Gå til innhold

Har skrivesperre, noen barnehagelærer som kan hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke skrevet akademisk tekst på vel 1 år nå, så nå når jeg skal sette i gang så har jeg skrivesperre.

Derfor lurer jeg på om jeg kan få litt hjelp?

Oppgaven er slik:

Oppgavesvaret skal forankres i relevant språkdidaktisk, matematikkdidaktisk og pedagogisk teori, og avgrenses 

med hensyn til alder og barnegruppe.

a) Grei ut om barns begreputvikling og klassifisering ut fra avgensning av oppgaven.

Jeg sliter slik med akademisk skriving at jeg vurderer å slutte. Tør ikke spørre lærerne, blir stressbetont hele greien. ( Har ikke problemer med andre tekster da. )

Anonymkode: f6d81...f93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du egentlig lurer på, men om det er oppbygging av oppgaven så ville jeg begynt med en innledning hvor du skriver hva du skal skrive om og i hvilken rekkefølge. I hoveddel burde du begynne med teori, hvordan tilegner små barn seg språk? Hva er klassifisering? Hva lærer barn av å klassifisere? Når du har greid ut om teori er det vanlig å drøfte. I og med at didaktikk skal forankres i oppgaven ville jeg nok drøftet hvordan du som barnehagelærer kan støtte barns utvikling av språk og hvordan du kan legge til rette for klassifisering. Teorien du skrev først skal brukes i drøftingen. 

Håper dette hjelper deg litt på vei :) 

Anonymkode: 778ab...6c6

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk, har levert inn.

Har endelig forstått den store sammenhengen, hjelper å fokusere og virkelig jobbe seg gjennom det.

Når det er akademiske tekster er det akkurat som om det stopper litt, de er så formelle- er mer "svevende"/ har så lyst å legge ut om alt det spennende vi kan finne på, men så må jeg hele tiden referere og være så saklig i språket. Det blir kjedelig for meg rett og slett, men men.

:)

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du egentlig lurer på, men om det er oppbygging av oppgaven så ville jeg begynt med en innledning hvor du skriver hva du skal skrive om og i hvilken rekkefølge. I hoveddel burde du begynne med teori, hvordan tilegner små barn seg språk? Hva er klassifisering? Hva lærer barn av å klassifisere? Når du har greid ut om teori er det vanlig å drøfte. I og med at didaktikk skal forankres i oppgaven ville jeg nok drøftet hvordan du som barnehagelærer kan støtte barns utvikling av språk og hvordan du kan legge til rette for klassifisering. Teorien du skrev først skal brukes i drøftingen. 

Håper dette hjelper deg litt på vei :) 

Brukte Piaget og Vigotskji i teoridelen/ ulike soner og veldig vesentlig for begreps utvikling som også henger sammen med klassifisering, brukte også hvordan jeg didaktisk kan bidra til at barn får en forståelse for begreper/klassifisering og relevante fagutrykk, så får jeg se om det er godt nok.

De vil hvertfall merke jeg har lest faglitteraturen;)

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, har levert inn.

Har endelig forstått den store sammenhengen, hjelper å fokusere og virkelig jobbe seg gjennom det.

Når det er akademiske tekster er det akkurat som om det stopper litt, de er så formelle- er mer "svevende"/ har så lyst å legge ut om alt det spennende vi kan finne på, men så må jeg hele tiden referere og være så saklig i språket. Det blir kjedelig for meg rett og slett, men men.

:)

Der er nok vi veldig forskjellige. Jeg liker å skrive akademiske tekster og synes det er spennende å fordype meg i teorier. Av og til kan det kanskje føles meningsløst i og med at barnehagefaget er så praktisk,  men det er viktig å utvikle et faglig språk slik at du kan begrunne alle de spennende aktivitetene du vil lage for barna :) 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der er nok vi veldig forskjellige. Jeg liker å skrive akademiske tekster og synes det er spennende å fordype meg i teorier. Av og til kan det kanskje føles meningsløst i og med at barnehagefaget er så praktisk,  men det er viktig å utvikle et faglig språk slik at du kan begrunne alle de spennende aktivitetene du vil lage for barna :) 

Mm, men det er jo ganske logisk at jeg legger opp en aktiviet i skogen for å styrke motoriske ferdigheter. Alt trenger ikke være så himla planlagt all the way...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...