Gå til innhold

Dr martens

Maewest

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg et par dr martens i modellen serena med fòr i. Jeg bruker vanligvis 39 og kjøpte skoene i 39. De var passelige i lengden men ganske små rundt og over føttene. Men hun i butikken sa at de ville vide seg litt ut fordi det var skinn. Jeg er fryktelig usikker på om jeg skal dra ut og bytte de i morgen eller om jeg bare skal satse på at de går seg til. Noen som har erfaringer? Har dere måttet gå opp en størrelse i disse skoene? Følte de var noe små 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skinn vil som oftest utvide seg en del ja, og da vil de passe perfekt. :)

Først og fremst: får du de på deg? Altså, du kan gå i de, selv om det er vondt/ubehagelig? Isåfall kan du prøve å bite tenna sammen og bruke de rundt omkring i huset. Hvis det er spesifikke områder som gnager kan du prøve å sette på et plaster (på huden din) på de områdene mens du bruker skoene hjemme. Kjøpte et par skinnsko, riktignok ikke Dr. Martens, for et par måneder siden med akkurat samme problemet. Brukte de her hjemme i 3-4 dager før de sluttet å være ubehagelige. Nå er de kjempegode å gå i!

En annen ting du kan gjøre er å legge en pose med vann i skoene. Sleng de i fryseren over natta, så vil de være litt større neste dag. Har prøvd den metoden på tøysko og synes det funket. Du kan google litt å lese om forskjellige metoder hvis du ønsker. Her er en link til en video om akkurat den måten (og ja, videoen er gammel men metoden fungerer!), og her er en artikkel om forskjellige måter å utvide skinnsko på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, PaperFlower skrev:

Skinn vil som oftest utvide seg en del ja, og da vil de passe perfekt. :)

Først og fremst: får du de på deg? Altså, du kan gå i de, selv om det er vondt/ubehagelig? Isåfall kan du prøve å bite tenna sammen og bruke de rundt omkring i huset. Hvis det er spesifikke områder som gnager kan du prøve å sette på et plaster (på huden din) på de områdene mens du bruker skoene hjemme. Kjøpte et par skinnsko, riktignok ikke Dr. Martens, for et par måneder siden med akkurat samme problemet. Brukte de her hjemme i 3-4 dager før de sluttet å være ubehagelige. Nå er de kjempegode å gå i!

En annen ting du kan gjøre er å legge en pose med vann i skoene. Sleng de i fryseren over natta, så vil de være litt større neste dag. Har prøvd den metoden på tøysko og synes det funket. Du kan google litt å lese om forskjellige metoder hvis du ønsker. Her er en link til en video om akkurat den måten (og ja, videoen er gammel men metoden fungerer!), og her er en artikkel om forskjellige måter å utvide skinnsko på.

Jeg får de veldig greit på meg og kan fint gå med dem ja, det presser bare godt på toppen av foten og rundt men lengden er perfekt. Prøvde størrelse 40 også i butikken men disse var ganske romslige, og da var jeg redd de kom til å bli for store igjen når de gikk seg til 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr-Martens utvider seg og tilpasser seg mer til foten din! :) Sleit veldig mye med at de føltes litt trange i starten jeg også, men etter 1-2 uker, så satt de som støpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2016 den 15.41, Maewest skrev:

Jeg har kjøpt meg et par dr martens i modellen serena med fòr i. Jeg bruker vanligvis 39 og kjøpte skoene i 39. De var passelige i lengden men ganske små rundt og over føttene. Men hun i butikken sa at de ville vide seg litt ut fordi det var skinn. Jeg er fryktelig usikker på om jeg skal dra ut og bytte de i morgen eller om jeg bare skal satse på at de går seg til. Noen som har erfaringer? Har dere måttet gå opp en størrelse i disse skoene? Følte de var noe små 

Jeg har med og uten for. I de parett med for gikk jeg en str. opp rett og slett fordi foret tar litt plass. Glad for at jeg gjorde det, og skulle det føles for romslige legger jeg bare en såle i dem.

Generelt tips ang. Dr. Martens: Legg aldri ut på langtur de første gangene du bruker dem, de kan være et heeeelvete å gå inn. Når de faktisk er gått inn er de behagelige. Vær også klar over at de ikke er helt tidenes på is og glatt føre. Det er i alle fall min erfaring.

Anonymkode: 4df90...657

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

På 16.11.2016 den 15.41, Maewest skrev:

Jeg har nettopp kjøpt disse og driver og går de inn nå. Ligger mellom 36 og 37, bestilte 36 siden de var tomme for 37. Jeg får de på meg uten problemer, men de klemmer ganske mye oppå foten. I vidden klemmer de ikke, men jeg har ganske smale føtter. På den ene skoen (ene foten min er bittelitt større) stanger stortåa litt borti, men jeg får strekt den ut. De føles litt små, samtidig er jeg redd de skal bli for store om jeg kjøper 37 i stedet. Skinn vider seg jo ut og de er ikke mye for små, kanskje en halv str. Hvordan gikk det med dine? Syns som sagt mine presser en del oppå føttene, men jeg klarer å gå med dem selv om det er ubehagelig. 

Anonymkode: 6b324...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp kjøpt disse og driver og går de inn nå. Ligger mellom 36 og 37, bestilte 36 siden de var tomme for 37. Jeg får de på meg uten problemer, men de klemmer ganske mye oppå foten. I vidden klemmer de ikke, men jeg har ganske smale føtter. På den ene skoen (ene foten min er bittelitt større) stanger stortåa litt borti, men jeg får strekt den ut. De føles litt små, samtidig er jeg redd de skal bli for store om jeg kjøper 37 i stedet. Skinn vider seg jo ut og de er ikke mye for små, kanskje en halv str. Hvordan gikk det med dine? Syns som sagt mine presser en del oppå føttene, men jeg klarer å gå med dem selv om det er ubehagelig. 

Mine gikk seg til etter noen uker og er nå kjempekomfortable! 

Anonymkode: 40809...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine gikk seg til etter noen uker og er nå kjempekomfortable! 

Anonymkode: 40809...a0b

Så godt å høre! Jeg hadde på mine i to timer i sted og føttene sovna oppå, haha. Skal gå med de litt inne hver dag nå så de blir klare til vinterkulda kommer! Gleder meg til å kunne bruke de «ordentlig». Jeg hadde tynne ullsokker oppi nå, forresten fordi det er sånne sokker jeg bruker mest på vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare husk at om tåa stanger borti er de akkurat for små. Dette merkes mer når man begynner å gå i annet terreng enn gulvet inne. Når man går i ned- og oppoverbakker vil foten skyves frem. Det bør alltid være bittelitt rom mellom tå/tær (spørs på fasongen til foten). Jeg har hvertfall gått på den smellen noen ganger at de kjennes ik ut inne og når jeg bare tar noen skritt, men så begynner jeg å gå ute også er det for sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...