Gå til innhold

Barn og sosialisering på fritiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 3 gutter som er nesten jevnaldrende. Mine, dine. De har det gøyt sammen annenhver uke og har ikke behov for noen venner. 

På skolen er de med mange og trives. Mellomste gutten ( min ) i den uken han er alene er nesten aldri med venner ,unntatt på treninger.

Han inviterer,men får ofte nei det passer ikke eller så er det ingen som inviterer han. Han er 11 år gammel og veldig sosial av seg selv.

Hvordan bryte den sirkelen ? barna til dags har mange aktiviteter og det er ikke ale dager som passer.

Har samme problemet med en av samboer sine gutter. De blir aldri invitert hjem til noen.

Er det noe vi kan gjøre.

Vi er ganske nytt par her i nabolaget. jeg flyttet i hans hus. kanskje folk er litt skeptiske til oss ? det virker at mange foreldre er gode venner på fritiden og barna tilbringer mye tid sammen. Vi blir aldri invitert til foreldrefest eller sånt.

Jeg har tenkt å lage en hagefest selv, men må nesten vente at det blir finere vær ute :D 

Har dere noen tips hvordan bryte denne sirkelen ? Det er nesten ingen skolebarn som bor i nabolaget og vi må kjøre og hente hvis de skal til venner. 

Anonymkode: e6294...9ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Push på. Sier man at det ikke passer så kan det stemme, men ikke hver gang. Vent en uke eller 2 og inviter på nytt. De fleste skjønner at på et tidspunkt må man si ja til invitasjonen, og det kan være det som skal til for å "bryte isen."

Anonymkode: 587f6...3ac

Skrevet

Jeg har en 11-åring selv (jente), og vi foreldre er nesten ikke involvert i "samvær" lenger... Skjønner derfor godt at det kan være vanskelig å "pushe".... Han har vel ikke tilfeldigvis bursdag snart eller noe sånt? Sånn at det blir naturlig å ha dem hjemme hos dere... Gjør det mer konkret kanskje, "Per inviterer Ole, Espen og Pål til filmkveld på fredag fra klokka 18, med overnatting for dem som har lyst" eller noe sånt... Det krever at man er forberedt på avslag, men da har man ihvertfall gjort sitt.... Snakk med kontaktlærer evt om hvilke gutter han er med og om det er noen de har observert at det kan lønne seg å "koble ham" mot?

Vet ikke om klassen/trinnet har en Facebookside eller en annen kanal hvor de fleste er? På trinnet til min datter har jeg veldig god erfaring med at de som kommer flyttende skriver noe sånt som "Hei, vi heter sånn og sånn, kommer flyttende fra der, vi er foreldre til Anne som liker å drive med håndball og svømming. Anne kjenner ikke så mange her enda, men vi håper at folk tør å ta sjansen på å bli kjent med oss alikevel og at vi ser flere av deres barn her hjemme etter hvert!" eller noe i den duren. Da åpner man for det...

Vi har vært inne på tanken på å flytte et par ganger (ønsker oss litt større hus), men kvier oss pga det sosiale. Har vel egentlig ikke flust med gode råd, men tror noe av det jeg har nevnt kan funke...

• Liker 3
Skrevet

Det første du kan gjøre noe med er, nå er jeg direkte her, holdningene dine. Når du skriver i 1. avsnitt at barna dine ikke har behov for venner, lurer jeg på om dette kanskje lyser litt ut av deg ved levering/henting/på foreldremøter etc.?

Alle har behov for jevnaldrende å være jevnlig sammen med. 

Søsken er en sak, venner er en annen sak.

Inviter ulike personer. Du skriver at gutten din er med på treninger. Er det fotball? Ta større initiativ der også. 

Kanskje det er best for noen å møtes på nøytrale steder første gangen man møtes, altså ikke hjemme hos noen av partene. Kan hende det føles tryggere for noen av de andre foreldrene? På en lekeplass eller noe?

Anonymkode: 769b9...705

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 3 gutter som er nesten jevnaldrende. Mine, dine. De har det gøyt sammen annenhver uke og har ikke behov for noen venner. 

På skolen er de med mange og trives. Mellomste gutten ( min ) i den uken han er alene er nesten aldri med venner ,unntatt på treninger.

Han inviterer,men får ofte nei det passer ikke eller så er det ingen som inviterer han. Han er 11 år gammel og veldig sosial av seg selv.

Hvordan bryte den sirkelen ? barna til dags har mange aktiviteter og det er ikke ale dager som passer.

Har samme problemet med en av samboer sine gutter. De blir aldri invitert hjem til noen.

Er det noe vi kan gjøre.

Vi er ganske nytt par her i nabolaget. jeg flyttet i hans hus. kanskje folk er litt skeptiske til oss ? det virker at mange foreldre er gode venner på fritiden og barna tilbringer mye tid sammen. Vi blir aldri invitert til foreldrefest eller sånt.

Jeg har tenkt å lage en hagefest selv, men må nesten vente at det blir finere vær ute :D 

Har dere noen tips hvordan bryte denne sirkelen ? Det er nesten ingen skolebarn som bor i nabolaget og vi må kjøre og hente hvis de skal til venner. 

Anonymkode: e6294...9ae

For å bryte sirkelen må barnet ditt ta vare på evt fremtidige venner også i ukene han har ste/halvsøsken hjemme. Ingen gidder være venner med noen som bare vil møtes når de ikke har andre å være sammen med. 

Hvordan er der mulig at du ikke ser dette selv? 

Anonymkode: 48c3f...448

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...