AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #1 Skrevet 16. november 2016 Er i et stort dilemma her. Etter mange år i jobb (5 ulike arbeidsplasser på 20 år) så har jeg gått helt lei av jobben jeg har som sykepleier. Helt ferdig med pasienter og sykehus. Har derfor tenkt å gå over i en administrativ jobb hvor jeg fortsatt kan bruke av min kompetanse, men uten å måtte jobbe på sykehus/sykehjem. Opp i gjennom tidene har jeg jo bygget meg et stort nettverk. Og her om dagen fikk jeg et utrolig spennende og helt reelt jobbtilbud fra en i dette nettverket - og dette er en jobb jeg tidligere har jobbet mye med og som jeg virkelig stortrives med. Det er kontorjobb (som jeg vil ha) og dette er en type jobb som gir meg glede og energi - fordi jeg liker å jobbe med dette veldig godt. La oss kalle dette jobb A. Var i jobbintervju x 2 og ble igår tilbud jobb i en nabokommune - en kontorjobb det også som er relevant for mitt yrke, men en litt mer forutsigbar og "kjedelig" jobb. Noe som egentlig er HELT ok for meg det også, da jeg virkelig ønsker meg ut av klinikken og inn i en kontorjobb. La oss kalle dette jobb B. I jobb A - som nok er den jeg vil trives best i - så er det et stort MEN. De ansetter ikke folk, de leier deg inn. DVS jeg må opprette enkeltmannsforetak og fakturere som innleid konsulent hver måned. Da må jeg selv styre med skatt, sette av feriepenger, fikse pensjonssparing osv. MYE styr som jeg aldri har gjort før. Og hva da med sykdom? Da står jeg jo plutselig uten inntekt og rettigheter? I jobb B er alt linjeformet som jeg er vant til. Fast lønn, feriepenger, pensjon og skatt fikser de, og alle rettigheter ved sykdom. Må ta en beslutning snarest men er så i tvil. Ville du valgt jobb A som "gir" deg mest ifht hvordan arbedisdagen er - men måtte styre alt det praktiske selv (som jeg kjenner jeg blir ganske stresset over..) Eller jobb B - forutsigbart og litt kjedelig, men alt ar tatt vare på ifht det praktiske og rettigheter. Anonymkode: c06d8...6c5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #2 Skrevet 16. november 2016 B, så klart. I A har du null rettigheter i tillegg til at du må ha eget foretak. Anonymkode: 215fb...173 13
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #4 Skrevet 16. november 2016 Jeg hadde uten tvil gått for jobb A, men sørget for å sikre meg på alle måter med forsikring, systematisk pensjonsparing osv. Livet er for kort til å kjede seg på jobb. Hvis du senere finner ut at det ikke passer for deg å selv ha ansvar for sikkerhetsnettet har du jo ikke lukket dørene til den trygge kommunale jobben for alltid. Anonymkode: b3a22...eda 3
Nuith Skrevet 16. november 2016 #5 Skrevet 16. november 2016 jeg mener dette kommer helt an på hvor du er i livet. har du noen som er økonomisk avhengige av deg? har du eller planlegger du barn? da blir det B er du helt fri, og har grei økonomi, så kan du satse litt og da er det greit å prøve drømmejobben i noen år. 5
blonden Skrevet 16. november 2016 #6 Skrevet 16. november 2016 Hei, ikke helt riktig at du ikke har rettigheter ved sykdom i enkeltmannsforetak. Du betaler skatt, herunder trygdeavgift, som gir deg rettigheter som vanlig lønnsmottaker. Risikoen er selvsagt større uansett da arbeidsgiver kan slutte å leie deg inn når som helst, men jeg ville definitivt gått for A likevel. Hvis det ikke går bra får du deg en annen jobb. Ta sjansen! 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #7 Skrevet 16. november 2016 Det kommer jo helt an på deg, dine forpliktelser (familie, økonomi etc) og om man kan tenke seg å drive for seg selv Jeg er ikke automatisk enig i at B alltid er det rette valget som noen over her nevnte, det kommer helt an på. Om dette er en jobb det er etterspørsel etter og man har litt guts til å drive for seg selv, så kan noe av det mest befriende være å være selvstendig. Ofte kan konsulentjobber være litt mer fleksible, og det er ofte slik at man tjener mer per tidsenhet sett opp mot å være i fast stilling, nettopp fordi man tar høyere risiko. Sannsynligvis vil du også oppleve større forhandlingsrom når det gjelder pris per tidsenhet du tilbyr deg til. Som du skriver må du passe på litt mer selv, som forsikring i forhold til sykdom etc (noen velger også å opprette sitt eget AS og "ansette" seg selv for slik å bevare rettigheter