Gå til innhold

Korleis gå fram for å bli veganer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg ønsker å kutte dyreprodukter frå kostholdet mitt, mao. bli veganer. Men eg treng litt hjelp til å omstilla meg til ein ny diett, og eg treng nokre pekepinner til kva eg bør ete, kor mykje eg bør ete, for å dekka dagsbehov for proteiner, vitaminer, osv. Nokon som kan hjelpe meg eller gje meg ein dytt i riktig retning?

Anonymkode: e848a...229

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs veldig på hvordan kostholdet ditt er fra før av. Jeg spiste lite dyreprodukter, og erstatter da dette med bønner i steden. Spiser mye asiatisk mat, frukt, avokado på brød og supper. Om man spiser veldig rein mat, så må man vanligvis spise mye mer, siden grønnsaker og frukt har lite kalorier for volum. Volum-messig spiser jeg kanskje 50% mer enn jeg pleide, men har allikevel gått ned i vekt. Bare pass på så det ikke skjer for fort, eller du går for mye ned, for da får du fort for lite energi og vitaminmangel. 

Spesielt grønne grønnsaker og bønner/linser er noe som er fint å øke når man blir veganer, siden det har mye protein, jern og kalsium og slikt. 

Av ekstra vitaminer tar jeg B12 og vitamin D. Dette er noe nesten alle har for lite av, men spesielt B12 er så og si umulig å få i seg nok av som veganer. Men noen "vegan-produkter" har det tilsatt, som for eksempel soyamelk.

Ellers tenker jeg at du kan ta det rolig. Ikke bli hysterisk om det står "kan inneholde spor av egg" eller om du får i deg noe du er usikker på. Man kan jo aldri bli "fullstendig" veganer (svelger fluer og edderkopper i søvne). Det handler om reduksjon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan bare snakke av personlig erfaring; jeg så maange dokumentarer og youtube-videoer for å bli inspirert. Når gnisten først var tent, undersøkte jeg hva slags veganske produkter som er tilgjengelige fra hvor. Mye som er vanskelig å finne i butikk, kan lett bestilles på nett! (Anbefaler feks veganlife.no). 
Jeg spiste opp dyreproduktene jeg hadde igjen i huset, og neste gang jeg  handlet var alt vegansk. Som nevnt over her, B12 er et vitamintilskudd du burde ta! Alt annet er mulig å få i seg gjennom frukt, grønnsaker, bønner, linser, nøtter osv.

• Liker 1
Skrevet

Finnes gode veganersider på facebook, de er til stor hjelp.

Skrevet

Svært mykje kan du få dekka gjennom "vegansk-mat", men vitamin B12 og vitamin D er vanskeleg å få dekt. For å få dekt alt det andre må mykje planleggjing og kunnskap til for å få dekt behova dine for td. protein. Du bør setje deg inn i kunnskap om næringsstoff og kva eit kosthald skal innehalda er viktig. Visst ikkje kan du få manglar på både kalsium, protein, B12 og vitamin D. 

Ta ein time hos ernæringsfysiolog og ta ein prat om fremtidelig kosthald. Eg er ikkje veganer sjølv, men har laga nokre middager til ei venninne som er veganer.

Skrevet

Jeg foreslår en gradvis overgang. Start med noen vegetarmiddager i uka. Samtidig reduserer du mengden kjøtt og fisk i andre måltider. Når du begynner å bli flink til å lage mat uten kjøtt og fisk kutter du mer kjøtt og fisk. Til slutt kutter du ut melk og egg. Pass på: Når du spiser kjøtt sjeldnere enn en gang i uka bør du kutte det helt ut, for å unngå mageproblemer. 

Grunnen til at jeg anbefaler dette er for at du ikke skal spise bare tilbehør, men lære deg gode, selvstendige retter uten kjøtt. Det er vanskelig å lære en ny måte å tenke mat på fra dag en, og det er heller ikke lett å lære 7 nye retter på bare ei uke.

Når du setter igang bør du starte med en tur til en innvandrerbutikk. Kjøp linser, kikerter, bønner (brune eller kidney), brun ris, soyasaus i stor flaske, karri, paprikapulver, chillipulver og spiskummen (cumin). Da har du et utgangspunkt for mye vegetarmat. 

Du bør spise mye grønnsaker av ulike typer og farger, det gjør det lettere å få nok mineraler og vitaminer. Etter et halvår som veganer bør du ta en test for å se om du får i deg det du skal ha, slik at du kan justere kostholdet, og ev ta tilskudd. Det finnes veganske tilskudd.

Det er også lurt å lese seg opp på hva du bør spise. Både så du får i deg det du skal, men også for å berolige slekt og venner. Mange veganere har faktisk bedre ernæring enn kjøttetere, fordi veganere oftere leser seg opp på hva de faktisk bør spise.

Anonymkode: b74ef...295

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...