Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far snakker stadig vekk om å gjøre min bror arveløs, noe jeg mener at ikke går an/er lov. Selvfølgelig kan han gjøre hva han vil med pengene og eiendelene sine så lenge han lever, men han mener altså at han skal skrive et testamente hvor han tar fra broren min alt av arv og gir alt til meg og min andre bror. Han er ikke gift, så har kun oss 3 barna som arvinger. Men det går da ikke det?? Det er da en pliktarv eller noe sånt, som ikke kan fratas via testamente heller??

Anonymkode: 808bb...aa1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det går ikke an.

Han kan gjøre broren din arveløs ved å gi bort alt han eier til deg og din andre bror mens han lever. Men dette må ha realitet mens han lever, han kan altså ikke gjøre det på dødsleie, da regnes det som arv.

Anonymkode: 7cb4c...276

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei det går ikke an.

Han kan gjøre broren din arveløs ved å gi bort alt han eier til deg og din andre bror mens han lever. Men dette må ha realitet mens han lever, han kan altså ikke gjøre det på dødsleie, da regnes det som arv.

Var det jeg trodde. Pappa er sur fordi den andre broren min aldri besøker han så han vil "gjøre han arveløs". Jeg prøver å forklare han at det ikke går, men han står fast på at hvis han skriver det i et testamente så er det ingen som kan gjøre noe med det. Men hva med hus og hytte og sånn da, må han liksom skrive det over på meg og broren min dersom han ikke vil at den andre broren min skal få noe? Personlig støtter jeg ikke pappa i dette tullballet her, og jeg tviler på at han (som er bikket 50 og ellers oppegående) vil klare å gjennomføre noe slikt som å skrive over eiendeler til oss andre fordi han støtter seg så veldig på dette idiotiske "testamentet" (som sikkert vil bli kjent ugyldig?) og nekter å tro at han tar feil.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var det jeg trodde. Pappa er sur fordi den andre broren min aldri besøker han så han vil "gjøre han arveløs". Jeg prøver å forklare han at det ikke går, men han står fast på at hvis han skriver det i et testamente så er det ingen som kan gjøre noe med det. Men hva med hus og hytte og sånn da, må han liksom skrive det over på meg og broren min dersom han ikke vil at den andre broren min skal få noe? Personlig støtter jeg ikke pappa i dette tullballet her, og jeg tviler på at han (som er bikket 50 og ellers oppegående) vil klare å gjennomføre noe slikt som å skrive over eiendeler til oss andre fordi han støtter seg så veldig på dette idiotiske "testamentet" (som sikkert vil bli kjent ugyldig?) og nekter å tro at han tar feil.

Ja, om du og broren din skal arve hus og hytte alene, må det skrives over på dere mens han lever. Han sier det vel mest sannsynlig bare i frustrasjon. Men testamentet kan skrives når som helst, så man vet aldri. Om han skulle gjøre det, burde du og broren din være såpass reale at dere lar broren deres få sin rettmessige arv. http://risanger.no/privat/gjore-barna-arvelose

Anonymkode: 705d7...c91

Skrevet

Pliktdelsarven er på 1 million (hvis den ikke har økt i det siste). Hvis faren din etterlater seg noen verdier, hus, penger, biler. Hva som helst, vil broren din har krav på en tredjedel eller verdier til 1 million. Alt over dette kan faren din testamentere som han vil, men det gjør broren din altså ikke arveløs. 

Den eneste måten, er å gi bort alt av verdier til dere mens han lever. Og det er viktig at det gjøres mens han lever. Altså må faren din være blakk i tiden før sin død for å kunne gjøre broren din arveløs.

Hvis du er uenig med faren din sine ønsker, kan du bare la han tro at han kan gjøre som han vil. Så slipper faren din å vite at sønnen likevel fikk arv etter sin bortgang.

• Liker 2
Skrevet

Ja arvelovens regler om pliktdelsarv går foran testament. Et testament som strider mot disse reglene vil være ugyldige.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pliktdelsarven er på 1 million (hvis den ikke har økt i det siste). Hvis faren din etterlater seg noen verdier, hus, penger, biler. Hva som helst, vil broren din har krav på en tredjedel eller verdier til 1 million. Alt over dette kan faren din testamentere som han vil, men det gjør broren din altså ikke arveløs. 

Den eneste måten, er å gi bort alt av verdier til dere mens han lever. Og det er viktig at det gjøres mens han lever. Altså må faren din være blakk i tiden før sin død for å kunne gjøre broren din arveløs.

Hvis du er uenig med faren din sine ønsker, kan du bare la han tro at han kan gjøre som han vil. Så slipper faren din å vite at sønnen likevel fikk arv etter sin bortgang.

Vil ikke dette regnes som forskudd på arv? Og det 3. barnet kan da gå til advokat og få hjelp til å kreve sin del, etter at forelderen er død?