som ansatt). Men dette er utgifter som du potensielt kan bake inn i tilbudet ditt til arbeidsgiveren. Som foretak så er det egentlig ikke et jobbtilbud man får, men et kontraktstilbud fra en oppdragsgiver. Man bør ha i bakhodet at dette egentlig ikke er en arbeidskontrakt, men en kontrakt om leveranser (av tjenester) mellom to bedrifter. Sånn sett må man også være innstilt på å virkelig levere 100% hele tiden, og man må være litt mer påpasselig å planlegge for hva som skal skje ved sykdom/fravær etc. Som konsulent er man ofte ansvarlig for å få levert tjenestene man tilbyr uansett. Forventningsavklaring rundt slike spørsmål kan være viktige, og ofte er det også manifestert i kontrakten. (Ting som kvalitetsparametre, responstid etc) Har man forpliktelser som trenger en trygg, forutsigbar hverdag, så kan B være det rette valget for mange. Anonymkode: d58e2...978 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #8 Skrevet 16. november 2016 5 minutter siden, blonden skrev: Hei, ikke helt riktig at du ikke har rettigheter ved sykdom i enkeltmannsforetak. Du betaler skatt, herunder trygdeavgift, som gir deg rettigheter som vanlig lønnsmottaker. Risikoen er selvsagt større uansett da arbeidsgiver kan slutte å leie deg inn når som helst, men jeg ville definitivt gått for A likevel. Hvis det ikke går bra får du deg en annen jobb. Ta sjansen! Ikke helt riktig. Det stemmer at man har visse rettigheter, men de er uansett dårligere enn når man er ordinært ansatt. https://www.altinn.no/no/starte-og-drive-bedrift/drive/arbeidsforhold/sykdom-og-skader/nar-far-selvstendige-og-frilansere-sykepenger/ Blant annet får man sykepenger fra dag 17. ikke fra første dag slik man får når man er ansatt av en annen bedrift. Det vil si at man som selvstendig næringsdrivende må dekke arbeidsgiverperioden selv dagene 1- 16. (man er jo sin egen arbeidsgiver). Anonymkode: d58e2...978 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #9 Skrevet 16. november 2016 11 minutter siden, Nuith skrev: har du eller planlegger du barn? da blir det B Etter 20 år i arbeid må hun begynne å planlegge litt kvikt om hun skal få barn! Anonymkode: 297d4...baa
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #10 Skrevet 16. november 2016 Jeg hadde valgt B. Det å ha et enkeltmannsforetak å leie ut seg selv høres veldig enkelt og fint ut, og det er det for så vidt så lenge alt går greit. Men hvis du blir langvarig syk, får behov fra stønader for nav eller de som leier deg inn plutselig ikke trenger deg lenger, så er du dårligere stilt enn en offentlig fast ansatt arbeidstaker. Jeg har en venn og en i familien som gjør noe det samme. Vennen min klarer seg greit, men det er mye frem og tilbake for å få nok penger i perioder der de som leier han inn plutselig får sparekniven på strupen eller det skjer endringer i markedet (han er for øvrig også sykepleier og dermed innen helse). Familiemedlemmet opplevde minuset da hun skulle i morspermisjon og plutselig fikk mye dårligere rettigheter, selv om alt administrativt rundt, innbetalinger osv var på stell. Hun fikk f.eks ikke permisjon med lønn like lenge som en vanlig arbeidstaker (til tross for svært høy innbetaling av skatt o.l.), og når hun i perioder har vært syk og vekke fra jobb er det dårlig med sykepenger de første 16 dagene. Hun er også innen helse forresten. Så jeg tenker at det å ha et ansettelseforhold der du har rettigheter nå noe skjer er gull verdt. Også med tanke på at du etterhvert nå kommer i en alder der helseutfordringene kan bli større. Jeg hadde derfor gått for B. Anonymkode: 6b582...ac7 3
blonden Skrevet 16. november 2016 #11 Skrevet 16. november 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke helt riktig. Det stemmer at man har visse rettigheter, men de er uansett dårligere enn når man er ordinært ansatt. https://www.altinn.no/no/starte-og-drive-bedrift/drive/arbeidsforhold/sykdom-og-skader/nar-far-selvstendige-og-frilansere-sykepenger/ Blant annet får man sykepenger fra dag 17. ikke fra første dag slik man får når man er ansatt av en annen bedrift. Det vil si at man som selvstendig næringsdrivende må dekke arbeidsgiverperioden selv dagene 1- 16. (man er jo sin egen arbeidsgiver). Anonymkode: d58e2...978 Beklager tenker uansett at jeg ville gått for jobb A og spart opp penger til sånne tilfeller.
