Gå til innhold

oppkalle datter etter segselv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva syntes dere om å oppkalle datteren sin etter sitt eget navn?

Har en venninne med et helt vanlig navn. FInt. Men hun ønsker å gi sin egen datter sitt navn, slik at hun blir *navn* junior.

Hva tenker dere om det? Er det ikke litt rart?

Anonymkode: e9235...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig liker jeg det ikke men folk må jo velge som de vil

Anonymkode: 826c1...afa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor og min tante er delvis oppkalt etter min bestemor. For å finne opp et eksempel, så heter bestemor "Anne Lise", min mor heter "Lise" og min tante heter "Anne Marit".

Aldri tenkt over at det er noe rart i alle fall. 

Anonymkode: 61af3...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest uvanlige her er vel at er en kvinne som snakker om å kalle opp et barn etter seg selv. Menn har jo gjort dette siden tidenes morgen. Litt stormannsgalskap synes jeg nå det lukter av praksisen, uansett kjønn. 

Anonymkode: 3260d...392

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig syns det er litt sært å oppkalle barnet sitt etter seg selv. Føler litt at det er som at man ser på ungen som en kopi av seg selv. Men det er som noen over meg skriver, det rare skader ingen. Hun må jo bare gjøre som hun vil :)

Men jeg trodde det bare var gutter som kunne kalles junior og senior. Tar jeg feil der? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er veldig rart... mener man bør hoppe over en generasjon før man kaller opp ordrett. Altså man kan kalle opp barnet etter barnets besteforeldre - men barnets foreldre er veldig rart..

men hver sin smak!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En familie jeg kjenner har 5 Håvard'er. Fra tipp-oldefar heter Håvard, oldefar heter Håvard, bestefar heter Håvard, far heter Håvard og babyen heter Håvard.

Anonymkode: d76b6...f60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør nok ingenting. Er ikke oppkalt etter mine foreldre selv, men etter min tante og bestemor, har samme navn som tante og samme navn som bestemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje uvanlig i dag, men jeg har inntrykk av at det ikke var så uvanlig før. Min grandonkel har samme navn som sin far (min oldefar) og min bestemor hadde samme navn som sin mor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt kalt mitt barn Kattugla, men det ville ikke  vært pga jeg heter det, men pga min farmor som også het Kattugla og var en fantastisk dame :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent personlig tenker jeg at med så mange navn som finnes er det litt spesielt å velge sitt eget, men når det er sagt kaller man selvsagt barna sine akkurat det man selv ønsker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt spesielt, ja. Og jeg lurer jo på hva det dagligdagse navnet skal bli, for det er jo upraktisk med to så nære å bli kalt akkurat det samme. Da bør man være forberedt på at barnet fort kan få et annet kallenavn, hvertfall.

Personlig syns jeg det er så mange fine navn, at jeg ikke helt forstår hvorfor man skal velge sitt eget. Navn som har lignet for mye på oss foreldres navn eller andre i familiens navn, har blitt utelukket. Det samme med navn med samme forbokstav som oss foreldre eller søsken (men der tenker jo mange heller motsatt, da). Og skal man ha flere barn, syns jeg det er enda rarere, fordi da ett vil ha samme navn som en selv, mens et annet barn av samme kjønn ikke kan hete det samme - vil det bli rart for det andre barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikkje nett litt narsissistisk?

Eg syns det er vannvittig sært å kalle opp barnet etter ein av foreldrene, i hvert fall om begge er friske og i live, eg hadde forstått det om f.eks pappa'n hadde dødd før barnet ble født eller noe sånt, og man kalte barnet opp etter han.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til venninna mi heter Anne Berit,  Venninna mi heter Anne. Syns det er veldig merkelig jeg da, greiere å oppkalle etter besteforeldre.

Anonymkode: 2b089...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Har en venninne med et helt vanlig navn. FInt. Men hun ønsker å gi sin egen datter sitt navn, slik at hun blir *navn* junior.

Haddee jeg hatt et mer vanlig navn enn jeg nå har, så hadde jeg gjerne kalt en datter opp etter meg, dersom min mann hadde ønsket en slik løsning. Men jeg hadde da insitert på at datteren skulle ha to navn der det ene er ulikt mine navn. 

Anonymkode: c7481...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Ene jenta mi har mitt navn til andre fornavn, nå er det bare det første/kallenavnet som er i daglig bruk.

Jeg har ett sjeldent fornavn som egentlig ikke et godkjent fornavn på jenter her til landet (måtte søke) men hadde jeg hatt ett vanlig standar navn hadde jeg ikke giddet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Det aller rareste her, er at hun har tenkt å kalle datteren NN «junior», da junior i navnesammenheng vel kun brukes på gutter/menn. På jenter/kvinner heter det «den yngre», forkortet d.y. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...