Anonymkode: 0f00f...a71

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min far snakker stadig vekk om å gjøre min bror arveløs, noe jeg mener at ikke går an/er lov. Selvfølgelig kan han gjøre hva han vil med pengene og eiendelene sine så lenge han lever, men han mener altså at han skal skrive et testamente hvor han tar fra broren min alt av arv og gir alt til meg og min andre bror. Han er ikke gift, så har kun oss 3 barna som arvinger. Men det går da ikke det?? Det er da en pliktarv eller noe sånt, som ikke kan fratas via testamente heller??

Jo det går ann men da må din bror underskrive og det må tinglyses.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke dette regnes som forskudd på arv? Og det 3. barnet kan da gå til advokat og få hjelp til å kreve sin del, etter at forelderen er død?

Nei, forskudd på arv er bare en avregningsmetode, ikke en rettslig stilling.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, forskudd på arv er bare en avregningsmetode, ikke en rettslig stilling.

Ok. Takk for at du forklarte dette for meg :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, om du og broren din skal arve hus og hytte alene, må det skrives over på dere mens han lever. Han sier det vel mest sannsynlig bare i frustrasjon. Men testamentet kan skrives når som helst, så man vet aldri. Om han skulle gjøre det, burde du og broren din være såpass reale at dere lar broren deres få sin rettmessige arv. http://risanger.no/privat/gjore-barna-arvelose

Pappa har sagt dette i åresvis. Jeg skjønner godt hvorfor storebror ikke vil ha så mye med han å gjøre, han er en komplett idiot til tider. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at jeg VIL at pappa skal vite at dette er feil og at det er noe han ikke slipper unna med. Han skal ikke få leve i god tro om at dette er helt greit liksom.

Skrevet

http://www.help.no/Privatrettslig-oppslagsverk/Juridisk-ordbok/Arveloes

http://www.overgang.no/tema/18/article/item/null/kan-jeg-gjoere-barna-arveloese

Det er masse informasjon å finne på seriøse nettsider om dette, typ "advokaten svarer på dine arvespørsmål" og lignende. Det er bare å printe ut en av sidene, kanskje helst en der det står noen lovparagrafer, og vise utskriften til din far. Det går ikke an å gjøre barn arveløse i testamente i Norge. Det må utføres i praksis mens man lever istedet. Altså må han, som de andre over her skriver, bruke opp og gi ut pengene mens han lever til de han vil skal ha dem.

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo til alles beste at de faktisk vet hvordan dette kommer til å ende. Om f.eks. far har primært eiendom, og søsknene heller ikke har mye likviditet, så er det veldig kjedelig å måtte selge en eiendom man vil beholde kun for å løse ut sistemann i sin pliktdelsarv. Da er alle bedre tjent med å ta pliktdelsarven med i beregningen i forkant.

Anonymkode: 72738...1af

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke bare å skrive det over på de andre barna, de må faktisk ta de over. Slik at far da må finne seg et annet sted og han kan ikke ha disposisjonsrett på hytta. For da blir det som dødsdisposisjon å regne, og arveoppgjøret kan bestrides, hvorpå alle verdier vil bli delt på tre, siden det ikke foreligger testamente.

For at det skal kunne regnes som livsdisposisjon, må verdiene faktisk gis bort i god tid før far ligger på dødsleiet.

http://www.help.no/HELP-bloggen/Grensen-mellom-livs-og-doedsdisposisjoner-kan-vaere-vanskelig-aa-se

Men siden TS og bror 1 syns far er urimelig, men ikke gidder å krangle med ham om det, kan de jo bare la han sette opp et ugyldig testamente, for da vil verdiene deles på de tre barna etter fars død.

Anonymkode: df8e4...bd4

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre må bruke opp alt de eier om arvinger ikke skal arve noe. Dette vil også gjelde deg ved x bortgang. 

Med foreldre kan gi bort formue til ett eller flere av barna. Men dette kan den som ikke får noe arv gå til rettssak på ved en senere anledning. Hvis det fremkommer at det er for å unngå pliktdelen av arven kan dette gjøres om av en rettslig instans.

Blir formue sløst bort på alt mulig "tull" arver ingen arvinger noe. Gitt bort gradvis over lang tid ovs. Dette er fullt mulig.

Endret av Peter007
Skrevet

Min mor er av samme overbevisning. At hun kan gjøre min bror arveløs ved å skrive testamente. Hun har undersøkt å mener hun kan. Min tante var gift med en mann som gjorde sin datter arveløs gjennom testamente. Hun bestrider det. Fikk ikke medhold. Men fikk halvparten av en forsikringsutbetaling som ikke var tydeliggjort nok ifh til hvem den skulle tilfalle. Så veldig usikker selv på den pliktdelsarven. 

Anonymkode: e8241...220

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...