Fru Uperfekt Skrevet 16. november 2016 #12 Skrevet 16. november 2016 (endret) 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er i et stort dilemma her. Etter mange år i jobb (5 ulike arbeidsplasser på 20 år) så har jeg gått helt lei av jobben jeg har som sykepleier. Helt ferdig med pasienter og sykehus. Har derfor tenkt å gå over i en administrativ jobb hvor jeg fortsatt kan bruke av min kompetanse, men uten å måtte jobbe på sykehus/sykehjem. Opp i gjennom tidene har jeg jo bygget meg et stort nettverk. Og her om dagen fikk jeg et utrolig spennende og helt reelt jobbtilbud fra en i dette nettverket - og dette er en jobb jeg tidligere har jobbet mye med og som jeg virkelig stortrives med. Det er kontorjobb (som jeg vil ha) og dette er en type jobb som gir meg glede og energi - fordi jeg liker å jobbe med dette veldig godt. La oss kalle dette jobb A. Var i jobbintervju x 2 og ble igår tilbud jobb i en nabokommune - en kontorjobb det også som er relevant for mitt yrke, men en litt mer forutsigbar og "kjedelig" jobb. Noe som egentlig er HELT ok for meg det også, da jeg virkelig ønsker meg ut av klinikken og inn i en kontorjobb. La oss kalle dette jobb B. I jobb A - som nok er den jeg vil trives best i - så er det et stort MEN. De ansetter ikke folk, de leier deg inn. DVS jeg må opprette enkeltmannsforetak og fakturere som innleid konsulent hver måned. Da må jeg selv styre med skatt, sette av feriepenger, fikse pensjonssparing osv. MYE styr som jeg aldri har gjort før. Og hva da med sykdom? Da står jeg jo plutselig uten inntekt og rettigheter? I jobb B er alt linjeformet som jeg er vant til. Fast lønn, feriepenger, pensjon og skatt fikser de, og alle rettigheter ved sykdom. Må ta en beslutning snarest men er så i tvil. Ville du valgt jobb A som "gir" deg mest ifht hvordan arbedisdagen er - men måtte styre alt det praktiske selv (som jeg kjenner jeg blir ganske stresset over..) Eller jobb B - forutsigbart og litt kjedelig, men alt ar tatt vare på ifht det praktiske og rettigheter. Anonymkode: c06d8...6c5 Ville valgt A men organisert meg som ett AS siden det er mer bekvemt Du blir ansatt i ditt AS og har dermed rettigheter på lik linje med en normalt annsatt Endret 16. november 2016 av Fru Uperfekt La til setning 2
Knut Berg Skrevet 16. november 2016 #13 Skrevet 16. november 2016 8 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Ville valgt A men organisert meg som ett AS siden det er mer bekvemt. Du blir ansatt i ditt AS og har dermed rettigheter på lik linje med en normalt annsatt Dei fyrste 16 dagane du er sjuk er det ASet som betalar sjukepengar til deg. Du betalar altså dei med dine eigne pengar, og i realiteten får du ingenting dei dagane. Så å påstå at du har same rettar som når du er tilsett hos andre, er heilt misvisande. 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #14 Skrevet 16. november 2016 Kommer an på hvor høy timepris jobb A er villig til å leie deg inn til. Husk at det er mye annet enn bare skattbar inntekt som må dekkes, som pensjon og forsikringer. Som ansatt i det offentlige har du veldig gode ordninger ift dette, samt en god AFP-ordning. Husk også at dersom du blir syk over lengre periode, er det bare for de som leier deg inn å terminere kontrakten med en måneds oppsigelsestid, og dersom de vil måtte innskrenke, må alle som ikke er fast ansatt gå først. Les også dette: http://firmanytt.no/ansatt-eller-naeringsdrivende/ Anonymkode: 6bc8a...d00
