Gå til innhold

oppkalle datter etter segselv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fiktivt navn altså. 

Ei jeg gikk i klasse med heter Sara. Hun er oppkalt etter sin mor, Sara. Moren og faren ble skilt, og gjett hva stemoren heter, Sara. Stemoren var 10+ år yngre enn faren hennes. De giftet seg ganske fort. 
Stemor og far fikk et barn, Sara var da ca 17, ikke ung, skikkelig attpåklatt. Gjett hva barnet heter, SARA! med et mellomnavn som de bruker til daglig, men allikevel. :bond:

Ikke nok med at mor, datter og stemor/stedatter har samme navn. Men to halvsøstre har også samme navn. 
Jeg blir svimmel av å tenke på det. Og det å skrive dette riktig var vanskeligere enn du tror! 

For de som sliter med å henge meg, slik som meg:
Du har Sara (hun jeg kjenner), Sara (moren hennes), Sara (stemor) og  Sara Elisabeth (halvsøster). 

Noen folk er vanskelig å forstå seg på. Men, det er litt komisk også, så det blir mer morsomt enn sært og rart. 

Anonymkode: 8957d...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fiktivt navn altså. 

Ei jeg gikk i klasse med heter Sara. Hun er oppkalt etter sin mor, Sara. Moren og faren ble skilt, og gjett hva stemoren heter, Sara. Stemoren var 10+ år yngre enn faren hennes. De giftet seg ganske fort. 
Stemor og far fikk et barn, Sara var da ca 17, ikke ung, skikkelig attpåklatt. Gjett hva barnet heter, SARA! med et mellomnavn som de bruker til daglig, men allikevel. :bond:

Ikke nok med at mor, datter og stemor/stedatter har samme navn. Men to halvsøstre har også samme navn. 
Jeg blir svimmel av å tenke på det. Og det å skrive dette riktig var vanskeligere enn du tror! 

For de som sliter med å henge meg, slik som meg:
Du har Sara (hun jeg kjenner), Sara (moren hennes), Sara (stemor) og  Sara Elisabeth (halvsøster). 

Noen folk er vanskelig å forstå seg på. Men, det er litt komisk også, så det blir mer morsomt enn sært og rart. 

Jeg skjønner ikke helt hvordan far kunne gå med på at begge døtrene hans skulle hete det samme. Eller så har han kanskje en greie for navnet Sara, og det var han som insisterte? Ihvertfall syns jeg egentlig det er enda særere enn barn oppkalt etter foreldrene. Man skulle jo egentlig tro at man ble ganske lei av et navn når man hører det på alle kanter i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nyx skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvordan far kunne gå med på at begge døtrene hans skulle hete det samme. Eller så har han kanskje en greie for navnet Sara, og det var han som insisterte? Ihvertfall syns jeg egentlig det er enda særere enn barn oppkalt etter foreldrene. Man skulle jo egentlig tro at man ble ganske lei av et navn når man hører det på alle kanter i hverdagen. 

Det er kanskje ikke så uvanlig som man skulle tro. Jeg kjenner faktisk tre brødre som alle har sin fars fornavn som fornavn nr 2. F.eks Per Arne, Kjell Arne og Geir Arne, som da er Arnes sønner. Alle disse er godt voksne menn. Ingen av dem bruker fornavn nr 2 til daglig, da!

Sånn litt mer i TS sin gate, så kjenner jeg også et søskenpar (jente og gutt), der han er oppkalt etter sin far og hun etter sin mor. La oss si at mor og far heter Kari og Ole. Sønnen heter da f.eks Ole Anders og datteren Kari Lise. Hos den familien bruker begge søsknene kun fornavn nr 2. 

Anonymkode: 0b8d1...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Nyx skrev:

Forstår det ikke jeg heller. Men, nå er jo eldste Sara voksen, og hun bodde ikke hos faren, var der ofte på besøk men hun bodde hos moren sin. 
De bruker jo mellomnavnet til hun yngste, og Sara. Begge navnene. 

Jeg blir svimmel av å tenke på det, for mange Sara'er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje ikke så uvanlig som man skulle tro. Jeg kjenner faktisk tre brødre som alle har sin fars fornavn som fornavn nr 2. F.eks Per Arne, Kjell Arne og Geir Arne, som da er Arnes sønner. Alle disse er godt voksne menn. Ingen av dem bruker fornavn nr 2 til daglig, da!

Sånn litt mer i TS sin gate, så kjenner jeg også et søskenpar (jente og gutt), der han er oppkalt etter sin far og hun etter sin mor. La oss si at mor og far heter Kari og Ole. Sønnen heter da f.eks Ole Anders og datteren Kari Lise. Hos den familien bruker begge søsknene kun fornavn nr 2. 

Anonymkode: 0b8d1...a6b

Har sett i slektstreet mitt også at det ihvertfall var ganske vanlig før i tiden å bruke oppkalling i så nær slekt. Men visste ikke at det var så vanlig i dag. Jeg syns nå personlig at det er ganske lite kreativt å kalle opp barnet sitt etter seg selv, barnet er da en egen person og ikke en kopi av foreldrene sine. Det er rett og slett et navnefenomen som jeg aldri kommer til å forstå meg ordentlig på. Det hadde vært litt bedre hvis barnet i det minste fikk en vri på navnet. Som hvis moren heter Mari, så heter dattera Marie, Marit, Maria, eller noe i den dur, og ikke rett fram Mari. Men folk må nå få gjøre som de vil, det skader jo ikke, jeg syns bare det er rart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er greit hvis for eks mor heter Leah Sophia, og kaller sin datter for Teah Sophie. 

Men helt likt navn virker litt sært. Bedre å kalle opp etter de eldre generasjonene. 

Anonymkode: 84c83...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke fryktelig lite praktisk at man har samme navn? Må jo bli mye misforståelser og rot?

Anonymkode: 502c7...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri funnet på å oppkalle barna mine etter hverken meg eller barnefar. De er egne personer og skal ikke oppkalles etter noen. Da synes jeg iallefall at det bør hoppes over en generasjon først.

Kjenner selv noen som er oppkalt etter faren sin, men har ikke hørt at dette skjer fra mor til datter. 

Samtidig er det kanskje greit hvis moren har ett normalt navn, finnes nok av de som på død og liv skal ha svært sære navn på barna sine idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...