høyde for at det kan ta tid - men de fleste blir gravide innen et år med prøving, og en god prosent får klaff de første 3 mnd. Det burde altså gå helt fint. :)

Endret av incognita
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja! ikke noe problem. jeg er 32, ble gravid på første forsøk! 

Anonymkode: 4acf3...540

• Liker 2
Skrevet

Skjønner denne situasjonen med utdanningen, men jeg ville ikke ventet til jeg bikket 30 før jeg fikk første. Grunnen er den at når man får barn før 30 minsker man sannsynligheten mye for å få diverse krefttyper, spesielt brystkreft. 

Anonymkode: 29596...bea

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan du det. Er du usikker, så bruk 3000 kr på utredning hos en privat gynekolog nå for å bekrefte at alt er fint med deg. Er alt i orden nå, så er det stor sjanse om at alt er fint om noen år også.

Blir det for lenge å vente, så kan dere begynne prøvingen etter du har jobbet et par mnd. på den nye arbeidsplassen. Da er det snakk om ca. 3 år å vente.

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen kan regne med noe som helst når det gjelder natur. Men det er etter 35 alle kan slite fordi kroppen biologisk er gammel da. Det er mest ideelt biologisk å få barn i 20 årene, men om du er fruktbar nå (noe du heller ikke har garanti for) er du nok det når du er 30 også. 

Anonymkode: fca62...a4c

• Liker 2
Skrevet

Hadde bare sjekket ut hos gynikolog først. kan fungere vente så burde du jo 😊 flertallet får vel fint til å få barn i 30 årene

Anonymkode: f9486...7c6

Skrevet

Du kan ikke vite at du får deg en jobb når du er ferdig utdannet. Det er ikke sikkert det er behov for din kompetanse nå selv om du tror det, eller om 3 år. Siden du er 27 når du er ferdig, kan arbeidsgivere unngå å ansette deg fordi de regner med at du vil komme til å få barn i nærmeste framtid. 

Anonymkode: e9752...74c

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde jeg fått barn tidligere.. vi begynte å prøve når vi var 30, og så viser det seg at mannen har få sædceller. Nå er jeg 33 og i gang med andre forsøk med ICSI... jeg er frisk. 

Folk har da tatt utdanning og hatt jobb under svangerskap og småbarnstiden før, så det går jo med god planlegging. 

• Liker 1
Skrevet
På 17.11.2016 den 1.37, AnonymBruker skrev:

Kjæresten og jeg har lyst på barn. Vi er nå 24/26 år og har vært samboere i tre år. Jeg har begynt på en femårig utdannelse og vil da være ferdig når jeg er 27. Planen er da å jobbe noen år før vi prøver å få barn. Med karakterene og yrkesretningen jeg har valgt blir det å finne seg jobb ikke noe problem. Men er det risky? Altså å begynne å prøve når jeg er ca 30 med tanke på fruktbarhet og slikt?

Syns det alltid er grunn til å utsette barn jeg da. Først var det at jeg manglet en trygg jobb. Så var det fordi jeg drev et firma. Så er det nå fordi jeg skal "jobbe noen år" først. 

Har ei venninne som taklet barn ved sidenav studie til å bli sykepleier. Så lenge dere er to så har jeg troa på at det går. Få barn mens du er student, barnet er i bhg til du begynner jobben.

Anonymkode: 56a2d...47e

Skrevet
På 17.11.2016 den 6.33, AnonymBruker skrev:

Ja! ikke noe problem. jeg er 32, ble gravid på første forsøk! 

Anonymkode: 4acf3...540

Joda. Men statistisk sett hvor mange skjer det med? Vet om ei som klarte 3 kjappe mellom alder 35-40 og. Men det vil ikke dermed si at det er vanlig.

Anonymkode: 56a2d...47e

Skrevet

Ville ikke ventet så lenge, hverfall ikke hvis andre parten var i jobb.

Fikk når jeg var 25, begynte studier når jeg var 27-har ikke angret en dag. Veldig fin alder å få barn i, glad for det i dag- er ennå ung mens han er ten-åring. 

Anonymkode: fa2e2...82c

Skrevet
På ‎17‎.‎11‎.‎2016 den 6.38, AnonymBruker skrev:

Skjønner denne situasjonen med utdanningen, men jeg ville ikke ventet til jeg bikket 30 før jeg fikk første. Grunnen er den at når man får barn før 30 minsker man sannsynligheten mye for å få diverse krefttyper, spesielt brystkreft. 

Anonymkode: 29596...bea

wow, dette var nytt.
Hvilke kilder har du på at tidlig graviditet minsker kreftfaren?

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke ventet så lenge, hverfall ikke hvis andre parten var i jobb.

Fikk når jeg var 25, begynte studier når jeg var 27-har ikke angret en dag. Veldig fin alder å få barn i, glad for det i dag- er ennå ung mens han er ten-åring. 

Anonymkode: fa2e2...82c

I motsetning til jeg som var 30 og vil være 5 år eldre og gammel da barnet mitt er tenåring? :fnise:

Anonymkode: f0a37...f36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...