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #15 Skrevet 16. november 2016 Sitat Avgiftssvindel Driver du ditt eget enkeltpersonforetak, men er nødt til å møte til fast tid på oppdragsgivers kontor som en vanlig ansatt, skal du ikke fakturere, men ha utbetalt lønn med skattetrekk. Dette gjelder uansett om jobben er på heltid eller deltid, eller som tilkallingshjelp. Hvis du ikke får utbetalt vanlig lønn i en slik situasjon, gjør arbeidsgiveren seg skyldig i å unndra arbeidsgiveravgift (14,1 % de fleste steder i landet i 2012). Du blir dessuten snytt for trygderettigheter som er bedre enn det selvstendig næringsdrivende får. (...) Dette er ikke næringsvirksomhet: Arbeidstaker stiller sin egen arbeidskraft til disposisjon og kan ikke leie inn medhjelpere for egen regning Arbeidstaker er pliktig til å underordne seg oppdragsgiverens administrative og faglige kontroll av arbeidet Oppdragsgiver stiller til rådighet arbeidslokale, redskaper eller andre hjelpemidler Arbeidstaker blir betalt for arbeidskraften sin, mens oppdragsgiver betaler mesteparten av utgiftene Oppdragsgiver står som ansvarlig for arbeidsresultatet http://firmanytt.no/ansatt-eller-naeringsdrivende/ Anonymkode: 6bc8a...d00 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #16 Skrevet 16. november 2016 TS her - Fy søren så mange svar her med gode innspill og viktig informasjon! Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare - for dette er SÅ vanskelig valg.. Jeg skal ikke ha barn fremover (ferdig med det for å si det sånn..), er gift og i en "trygg" økonomisk situasjon, dvs vi har jo store utgifter som alle andre familier, men har en buffer ifht uventet situasjoner, og har derav litt å gå på økonomisk. Og som sykepleier for man jo "alltids en jobb" om det skulle gå skeis. Men jeg er en person som ligger å ha orden på ting, og vet veldig godt hvor fort livet kan snu.. Og derav så usikker ifht dette å velge jobb A. Kan jo ingenting om dette og ser for meg at store deler avlønna da spises opp av skatt, sette av til feriepenger, pensjonssparing og evnt forsikring. Hjertet sier jobb A og fornuften sier jobb B - og jeg er litt der at jeg føler jeg kommer til å angre uansett valg.... Men var jo litt tryggere ifht at jeg har rett på sykepenger etter de første 16 dagene da, OM det skulle skje noe alvorlig ifht helsen. Takk for veldig gode innspill så langt - tar gjerne imot flere -setter stor pris på det, valget må taes innen fredag.. Anonymkode: c06d8...6c5
Eneri Skrevet 16. november 2016 #17 Skrevet 16. november 2016 Ser du har fått mange gode svar her! Det er endel arbeid med å ha eget firma ifht løpende regnskap/årsoppgjør med skattepapirer. Dette vil kreve tid å utføre som blir utenom 'vanlig arbeidstid' hos jobb A. Er du ikke istand til å gjøre dette selv, må du leie regnskapsfører. For et lite firma som ditt vil det bli uforholdsmessig dyrt, fordi en viss grunnpakke med rapporter må produseres tross lite firma. Tenk over om inntekten du vil få tar høyde for dette, samt om du plutselig ender med mange flere totale arbeidstimer. Så ville jeg undersøkt vedr jobb A: hva er tidsperspektivet de har på innleie av deg? Kan du selge timer til andre firma i perioder jobb A har lite jobb til deg, eller vil en konkurranseklausul hindre det? Må du skaffe nødvendig utstyr selv, el stiller de det til disposisjon? (Utstyr kan være jobb-pc, skriver, programvare med lisenser og oppgraderinger, telefon, bil hvis det kreves mye kjøring