AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #1 Skrevet 16. november 2016 Hei jeg lurer på om man må være gift for å få barn? Hva sier statsborgerskapsloven om det? Anonymkode: c1723...13f
Gjest Sugemerke Skrevet 16. november 2016 #2 Skrevet 16. november 2016 Ja, man risikerer to års straffearbeid om man får barn utenfor ekteskapet.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #3 Skrevet 16. november 2016 Nei man må ikke det. Barnet får norsk statsborgersskap hvis far eller mor er norsk statsborger. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-10-51#KAPITTEL_2 Anonymkode: 362bc...551 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #4 Skrevet 16. november 2016 Du må ingenting, personlig er det viktig for meg å være gift før jeg for barn. Ikke at det bare er "ops, ble gravid" men er planlagt. Anonymkode: 5be8d...a71 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 16. november 2016 #5 Skrevet 16. november 2016 Ja, man kan havne i fengsel i 2-4 år om man får barn utenfor ekteskapet.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #6 Skrevet 16. november 2016 Seksualundervisningen trenger virkelig et løft.. Anonymkode: 71c5e...222 7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #7 Skrevet 16. november 2016 Ja, storken kommer bare til de som er gifte Anonymkode: 6a18d...2cd 4
Pås Skrevet 16. november 2016 #8 Skrevet 16. november 2016 Selvsagt! Ellers kommer politiet og tar deg... 1
Rotemor Skrevet 16. november 2016 #9 Skrevet 16. november 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ingenting, personlig er det viktig for meg å være gift før jeg for barn. Ikke at det bare er "ops, ble gravid" men er planlagt. Anonymkode: 5be8d...a71 Ja, ingen som ikke er gift er i stand til å planlegge.... 5
Peter007 Skrevet 16. november 2016 #11 Skrevet 16. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei jeg lurer på om man må være gift for å få barn? Hva sier statsborgerskapsloven om det? Anonymkode: c1723...13f Sex før ekteskapet - den moralske siden. Den neste statlige seksualveiledningen ble utgitt i 1962, nå med et tydelig innslag av det kristne familieperspektivet. Ordet forplantningslære bestod, prevensjon var ikke et tema. Men teksten var forfattet ti år før den omsider ble utgitt. På den tiden hadde samfunnet beveget seg og veiledningen var utdatert lenge før den kom på trykk. Nordberg har ingen annen forklaring på somlingen enn at temaet var og er betent. Allerede i 1948 hadde de berømte amerikanske Kinsey-rapportene vist at det var stor forskjell mellom moralsk akseptabel sex og den sexen folk faktisk hadde. Sosiolog Erik Grønseth kritiserte veiledningen, og startet en rasende debatt om seksualundervisning da han på radio i 1963 krevde at kunnskap om prevensjon måtte inn i skolen. Skolen måtte forholde seg til at ungdommene ikke ventet med å ha sex til ekteskapet, mente Grønseth. Mer enn 3000 opprørte lærere skrev under på et brev til de norske biskopene og ba om hjelp til å redde folket fra «åndelig, fysisk og moralsk forfall», som de mente Grønseth sto for. ‒ Ideen om at seksualitet kan være frigjørende var sterk på 60-tallet, sier Nordberg. ‒ Men man måtte ha noe kontroll over den frie seksualiteten også. Tenåringsgraviditeter var rundt 1970 blitt et utbredt fenomen, og de fleste som fikk dispensasjon til å gifte seg før giftealderen var nettopp gravide tenåringsjenter. Det ble sett som et sosialt problem. Kan ikke bare hoppe til sengs Igjen tok det lang tid før det kom en ny veiledning. ‒ Det er ikke lett å lage planer og skrive noe om seksualitet som de fleste er enige i. Mitt inntrykk er at det var et emne man syntes var vanskelig å håndtere fra skolemyndighetens side, sier Nordberg Selv om normer skulle problematiseres og seksualiteten være fri og kunne nytes, måtte skolen ha en tanke om hva som var ansvarlig seksualitet. ‒ Noen mente fortsatt at det ansvarlige fant sted innenfor ekteskapet. For andre handlet det om å bruke prevensjon. Men det måtte være gjennomtenkt. Man skulle ikke bare hoppe til sengs med noen. Det var implisitt i 1974-veiledningen at man skal være seg veldig bevisst på at det er det man vil. Monogamt parforhold er fortsatt idealet