Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg veldig stresset og forvirret for tiden. I desember har jeg brukt opp mine fire år med aap, og vet ikke hva som skjer etter dette. Jeg har flere eksamen som skal bli tatt nå som jeg og må tenke på. 

Jeg er gravid, og er enda dårligere enn jeg pleier å være, og klarer derfor ikke å gjøre så mye mer enn å ligge helt stille for å ikke spy nett nå. 

Jeg har veldig mage spørsmål, og vet ikke hvor jeg skal begynne. 

Jeg har slitt med kronisk migrene i ca. 9-10 år, og denne har bare blitt verre med årene. De to siste årene har det blitt veldig ille. Jeg har migrene 5-7 dager i uken (men noen dager varer det bare 2-3 timer når jeg får tatt medisin). Jeg klarer veldig lite, og har mer enn nok med å ta vare på barna våre, og prøve å få dagene til å gå. Jeg har måttet kutte alt sosialt liv, og klarer ikke fungere i en jobb. Jeg har blitt deprimert og sliter med det på grunn av migrenen også. Jeg føler jeg nå er i et dypt hull, og vet ikke hvor jeg skal gå videre. 

Jeg har hele tiden sagt at jeg vil helst unngå å bli ufør, og jeg vil finne en jobb jeg passer i. Vi har prøvd diverse, og jeg har fått tatt noen kurs. Jeg har ikke funnet noe jeg kan fungere i, og har vel innsett at det ikke er noe annen utvei. Men da kommer spørsmålet, kan man få avslag på å bli ufør? Kan man nav la noen falle i mellom systemet? Jeg er utrolig redd for at de skal si at jeg ikke er syk nok til å bli ufør, men jeg er likevel for syk til å jobbe. 

Og hva gjør jeg nå som jeg er gravid midt opp i dette? Det gjør jo ingenting lettere. 

Er det noen som har erfaringer med å bli ufør? Hvor lang tar søknaden? Og noen som har hatt lignende situasjoner som meg?

Anonymkode: bb920...50c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angående migrenen, sjekk ut Medisinsk Klarsynt av Anthony William.

Anonymkode: a9601...096

Skrevet

Send e-post via Ditt NAV og be om et (telefon-)møte. 

Ikke send inn uføresøknad før NAV eventuelt har bedt deg om det. Det kan være at de vil vente og se om du blir bedre etter fødsel, eller f.eks. kreve at du prøver Botox. 

Anonymkode: e08bd...c84

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder aap så kan man få det forlenget utover de 4 årene dersom man kvalifiserer. Jeg har hatt det i 7 år.

Skrevet

Hva med botox mot mirgrene? Har hørt om folk med kronisk migrene som har fått dette på sykehus?

Anonymkode: f77af...dcc

Skrevet

Du kan få forlengelse som noen nevner.

Anonymkode: d376f...8d6

Skrevet

Du kan få forlengelse av AAP dersom det er realistisk at du kommer til å få bedre arbeidsevne i løpet av forlengelsen. Du kan få avslag på uføretrygd ja, og da kan man risikere å få avslag på uføretrygd og samtidig miste AAP. Det er litt risky, men er man syk så er det ikke et alternativ å ikke prøve. Saksbehandligstiden er vel omtrent 8 måneder, litt raskere dersom man har en opplagt sak (eller et effektivt NAV-kontor). Det beste for deg vil nok være å ta kontakt med saksbehandleren din og be om et møte der dere planlegger veien videre.

Anonymkode: 47d48...a7a

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få forlengelse av AAP dersom det er realistisk at du kommer til å få bedre arbeidsevne i løpet av forlengelsen. Du kan få avslag på uføretrygd ja, og da kan man risikere å få avslag på uføretrygd og samtidig miste AAP. Det er litt risky, men er man syk så er det ikke et alternativ å ikke prøve. Saksbehandligstiden er vel omtrent 8 måneder, litt raskere dersom man har en opplagt sak (eller et effektivt NAV-kontor). Det beste for deg vil nok være å ta kontakt med saksbehandleren din og be om et møte der dere planlegger veien videre.

Anonymkode: 47d48...a7a

I mitt fylke var den nede i bokstavlig talt "over helgen" tidligere i år - men som du nevner gjelder det nok opplagte saker, og i enda større grad effektive NAV-kontor.

Til TS: Forlengelse utover fire år bør ikke være noe problem dersom det er sannsynlig at du kommer til å bli bedre. AAP står jo for arbeidsavklaringspenger - man skal avklare arbeidsevnen din. Uføretrygd er for de som aldri vil komme tilbake i arbeid.

Be om et møte med saksbehandler - jo tettere du blir fulgt opp, jo mer de vet om situasjonen din, jo lettere blir det for dem å argumentere for videre AAP.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...