osv) Jobb B; vil det være lang pendlevei som stjeler timer av dagen min? Vil et nytt arbeidsmiljø kanskje kunne gi meg en ny jobb-pc? Vil det i denne jobben kanskje være mulighet for selv å ta initiativ til spennende prosjekter som vil gi meg faglige utfordringer jeg ønsker? Jeg er en trygghetsjunkie og ville gått for jobb B, men det betyr jo ikke at det blir mest rett for deg. Ser du har skiftet jobb endel i årenes løp, så du er jo ikke redd for å ta et slikt sprang. Lykke til med valget. Du har jo igrunnen et luksusproblem her :-) 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #18 Skrevet 16. november 2016 Jeg regnet på dette da jeg fikk tilbud om å være selvstendig næringsdrivende og fakturere et stort firma i det private. Jeg hadde da fast jobb innen samme bransje, med årsinntekt på litt over 6G. For ikke å tape på det økonomisk (også iregnet pensjon, forsikringer, sykepenger, samt goder som betalt mobil og bredbånd samt delbetalt treningsavgift), priset jeg meg rett og slett ut. Timebeløpet jeg kunne fakturere så veldig bra ut, men det ville blitt et tapsprosjekt i lengden. Så jeg ble i den faste jobben. Anonymkode: 6bc8a...d00 1
Fru Uperfekt Skrevet 16. november 2016 #19 Skrevet 16. november 2016 2 timer siden, Knut Berg skrev: Dei fyrste 16 dagane du er sjuk er det ASet som betalar sjukepengar til deg. Du betalar altså dei med dine eigne pengar, og i realiteten får du ingenting dei dagane. Så å påstå at du har same rettar som når du er tilsett hos andre, er heilt misvisande. Og. Firmaet får en utgift som reduserer firmaskatten. I ett ENK så er en langt svakere om ting skulle gå på ræv. Går ett ENK på ræv så er eier økonomisk ansvarlig for all gjeld imenst ett i ett AS mister en kun aktiekapitalen. 1
Fru Uperfekt Skrevet 16. november 2016 #20 Skrevet 16. november 2016 2 timer siden, Eneri skrev: Ser du har fått mange gode svar her! Det er endel arbeid med å ha eget firma ifht løpende regnskap/årsoppgjør med skattepapirer. Dette vil kreve tid å utføre som blir utenom 'vanlig arbeidstid' hos jobb A. Er du ikke istand til å gjøre dette selv, må du leie regnskapsfører. For et lite firma som ditt vil det bli uforholdsmessig dyrt, fordi en viss grunnpakke med rapporter må produseres tross lite firma. Tenk over om inntekten du vil få tar høyde for dette, samt om du plutselig ender med mange flere totale arbeidstimer. Så ville jeg undersøkt vedr jobb A: hva er tidsperspektivet de har på innleie av deg? Kan du selge timer til andre firma i perioder jobb A har lite jobb til deg, eller vil en konkurranseklausul hindre det? Må du skaffe nødvendig utstyr selv, el stiller de det til disposisjon? (Utstyr kan være jobb-pc, skriver, programvare med lisenser og oppgraderinger, telefon, bil hvis det kreves mye kjøring osv) Jobb B; vil det være lang pendlevei som stjeler timer av dagen min? Vil et nytt arbeidsmiljø kanskje kunne gi meg en ny jobb-pc? Vil det i denne jobben kanskje være mulighet for selv å ta initiativ til spennende prosjekter som vil gi meg faglige utfordringer jeg ønsker? Jeg er en trygghetsjunkie og ville gått for jobb B, men det betyr jo ikke at det blir mest rett for deg. Ser du har skiftet jobb endel i årenes løp, så du er jo ikke redd for å ta et slikt sprang. Lykke til med valget. Du har jo igrunnen et luksusproblem her :-) Om det er ett lite firma med lav omsetning så tar det ikke mange minuttene å gjøre arbeidet selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå