AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #1 Skrevet 16. november 2016 Hvor er det lurt å søke jobb som nyutdannet sykepleier? Altså første jobben etter studiet. Jeg vil helst jobbe på sykehus, men hvilke type avdelinger er det lurt å søke seg til? Hva bør man unngå som nyutdannet? Burde man absolutt starte på sengepost? Jeg vil veldig gjerne starte et sted der det er greit å være "ny" og man kan stille spørsmål og få hjelp når man er usikker på ting. Når bør man begynne å søke og hvordan? De stillingene som ligger ute nå er jo ment for å starte om kort tid, ikke til sommeren. Burde jeg ta kontakt med avdelinger jeg er interessert i, eller burde jeg vente til våren til de utlyser stillinger? Anonymkode: 62deb...160
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #2 Skrevet 16. november 2016 Jeg ville startet der du har jobbet under studiene. Se om de har noen vikariater. Slik at du får en god fot innenfor i den fasen hvor du fortsatt føler deg usikker. Anonymkode: bc509...b2a
pinar Skrevet 16. november 2016 #3 Skrevet 16. november 2016 (endret) Det pleier å lyses ut en del stillinger før sommern hvertfall, da ofte sommervikarer med mulighet for forlengelse. Det er ofte sånn man kommer inn. Som nyutdannet burde man bare søke på det som er utlyst, og få erfaring. Det er jo alltid ønsket med erfaring så som nyutdannet kan man ikke alltid velge og vrake. Men varierer kanskje rundt i landet. Endret 16. november 2016 av pinar
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #4 Skrevet 16. november 2016 Unngå arbeidsplasser hvor mange eldre hjelpepleiere jobber. Snakker av erfaring Lykke til med din kommende jobb! Anonymkode: 04643...91b 4
happiest Skrevet 16. november 2016 #5 Skrevet 16. november 2016 Hva med å ringe noen av avdelingene som lyser ut stillinger nå eller avdelinger du kunne tenke deg å jobbe på? Mulig de har behov for ekstravakter og da kan du jo si at du også er interessert i sykepleierstilling når du er ferdig utdannet. Da får du jo et godt innblikk i avdelingen og overgangen blir gjerne ikke like stor.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #6 Skrevet 16. november 2016 Forresten så har de aller fleste fra mitt kull fått jobb i hjemmesykepleien Så slipper du å måtte jobbe sammen med kjipe kollegaer Anonymkode: 04643...91b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #7 Skrevet 16. november 2016 Styr unna hjemmesykepleie og dykehjem før du har fått solid erfaring. Det får du kun på med/kir poster og legevakt. "At sykehjem får dårligere sykehuspasienter" er regn løgn. Ja kanskje du må gi litt antibiotika IV eller får en preterminal i retur, men det er lite lærerikt i det når du har nok med å løpe rundt med medisintralla på hele sykehjemmet Anonymkode: 8b1a5...bfc
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #8 Skrevet 16. november 2016 Nå spørs det jo litt hva du interesserer deg for, lurt å velge ut fra interesser. Personlig likte jeg meg hverken på sykehjem eller i hjemmesykepleie i praksis, og har derfor holdt meg til sykehus etter at jeg var ferdig. Det er det greit å starte på en sengepost, du får masse erfaring med ulike prosedyrer, oppfølging av pasienter, overvåkning, medisiner og iv behandling, og man er som regel flere sykepleiere på jobb så du har noen å spørre og som kan hjelpe deg hvis du står fast. Jeg har jobbet både på medisinsk og kirurgisk, medisinsk syns jeg er mer interessant, men det er også mer å lære seg og holde styr på enn på kirurgisk post. På kirurgen er pasientgruppen generelt yngre (litt avhengig av avdeling så klart) og ofte mer avklarte. Opplegget er gjerne mer strømlinjeformet, og man bruker ikke like lang tid på å få en pasient ut igjen som på medisinsk. Men det avhenger som sagt av hva du interesserer deg for, og hvor det er ledig stilling. Når det gjelder jobb så har det ingenting for seg at du søker på utlyste stillinger nå om du er ferdig til sommeren. De fleste sykehus lyser ut sommervikariater rundt jul/nyttår, og du kan søke da. Evt kan du søke på stillinger som legges ut når du nærmer deg ferdig. Hvis du gjorde det godt i praksis et sted du kunne tenke deg å jobb kan du ringe avdelingsleder og forhøre deg om muligheter for jobb, men hvis du er en av de som avdelingen var happy for å se gå ut døra så bør du la være. Anonymkode: 59647...dfb
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #9 Skrevet 16. november 2016 KAD om du bor i Oslo. Mange unge sykepleiere og pasienter med forskjellige vansker Anonymkode: 47557...66f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #10 Skrevet 16. november 2016 Januar/februar søkes det sommervikarer på sykehus. Disse bør du søke på for du kommer garantert til å få fortsette. Da har du en fot innafor. Jobbene fyker unna fort, så vært kjapp med å søke. Selv søkte jeg i februar og fikk jobb som sommervikar på sykehus. Nå har jeg 100% stilling begynn på sykehus når du er ferdig, der du lærer mest uansett hva andre sier. Hjelper veldig på hvis du søker på en sengepost du har vært i praksis, da danker du ut mange av søkerne allerede. Lykke til Anonymkode: 4bd10...ff9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #11 Skrevet 17. november 2016 Takk for tips alle sammen Jeg skal ikke jobbe der jeg har gått på skole, skal flytte hjem til hjembyen etter studiene og jobbe der. Der har jeg jobbet på sykehjem i feriene, men vil nok søke jobb på sykehus. Hadde jeg skullet bli her hvor jeg har studert så ville jeg absolutt søkt der jeg har vært i praksis, har trivdes veldig godt og jobbet der, på en av avdelingene, ved siden av skolen når det lar seg gjøre. Men får nok ikke denne "luksusen" med å kunne søke her etter studiene, det hadde jo vært kjekt. Skal søke på sommerjobber når det kommer! Da satser jeg på enten en kirurgisk eller medisinsk sengepost da. Ser det står mye annet også, som poliklinikker, avrusning etc, men sengepost er best når man er nyutdannet? Eller har det ikke så mye å si? Noen som har erfaring fra psykiatri på sykehus? Akuttpsykiatri etc. Hvordan er det som nyutdannet? Burde man heller vente litt med det? Anonymkode: 62deb...160
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå