Gå til innhold

~ Overflate ryddig ~

KalloRilla

Anbefalte innlegg

Jeg er av dem som har hatt det jeg kaller overflate ryddig i leiligheten. Det betyr at det ser rent og ryddig ut for de som er innom her, men jeg selv vet jo ikke hvor noen ting er. Det er ikke noe gjennomgående system, og det som skjer er jo at skuffer og boder blir overfylt... Alt en ikke vet hvor en skal legge blir jo kastet inn et sted.

Hvordan ville du gått frem når du skulle sortere og lage et system som gjør at du til en hver tid vet hvor alt er, men allikevel er det ikke så avansert at du ikke gidder å følge det opp? Vet jeg er en ubrukelig "husmor", men må få litt orden her nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det for tiden litt sånn selv, og mannen min er helt utrolig på det området! Hans definisjon av rydding... :-? Blader, aviser, reklame, ubetalte regninger, brev og alle slags papirer blir lagt i bunke - og da tror han at han har ryddet i det. Jeg mener man må sortere, kaste det som er søppel, legge bladene for seg der de skal ligge og regningene der de skal ligge... Vi bor i en knøttliten upraktisk leilighet, og ALT flyter! Har ikke plass til mer, men kjøper stadig ting til den nye leiligheten som vi må oppbevare... det er et eneste kaos. Vi er nesten aldri hjemme heller, jobber mye og pusser opp ny leilighet. Ikke som hos deg der det ser ryddig ut en gang...

Men når vi om en stund flytter inn i stor, nyoppusset leilighet!! Tjo-ho! DA skal det bli orden. Jeg skal kjøpe plastbokser, skrive med sprittusj vintertøy, julepåynt osv. Litt mindre bokser i boden med tekster som stearinlys, plastlokk... Søppelsekkstativ til papirsøppel. Når vi flytter skal mye kastes eller gis bort til Fretex. Tror jammen jeg skal ha en boks i boden der det står Fretex på også, jeg, så kan jeg legge ting der når jeg mener dette er en ting vi ikke trenger. Når den er full, åker den ut.

Dette er mine drømmer - har bodd trangt og kaotisk en stund. Det gjenstår å se om alt blir så mye bedre da, krever sikkert en del å holde orden når man har større plass å rote på også - og så må jo mannen min følge opp også, da :hoho:

Skal følge med på denne tråden, kanskje jeg får noen lure tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastkasse/stablekasse tanken til lille my er jo grei den egentlig. Har bare ikke funnet noen kasser som jeg trives med enda og som er til en rimelig penge. Synes stortsett at de kassene jeg har sett med lokk er så lave....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. bud er å kaste alt du ikke trenger/ta vare på. Gi til Fretex, gi til kjente som kan trenge det du ikke leger bruker - og kast resten.

Før samlet jeg på alt mulig rart, og da var det komplett umulig å holde oversikten. De siste par årene har jeg jevnlig levert ting til Fretex. Og siden jeg egentlig syntes det er ille å kaste/forbruke så mange ting, er jeg blitt mye mer kritisk til hva jeg kjøper.

Og jeg har fått det mye ryddigere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Haha - jeg kjenner meg igjen (for ikke å snakke om samboern...)!! ... og jeg drømmer stadig om å kjøpe esker, permer, kasser, dokumentordnere, kurver osv til å sortere alt i. Skal gjøre et forsøk nå snart. men jeg vet også at det kommer til å dukke opp nye hauger med rot, og at lettvinte løsninger vil bli foretrukket hvis man feks skal rdde litt fort før noen kommer, og at ute av syne er ute av sinn (nå har vi feks alt rotet i to avlukkede rom.... og "rotet" vil si omtrent halvparten av alt vi eier, og som vi faktisk har bruk for...).

Men min plan er i hvert fall:

- kjøpe noen hensiktsmessige hyller (evt skap) på IKEA, plassere dem på hensiktsmessige steder og fylle dem med praktiske kasser/kurver/"avdelere" hvor jeg kan putte ting som ellers ligger i hauger eller står utover gulvet og tar uforholdsmessig mye plass

- forby lagring i poser og mystiske skuffer. Poser med en og en ting tar utrolig mye plass og umuliggjør lagring i høyden (og det å finne igjen ting...). Skuffer er bare skjulte hauger og umulige å holde orden i

- lage et bedre skittentøysystem med flere (estetiske) kurver/kasser - bla en til å ha på soverommet hvor klrne ellers blir liggende i ekle, store, utflytende hauger

-og når ting skal puttes fra gulv/poser/merkelig pakkede kasser (vi har flytta...) skal det også vurderes om vi trenger tingen eller ikke.

Juhu - gleder meg til å ha orden i alt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er å kaste, kaste masse!

Jeg har hamstret bokser for å ha i hyllene på stua. Har en til stearinlys, en til servietter, tre til håndarbeid(!!), tre til cd'er vi bruker sjelden, en til videokasetter, en til sambos "div. papirer som han ikke klarer å kaste" (må kaste hver gang boksen er full, eller sette i perm)

(hadde kunne unngått bokser om vi hadde hatt skap, men har mest hyller...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

To ganger i året (til jul og til sommerferien) tar jeg skippertak og rensker huset. Jeg leier en bulldozer for en billig penge og kjører på.

Neida. Jeg tar da en gjennomgang av klesskapene, gir til Fretex og bosser ting. Da går jeg også gjennom lekekassene til ungene, hiver ødelagte leker og slikt.

Jeg er en svoren tilhenger av lukkede skapdører. :wink:

På Ikea har de mange fine oppbevaringsmøbler, i tillegg til kasser med og uten lokk, kurver og kassetter til tidsskrift. Kommoder er et must. Rommer mye og tar liten plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det nettstedet, men har ikke sansen for den grunntanken. Føler og at den skal skjerpe litt på kaos tendenser, men at den går på overflate rydding. Skal ikke se bort fra at Flylady fungerer for andre, men ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det nettstedet' date=' men har ikke sansen for den grunntanken. Føler og at den skal skjerpe litt på kaos tendenser, men at den går på overflate rydding. Skal ikke se bort fra at Flylady fungerer for andre, men ikke for meg.[/quote']

Ja, det stemmer at den har lite om organisering av rotet. Det er fordi den ikke tror på organisering av rot.

Det du ikke bruker, skal du kaste eller gi bort.

Det fungerer ihvertfall best for meg, men vi er jo alle forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg boken "Ditt ryddige jeg". Du får kanskje en liten aha-opplevelse. Der står det mye om hvordan du organiserer rotet og får system i galskapen. Vil ikke gå inn på teoriene, det tar all for lang tid, men drukner du i rot, er boken absolutt å anbefale!

Ellers er jeg jo enig med de fleste her; prøv å kvitte deg med mest mulig...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har system i sakene mine. Vi har heldigvis et stort kott hvor den ene veggen er dekket med hyller. Jeg har esker med lokk (vanlige billige Ikea-pappesker) i hyllene hvor jeg har ting i (det som ikke har en plass i de andre rommene) og eskene er merket. Dermed kan stua se ordentlig og pen ut med bare bøker i hyllene, uten slike stygge esker og kurver, men samtidig vet jeg hvor alt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...