Gå til innhold

Forslag til treningsform for gutt på 12 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 3 barn. Storesøster på 15 er aktivi 2 idretter, og lillebror på 8 i en idrett. Vi er opptatt av at barna har en fysisk aktivitet og dessuten tenker vi at idrett generelt, og kanskje lagidrett speseilt,  Dessverre har sønnen i midten på 12 år ikke klart å finne sin greie.. Han er litt klønete av seg og ganske redd for ball - så hverken fotball eller håndball fungerte. Han prøvde virkelig, men vi så jo raskt at dette ville bli mer styr og stress, enn glede. 

Vi har prøvd hip-hop - men han synes det er så kjipt med nesten ingen gutter og heller ikke noen han kjenner der, så han mistrivdes veldig med det. Vi har forsøkt egentrenig (jogge og styrke) og hver gang sklir det ut etter noen uker.. (Skal bare, dårlig vær, vondt i hodet, vi jobber overtid og glemmer å pushe litt osv osv.) 

Det er ikke det at han ikke vil trene, for han vil gjerne være i ok form, og han prøver virkelig, men vi har bare ikke funnet hans greie - noe han vil trives med og mestre. Både vi og han vet jo at fysisk aktivitet er viktig - og ikke minst synes han det er litt kjip og være svakere og tregere enn de fleste i klassen på gymtimene. Og neste år blir det jo karakter i gym også..

Vi er litt rådville og lurer på om noen har noen gode forslag til noe å trene/ ha av fysisk aktivitet som en på 12 kan starte med? (Mange idretter er det jo nå "forsent" ifht at de andre er superflinke i idretten sin og hvor det ikke er enkelt å starte opp nå i den alderen)

Anonymkode: 70a67...717

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innebandy? Svømming? Kampsport? Orientering? Klatring?

Har samme utfordring med min 12 årige jente, hun har prøvd alt jeg nevner + turn, hater ballspill, - aner ikke hva jeg skal finne på. 

Anonymkode: 13786...4e4

• Liker 1
Skrevet

En idrett som ofte passer de som ikke er "typisk balltalenter" er kampsport :) Jeg kan veldig gjerne anbefale karate hvis det finnes en klubb der dere bor! Det er kombinert styrke, smidighet og kondisjon. Lærer også å bedre beherske egen kropp. Karate er en sport man gjerne kan begynne med i 12 års alderen, det er i allefall vanlig i mange klubber. De kjører gjerne treninger etter nivå, ikke alder. Håper det var til hjelp :)

Anonymkode: 40316...f12

• Liker 3
Gjest Herr Heftig
Skrevet

For det første synes jeg det virker som dere har litt feil fokus. Når man er såpass ung synes jeg fokuset bør være på å ha det gøy, og jeg synes faktisk det er litt vemmelig å lese at han som 12-åring er opptatt av a være i god form. 

Når det gjelder spesifikke idretter så kan jeg foreslå friidrett, svømming eller bryting, dersom dere har klubber for dette i nærområdet. Uansett hva han begynner på kommer han jo til å være relativt dårlig, og da kan det være lurt med noe hvor han ikke ødelegger for laget. M.a.o. egenidrett.

Skrevet

Hockey er gøy. 🤗

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bordtennis (mer trening enn man skulle tro), svømming, roing, kampsport, badminton

Edit: Jeg må si meg enig med den litt lenger opp som sier at idrett skal være for å ha det gøy! Det er det viktigste når man er 12 år! Ikke press ham for hardt, det fører fort til at han blir lei og i alle fall ikke finner noe for ham.

Endret av Fluttershy
  • Liker 1
Skrevet

Kanskje han har lyst til å bli med i en speidergruppe? De er mye ute i naturen og mye i forskjellig aktivitet :)

Anonymkode: 32e01...d6b

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor i all verden  er det viktig å trene for en 12-åring? Kanskje han har andre interesser, bøker, samle på ting osv? Hvis dere er bekymret for at han er veldig inaktiv, gjør noe sammen med ham. Skaff en hund og gå tur. Spill tennis. Gå på skitur. Eller, hvis han er ensom og savner et fellesskap,  la han få engasjere seg i aktiviteter sammen med andre  - som for eksempel speideren (som er nevnt over), seiling, ungdommens røde kors eller liknende. 

Anonymkode: 1d66c...2a5

• Liker 5
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det at han ikke vil trene, for han vil gjerne være i ok form, og han prøver virkelig, men vi har bare ikke funnet hans greie - noe han vil trives med og mestre.

Hva liker han å gjøre da? Spør han, dersom dere ikke vet hva han liker å gjøre eller har lyst til å gjøre.

Hva slags fysisk aktivitet gjør dere foreldre sammen med ham?

feks Toppturer, joggeturer, turer i skog og mark og/ eller fisketurer sammen med dere og andre barn kunne vært fint, hvis han har lyst til det.

• Liker 2
Skrevet

Sykkelturer

Skiturer

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde en som koste seg med takwondo i noen år, dessuten sto han på skøyter på islagt skolegård på vinterstid og spilte fotball (uorganisert i skolegården) på sommeren. Det at han ikke var på noe fotballag, gjorde at han fikk spille med andre som bare gjorde det for gøy, og ikke for å bli best. Men må det være idrett? Det er jo mye annet som er gøy og drive med?

Anonymkode: 453cd...30c

• Liker 2
Skrevet

Da jeg var 12 gikk jeg på skitrening og ridning. Greie sportsformer for en som ikke liker ballspill :)

• Liker 1
Skrevet

Kampsport, svømming, orientering, langrenn eller klatring.

At en over her mener at det er vemmelig at 12 åringen ønsker å bli i bedre form, skjønner jeg ingenting av. Har selv en 12 åring og at han ønsker å være i god form ser jeg ingenting galt i. Motivasjonen trenger ikke være enten glede eller å bli i bedre form, men begge deler👍

• Liker 3
Skrevet

Vektløfting? De etablerte klubbene har gjerne løfteskoler for nybegynnere. 

• Liker 1
Skrevet

Han sykler, eller går, vel til og fra skolen og overalt hvor han ellers skal, og det er jo god mosjon. Jeg anbefaler også speideren, og teater/improvisasjon. 

Anonymkode: 351c6...f75

• Liker 2
Skrevet

Folkens, det handler ikke nødvendigvis om det å være i "god form" men samholdet idrett gir. Ishockey? Bandy? Tennis? Kampsport som judo, karate etc?

Anonymkode: 9b25b...bb9

Skrevet

Fraråder kampsport på det sterkeste. Men hvis det blir sørg for at det blir en stilart fokusert på kampkunst og ikke ordentlig kamp.

Skrevet

TS her - takk for inspo og innspill. Og for å avklare dette:

1) Med god form mener vi/han ikke å være muskuløs - altså har ingenting med kroppens utseende å gjøre, men evnen til prestere i gym og frilek. Han ser jo at han er endel svakere og dårligere kondis enn de som trener jevnlig (selv om han sykler og går til skole, leker ute og er med på skogsturer i helgene - dette er jo mer hverdagsbevegelser og øker ikke akkurat kondis og styrke nevneverdig.

2)Det andre var også ifht å fylle fritiden litt med noe. Selvsagt skal det være GØY, det er jo derfor vi leter og har droppet ut av aktiviteter vi tidligere har prøvd. Og vi presser overhode ikke, det er han som ønsker det, men han vet ikke selv hva han kan passe til. Alle kompisene driver enten med fotball, håndball eller skitrening (og sistnevnte har han også prøvd, men dessverre er klubben her vi bor litt over middels opptatt av prestasjon, så han falt fort av da treneren sa han nok aldri ville bli noe langrennstalent..

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her - takk for inspo og innspill. Og for å avklare dette:

1) Med god form mener vi/han ikke å være muskuløs - altså har ingenting med kroppens utseende å gjøre, men evnen til prestere i gym og frilek. Han ser jo at han er endel svakere og dårligere kondis enn de som trener jevnlig (selv om han sykler og går til skole, leker ute og er med på skogsturer i helgene - dette er jo mer hverdagsbevegelser og øker ikke akkurat kondis og styrke nevneverdig.

2)Det andre var også ifht å fylle fritiden litt med noe. Selvsagt skal det være GØY, det er jo derfor vi leter og har droppet ut av aktiviteter vi tidligere har prøvd. Og vi presser overhode ikke, det er han som ønsker det, men han vet ikke selv hva han kan passe til. Alle kompisene driver enten med fotball, håndball eller skitrening (og sistnevnte har han også prøvd, men dessverre er klubben her vi bor litt over middels opptatt av prestasjon, så han falt fort av da treneren sa han nok aldri ville bli noe langrennstalent..

Hva med intervalltrening 2-3 dager pr uke på sykkel, for å øke kondisjonen?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 3 barn. Storesøster på 15 er aktivi 2 idretter, og lillebror på 8 i en idrett. Vi er opptatt av at barna har en fysisk aktivitet og dessuten tenker vi at idrett generelt, og kanskje lagidrett speseilt,  Dessverre har sønnen i midten på 12 år ikke klart å finne sin greie.. Han er litt klønete av seg og ganske redd for ball - så hverken fotball eller håndball fungerte. Han prøvde virkelig, men vi så jo raskt at dette ville bli mer styr og stress, enn glede. 

Vi har prøvd hip-hop - men han synes det er så kjipt med nesten ingen gutter og heller ikke noen han kjenner der, så han mistrivdes veldig med det. Vi har forsøkt egentrenig (jogge og styrke) og hver gang sklir det ut etter noen uker.. (Skal bare, dårlig vær, vondt i hodet, vi jobber overtid og glemmer å pushe litt osv osv.) 

Det er ikke det at han ikke vil trene, for han vil gjerne være i ok form, og han prøver virkelig, men vi har bare ikke funnet hans greie - noe han vil trives med og mestre. Både vi og han vet jo at fysisk aktivitet er viktig - og ikke minst synes han det er litt kjip og være svakere og tregere enn de fleste i klassen på gymtimene. Og neste år blir det jo karakter i gym også..

Vi er litt rådville og lurer på om noen har noen gode forslag til noe å trene/ ha av fysisk aktivitet som en på 12 kan starte med? (Mange idretter er det jo nå "forsent" ifht at de andre er superflinke i idretten sin og hvor det ikke er enkelt å starte opp nå i den alderen)

Individuell idrett der han ikke er avhengig av nivået til andre. Jeg ser også at han kan føle seg utenfor med nivåforskjeller her.

Skulle dere ikke finne en gruppe som passer kan speider og friluftsliv være noe . Ikke alle finner seg til rette I organisert idrett . 

Ei fiskestang kan være like god som et par pigg-sko eller en fotball.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...