AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #1 Skrevet 16. november 2016 Jeg har et godt forhold til min svigermor, men svigerfar er ikke så enkel. Han kommenterer alt som kan kommenteres, irriterer seg over alt osv. Jeg har aldri turt å si imot han. Han mener han har rett i alt. Men noen ganger i det siste hvis han har kommet med unødvendige kommentarer til meg eller kjæresten, så har jeg prøvd å si ifra. Men da blir det en evigvarende diskusjon som han skal "vinne". Det er umulig å ha det siste ordet med han, fordi han "vet" at han har rett i alt. Har også blitt irritert på kjæresten min fordi han er litt feig når det kommer til å si ifra til faren, noe jeg synes er så rart for jeg har alltid vært direkte og sagt hva jeg mener til mine foreldre. Man trenger ikke være "stygge" mot hverandre. Han kan bli ordentlig irritert på meg eller typen hvis vi spør om noe han synes er dumt liksom. Har dere noen tips? Dette høres sikkert rart ut. Anonymkode: 693e2...c8c
Aamu Skrevet 16. november 2016 #2 Skrevet 16. november 2016 (endret) Si det rett ut. At du ikke finner deg i at han skal pirke på alt, om det er det han holder på med. Hva slags kommentarer er det? Går det på deg, som person? At dere har for mye melk i kjøleskapet? Eller er han bare en av de mer irriterende bedreviterne som skal diskutere alt? Noen ganger må man bare gi sånne en real skyllebøtte, men dessverre er noen for sta (les: dumme) til at det fungerer på dem. Da er det eneste som nytter enten å ignorere vedkommende, eller å minimere kontakten Endret 16. november 2016 av Aamu 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #3 Skrevet 16. november 2016 Du burde nok forklare problematikken for svigefar, og rett og slett si at du synes det er slitsomt at han må pirke på alt. Si at du forstår at han har sine meninger, men at du må få lov til å ha dine, og gjøre ting på din måte. Hvis man ikke har noe fint å si kan man jo la være å si noe i det hele tatt kan du hilse å si fra meg Sånn ellers hadde det gjort vært veldig gøy hvis du begynte å pirke på alt han gjorde, kanskje han da forstår hvor slitsomt og irriterende det er? Lykke til med svigersproblematikken! Anonymkode: 88f1f...345
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #4 Skrevet 16. november 2016 1 minutt siden, Aamu skrev: Si det rett ut. At du ikke finner deg i at han skal pirke på alt, om det er det han holder på med. Hva slags kommentarer er det? Går det på deg, som person? At dere har for mye melk i kjøleskapet? Eller er han bare en av de mer irriterende bedreviterne som skal diskutere alt? Noen ganger må man bare gi sånne en real skyllebøtte, men dessverre er noen for sta (les: dumme) til at det fungerer på dem. Da er det eneste som nytter enten å ignorere vedkommende, eller å minimere kontakten En gang i sommer var kanskje den eneste gangen jeg har diskutert skikkelig med han, og da visste jeg at jeg hadde rett, men han gidde seg ikke. Noen ganger er jeg redd for at kjæresten min skal bli lei seg for at jeg irriterer meg sånn over faren hans, men han sier at han skjønner meg godt og at han også gjør det. Det kan være alt mulig han kommenterer. En gang vi var på middag hos de og vi satt i sofaen, så hadde mobilen min gjemt seg mellom sofaputene. Så sa jeg for meg selv "hvor er det mobilen min har blitt av?". Så hører jeg han bare sier sånn på en hånlig måte "herregud, går da an å lete før man spør om sånne dumme ting". Det høres kanskje ikke så ille ut, men det blir det når det er hånlige kommentarer hver gang vi er i nærheten av han. Han kan være en veldig hyggelig mann og i sprudlende humør, men noen ganger så føler jeg at han bare blir i et sånn kranglemodus. Jeg må virkelig si ifra slik at han skjønner hvor idiot han noen ganger er, men kjæresten min sier at det ikke kommer til å nytte. Svigermor har også blitt irritert på han, men da gir han seg heller ikke.. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du burde nok forklare problematikken for svigefar, og rett og slett si at du synes det er slitsomt at han må pirke på alt. Si at du forstår at han har sine meninger, men at du må få lov til å ha dine, og gjøre ting på din måte. Hvis man ikke har noe fint å si kan man jo la være å si noe i det hele tatt kan du hilse å si fra meg Sånn ellers hadde det gjort vært veldig gøy hvis du begynte å pirke på alt han gjorde, kanskje han da forstår hvor slitsomt og irriterende det er? Lykke til med svigersproblematikken! Anonymkode: 88f1f...345 Hehe, har noen ganger tenkt tanken å bare begynne å pirke i alt han sier eller gjør "feil" osv. Men regner med at han ikke gir seg da heller, uff! Men takk for tips, skal virkelig bli svigerfar nr 2 mot han. Skal på middag til de i helga, så hvis han prøver seg så skal jeg jaggu meg ikke gi meg! Anonymkode: 693e2...c8c