Veiledningen fra 1974 la vekt på samliv og representerte et brudd med det som hadde vært. Familien var fortsatt viktig, men den skulle være likestilt. Prevensjon er nevnt, men det var først med abortloven i 1978 at prevensjon ble et tilnærmet ukontroversielt tema. Veiledningen fra 1984, den siste Nordberg har sett på, førte ikke til debatt. Selv om den kom etter abortloven, er abort allikevel ikke et stort tema. Det er derimot prevensjon, som skal forebygge abortene. Nytt av 80-tallet er også at sivilsamfunnets organisasjoner ble trukket inn i arbeidet, som for eksempel forløperen til Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner, DNF-48. Idealet om individet som tar bevisste valg om sin seksualitet er fortsatt gjeldende. ‒ Historien viser at vi til ulike tider har forskjellige måter å styre befolkningen på. I dag skal ungdommene finne ut av det selv, men etter å ha utforsket i ungdomstida skal man ende opp i et stabilt monogamt parforhold. Ikke nødvendigvis innenfor ekteskapet, men det er helt klart idealet. Alltid et element av kontroll Nordberg understreker at utviklingen også er en historie om økt frihet. ‒ Prevensjon og abort gir helt klart større valgfrihet, særlig for kvinner. Vi skal ikke undervurdere betydningen det har hatt. Men i skolen er det alltid et element av å forme og kontrollere de unge. Og med økt valgfrihet handler seksualundervisningen i stadig større grad om selvstyring. Nordberg har sett på seksualundervisning frem til begynnelsen av 80-tallet, før samfunnets fokus på seksualitet har gjort kildematerialet uendelig, og før hiv-epidemien, fokus på seksuell vold og debatt om minoriteters seksualiteter. Men hun tror ideologien om selvstyring i henhold til samfunnets normer fortsatt er rådende. ‒ Du skal være selvstendig, du kan gjøre opprør, det er sunt. Men man ønsker ikke noe frislipp. Moralsk er det vel den enkeltes grenser selv som bestemmer hva som er riktig. Jeg er ikke noen moralist og vil ikke si noe om hva som er rett og galt. Men en ting bør du merke deg TS. Du skal ikke gjøre noe mot andre som du ikke har villet bli utsatt for selv. Jeg tenker her på at du skal ikke lure en mann til å bli far som ikke har planer om dette. Det handler her om respekt for andre mennesker. Verden kan rase sammen for den som har planer for fremtiden, når en får vite at en skal bli forelder uventet. Dette kan få tragiske personlige følger for vedkommende. Biologisk er det det ikke noe i veien for at du kan du bli som kvinne når du er befruktnings-dyktig. Det er også verdt å merke seg at den seksuelle lavalder vil ha en betydning hvorvidt du blir fulgt opp av barnevern og andre offentlige instanser.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #12 Skrevet 16. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei man må ikke det. Barnet får norsk statsborgersskap hvis far eller mor er norsk statsborger. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-10-51#KAPITTEL_2 Anonymkode: 362bc...551 Takk for at du svarte. Barnet kan fritt komme seg til norge hvis faren er norsk borger? Og selvom faren ikke er gift md barnets mor og i det landet barnet er født der er det ulovlig å få barn utenfor ekteskap Anonymkode: c1723...13f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #13 Skrevet 16. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du svarte. Barnet kan fritt komme seg til norge hvis faren er norsk borger? Og selvom faren ikke er gift md barnets mor og i det landet barnet er født der er det ulovlig å få barn utenfor ekteskap Anonymkode: c1723...13f Regnet med at det var det du lurte på og ikke om det var fysisk mulig siden du spurte om statsborgerskaploven Jeg vil ikke si noe med 100% sikkerthet, men jeg ville tro det siden banet automatisk får norsk statsborgerskap selv om det er født i utlandet. Jeg kjenner en som er født i utlandet, og fikk norsk statsborger ved fødsel siden mor er norsk statsborger. Om du er usikker vil jeg alikevell anbefale deg å kontakte en advokat eller offentlig instans for å få et sikkert svar. Du kan også spørre juss buss: https://gratisrettshjelp.no/testside/jussbuss Anonymkode: 362bc...551
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå