Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi pleier alltid å ha juletre hver jul. Men denne jula vil mini være 10 mnd. Og han klatrer på alt, drar og spiser alt han finner. Tenker derfor at det bare vil være mas med juletre så kan ikke spiser det eller pynten. Eller river ned hele juletreet så det faller oppå han. 

Hvordan har dere løst dette med små barn? Vi tenker det kanskje ikke blir noe tre i år..

Anonymkode: f449d...068

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss har det aldri vært noe problem å ha vanlig juletre med små barn. Selv i den verste nysgjerrigalderen har ingen av dem brydd seg om treet overhodet. Jeg tenker jeg bare ville tatt sjansen og sett det an. Dere kan jo evt feste toppen av treet til en liten krok i taket, men det skal nok en del til før et tre velger så jeg ville ikke vært spesielt bekymret. 

Skrevet

Hva med en sånn leke grind rundt treet?

Anonymkode: e73f0...005

Gjest Magnifiq
Skrevet

Ikke vært noe problem her ved 9mnd. Selvsagt litt nysgjerrig på det, men det stikker jo 😉

Passet bare på å ikke ha knuselig pynt nederst.

Skrevet

Svigerinnen min har lekegrind rundt treet som nevnt her ja :) Det fungerer veldig fint, de har det ennå selv om barnet er 3 år. 

Skrevet

Jeg har ikke barn, men katter....  Ikke-knuselig julepynt. Og så forankres treet i taket med krok + tau. 

Skrevet

Vi har også baby på 10 mnd i jula. Vi går for plast i år. Blir for mye styr å passe på. Dessuten blir det mye barnåler og hun kommer til å spise dem (prøver å spise alt hun får tak i).

Anonymkode: a95d1...0c6

Skrevet

Første julen var guttungen ett halvt år. Da studerte han det bare. 

Andre julen var han halvannet. Han var stadig bortpå det, men det eneste han egentlig gjorde var å ta av noen av de nederste kulene, for så å prøve å sette de på igjen. 

Forrige uke var han et sted der de allerede hadde satt opp juletre, og han holdt egentlig på på samme måte som i fjor. Han dasket til noen av kulene ett par ganger, men ellers bare tittet, tok av og satte på igjen. 

Dette er en gutt som har vært høyt og lavt siden han klarte å komme seg forover på egenhånd. 

Skrevet

Ypperlig sjanse til oppdragelse og innlæring av "nei" :) Har aldri fjernet en eneste pyntegjenstand pga barn jeg, eller ryddet en kaffekopp lenger inn på bordet. Det var ikke lov å ta på, ganske enkelt :) Min var 8 mnd ved første juletre.

Anonymkode: ad711...f83

• Liker 3
Skrevet

Det gikk veldig fint med både hund og barn. Spennende med treet, men de lot det være 

Anonymkode: 89e95...668

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ypperlig sjanse til oppdragelse og innlæring av "nei" :) Har aldri fjernet en eneste pyntegjenstand pga barn jeg, eller ryddet en kaffekopp lenger inn på bordet. Det var ikke lov å ta på, ganske enkelt :) Min var 8 mnd ved første juletre.

Kan jeg spørre om hvordan du klarte å lære "nei" når de er så små? Her skjønner han kjempe godt at han ikke har lov. Men syns det er kjempe spennende siden han får ett nei og vi tar han vekk. Han ser på det som en morsom lek. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skikkelig trivelig å vokse opp med mamma som går rundt og sier nei hele dagen. Takke meg til et hus innredet slik at man kan slappe av og slippe å tenke på hva de får lov og ikke får lov til hele tiden. De oppdras likevel.

Anonymkode: 671f0...07a

• Liker 4
Skrevet

Lurer på hvordan vi egentlig klarte oss før i jula når vi var små. Tror en ikke tenkte så mye på det. Alle hadde tre selv om de hadde små barn i hus. Nå til dags må de stakkars små beskyttes for alt. Klart det er spennende for de små med alt dill dall på treet. Mye spennende inntrykk. De lærer fort.

Anonymkode: 6a9c8...fe2

• Liker 2
Skrevet

Vi droppet juletreet i fjor da vår var litt over året. Vi orket ikke å konstant måtte passe på. I år blir det tre, da han forstår bedre hva han får røre og ikke røre, men litt plukking blir det nok for det. 

Anonymkode: aa407...c42

Skrevet

Bare du ikke har knuselig juletrepynt på de nederste greinene og treet står stødig så går det nok bra. :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om hvordan du klarte å lære "nei" når de er så små? Her skjønner han kjempe godt at han ikke har lov. Men syns det er kjempe spennende siden han får ett nei og vi tar han vekk. Han ser på det som en morsom lek. 

Noen tar utgangspunkt i at det som har fungert på deres barn fungerer på alle barn. Med noen barn kan du være så konsekvent du bare vil og si nei, ikke lov å røre, prøve avlede osv til du blir blå i ansiktet. Vår erfaring er at det er langt enklere å nå inn med er nei nå som han er to år enn når han var ett år, vi ryddet heller vekk pyntegjenstander ol i en periode så det gikk an å la poden få bevege seg rundt uten å måtte fotfølge med "nei"

Anonymkode: aa407...c42

• Liker 1
Skrevet

Helt uproblematisk selv med to nysgjerrige små. Kjøpte vanlig gran det året og det stikker så jeg trengte aldri si nei. Hadde papirkurven ol nederst som de kunne ta men det var ikke så morsomt at de gadd trosse stikkene. 

Skrevet

Jeg lar ikke være å ha juletre bare fordi vi har baby i jula. Eldstemann var ett år sin første jul og lillesøstera vil være ni måneder nå i jula, skal ha tre, julepynt og alt som hører til. Vi er da flere som følger med barna og det er ikke verre enn å flytte de unna, selv om det gjøres en million ganger. :) 

Skrevet
På 16.11.2016 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Haha, sånn er min også 🙈 Stor forskjell på barn, uten tvil!! Vet om mange barn som ikke river/trykker på/spiser på ned alt de kommer over, men vår er helt ekstrem. Ler når jeg sier nei - og jeg er faktisk streng... Vi har en ganske minimalistisk stil, kan du si. Han er ett år i jula, så tenker å ha opp juletreet lille julaften, og om det blir problem så havner den i lekegrinden og blir pakket bort etter noen dager. Ser ikke på det som noe problem, julen er jo barnas høytid så jeg ønsker ikke at alt skal være nei hele tiden. Det får vi nok av ellers 😉 Tenker det er jo ikke verre enn å bare prøve, kanskje går det kjempefint ☺

Anonymkode: e5a5a...474

• Liker 1
Skrevet

curlingmammaen begynner tidlig skjønner jeg 😳

Anonymkode: da521...44b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...