Gjest skjære Skrevet 16. november 2016 #5 Skrevet 16. november 2016 (endret) Etter min erfaring nytter det ikke diskutere med slike mennesker. Man må bare høre på hva dem sier og gjøre det man vet er best når man går hjem. Si det som trengs for å få den andre personen til å droppe tema. Om du later som om du er enig, sier en spøk eller snakker deg over på et annet tema/ distraherer. Finn en måte å takle irritasjonen over at han er sånn. Aksepter at han kanskje er litt enkel og navlebeskuende. Ikke snakk i nærheten av tema du vet han henger seg opp i. Du må rett og slett akseptere at han er sånn og at han aldri vil evne forstå andre mennesker sine perspektiv. Noen mennesker vil aldri forandre seg til det bedre, og vi kan ikke kontrollere det. Vi må akseptere at noen menneskers oppførsel er utenfor vår kontroll. Du kan også spørre deg selv hvorfor du har et så stort behov for å ha rett, for at han skal være enig med deg 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan være alt mulig han kommenterer. En gang vi var på middag hos de og vi satt i sofaen, så hadde mobilen min gjemt seg mellom sofaputene. Så sa jeg for meg selv "hvor er det mobilen min har blitt av?". Så hører jeg han bare sier sånn på en hånlig måte "herregud, går da an å lete før man spør om sånne dumme ting". Det høres kanskje ikke så ille ut, men det blir det når det er hånlige kommentarer hver gang vi er i nærheten av han. Han kan være en veldig hyggelig mann og i sprudlende humør, men noen ganger så føler jeg at han bare blir i et sånn kranglemodus. Anonymkode: 693e2...c8c Dette har jeg da lest i en annen tråd. Endret 16. november 2016 av skjære
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #6 Skrevet 16. november 2016 5 minutter siden, skjære skrev: Etter min erfaring nytter det ikke diskutere med slike mennesker. Man må bare høre på hva dem sier og gjøre det man vet er best når man går hjem. Si det som trengs for å få den andre personen til å droppe tema. Om du later som om du er enig, sier en spøk eller snakker deg over på et annet tema/ distraherer. Finn en måte å takle irritasjonen over at han er sånn. Aksepter at han kanskje er litt enkel og navlebeskuende. Ikke snakk i nærheten av tema du vet han henger seg opp i. Du må rett og slett akseptere at han er sånn og at han aldri vil evne forstå andre mennesker sine perspektiv. Noen mennesker vil aldri forandre seg til det bedre, og vi kan ikke kontrollere det. Vi må akseptere at noen menneskers oppførsel er utenfor vår kontroll. Du kan også spørre deg selv hvorfor du har et så stort behov for å ha rett, for at han skal være enig med deg Dette har jeg da lest i en annen tråd. Noe av det jeg har skrevet her har jeg skrevet i en tidligere tråd, det er riktig. Jeg har ingen behov for å ha rett, men når man diskuterer noe man så enkelt vet er riktig, og så påpeker han at det er feil, så er det ikke rart jeg vil si at det han sier er feil. Anonymkode: 693e2...c8c
Gjest skjære Skrevet 16. november 2016 #7 Skrevet 16. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Noe av det jeg har skrevet her har jeg skrevet i en tidligere tråd, det er riktig. Jeg har ingen behov for å ha rett, men når man diskuterer noe man så enkelt vet er riktig, og så påpeker han at det er feil, så er det ikke rart jeg vil si at det han sier er feil. Anonymkode: 693e2...c8c Du må lære deg å legge til side den tendensen til å ville rette på han. Noen mennesker tar feil om selv veldig opplagte ting, men det er ikke alltid det er konstruktivt å rette på dem. Man må bare høre på det de sier og akseptere at de tar feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå