Gå til innhold

Burtilvenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Valpen min regelrett hater buret sitt. Med en gang døra lukkes igjen stresser han seg opp og peser, bjeffer, skraper på døra. Når jeg da slipper han ut igjen (passer på å ikke gjøre det når han har bjeffet), nekter han å gå inn i det.

Til daglig står buret i stuen og er gjerdet inn med kompostgrinder. Altså har valpen i tillegg til buret ca 2 kvadratmeter å bevege seg på. Der er valpen alene hjemme med burdøra åpen. Valpen er 6 måneder.

Jeg vet dere her er store burmotstandere, så håper dere skjønner at jeg ikke har valpen min i bur hele tiden. Men jeg tenker at bur kan være nyttig ved oppstalling hos dyrlege, på kurs, på hotellrom, på DNT hytter etc etc.

Har sett litt på burleker på YouTube, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal gå fra en hund som springer inn i buret (noe den ikke gjør i det hele tatt) til å være der inne rolig i en stund alene.

PS: Mat og vann står i buret, så den får jo sånn sett gode opplevelser med buret...
PS2: Jeg tenker på å fase ut det avgrensede området og etter hvert venne valpen til å være alene hjemme uten grind.

Anonymkode: ab6ae...6ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som du må gå helt tilbake til start i arbeidet ditt med burtilvenning. Hvis valpen nå har hatt flere negative opplevelser i buret, må du jobbe for å reversere disse og skape nye positive assosiasjoner.

Jeg ville startet i det små: øve med godis på at valpen i det hele tatt går inn i buret UTEN at du lukker det. Den må stole på at det er trygt å gå inn i buret når du er der. Sitt utenfor buret og kast godbiter inn, eller eventuelt rett ved åpningen. Sørg for masse gjentakelser, og gå sakte frem (og litt tilbake). Når du får til dette (og kanskje du kan legge til et signal; si "tid for buuur" eller noe annet teit hver gang valpen går inn i buret), kan du begynne å gi valpen godbit først etter at den har gått inn i buret, deretter kan du gi godbiten først etter at døren er lukket, og deretter gi noe som tar tid å spise opp (en kong, et superspennende tyggebein etc) og gå bort fra buret for så å komme tilbake og åpne døra FØR valpen er ferdig. 

Det er også fint å gjemme godis i buret nå og da og la valpen oppdage dem selv. Selvsagt, har du en valp som ikke er så matmotivert, så kommer dette til å ta litt tid. Lar du maten stå fremme til enhver tid, eller gir du til faste tider?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...