AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #1 Skrevet 16. november 2016 Jeg er en frisørlærling, har et år med ordentlig læretid som jeg måtte avslutte fordi jeg hadde en grusom sjef. Ihvertfall, jeg har funnet en ny jobb. Jeg jobber hos en ung og veldig erfaren og flink sjef. MEN, hun har ikke norsk fagbrev = hun kan ikke ha lærlinger. Så jeg har hjelpearbeider status, og får 70 kr timen. Til sammen har jeg jobbet som en vanlig frisør, hos henne i 7 mnd. Jeg har krav på høyere lønn som står i tariffen eller? Har hørt at salonger selv kan bestemme lønn til ansatte. Noen som kan belyse meg med litt info? Hun er litt dum når det gjelder sånne ting / regler, ettersom hun ikke snakker bra norsk og heller ikke har tid til nesten annet enn jobb. Når jeg prøvde å ta det opp, så trodde hun jeg ville ha mer penger. Jeg vil bare ha riktig lønn om jeg ikke får det. Vil bare informere at jeg er ung, så frekke kommentarer er unødvendig Anonymkode: 874ba...928
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #2 Skrevet 16. november 2016 Er bedriften hun eier organisert? Det er kun da man har rett på tarifflønn. Det bør du sjekke opp først. Er ikke bedriften hennes registrert så kan hun betale deg hva hun vil. Men til 70 kr. timen så ville jeg absolutt ha funnet meg en annen jobb, syntes det er grovt lite. Jeg hadde litt mer enn det i ufaglært sommerjobb på slutten av nittitallet, så det det er veldig lavt. Anonymkode: bb4ca...4fa
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #3 Skrevet 16. november 2016 Jeg sjekket det nå og et sted sto det 76 og et annet sted 96 Som 2. Års lærling, begge sidene var fra 2016 så skjønte ikke helt. Hvordan er det når du går i lære men det ikke er ordentlig lærebedrift? Får du likevel ta fagbrev? Hva med skolen du har gått på, går ikke det an å forhøre seg der? Anonymkode: 4b04b...59a
Oppgitt78 Skrevet 16. november 2016 #4 Skrevet 16. november 2016 Så lenge du ikke er lærling, så blir du grovt utnytta med den lønna der..
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #5 Skrevet 17. november 2016 Har snakket med opplæringskontoret om det her, men de er så giddalause og rett og slett ubrukelige. Jeg er en smule negativ, siden jeg har gått over et år uten noen lærlingjobb. Jeg brukte 3 uker på å klare å få kontakt med hun som har ansvar over alle lærlinger, om det var noe mulighet til at jeg kunne få avtalt noe og få noe ut av stedet der. Jeg fikk til svar: Du burde finne deg et nytt sted. Men er ikke så jævla lett, for noen mnd siden leverte jeg ut 40 cver. Ingen tilbakemelding fra noen.. Som sagt, en veldig flink lærer hun jeg er hos. Men nei. Det er en annen der som meg, hun har noe avtale med opplæringskontoret pga dysleksi så hun starter i januar!!! FLOTT FOR HENNE SUCKS FOR ME. Litt utblåsning her, men er så utrolig frustrert av dette tullet. Så imens jeg allerede er her vil jeg jo ihvertfall ha noe riktig lønn. Som du sier over, jeg skal prøve å finne ut av om hun er organisert. Men hvis hun orgin. nr er hun organisert da? Hvis ikke skal jeg se om jeg finner ut mer. Takk for tilbakemelding dere. Jeg har egentlig snart gitt opp og tror jeg søker påbygg neste år. Anonymkode: 874ba...928
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #6 Skrevet 17. november 2016 TS OVER BTW. Anonymkode: 874ba...928
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #7 Skrevet 17. november 2016 https://no.m.wikipedia.org/wiki/Minstelønn finn deg en seriøs arbeidsgiver som ikke utnytter deg, dette er ikke greit.... Anonymkode: ee8d1...f82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå