Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

selv om jeg leser pensum, forbereder meg og jobber.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal formulere meg, det blir jo mye direkte tatt ut fra lærebøkene/pensum og nesten avskrift av noe som står fra før i lærerbøker( viser alltid til referanse )

Mitt høyeste ønske er å forstå hvordan jeg kan skrive gode tekster, ( klarer fint informasjonsbrev, bokmeldinger, skrive etter modeller osv ) men når det er fagtekster så er det som om alt låser seg.

Kan noen veilede meg? har lest ørten og en bok om oppgaveskriving.

Skal jeg f,eks bruke tekst som står i fagbok ( bare gjøre det om til mine egne ord- for å så bruke det til mitt eget? 

Anonymkode: aa5da...e94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du spurt om tilbakemelding på hvorfor du får D? Ville startet der i hva du får tilbakemelding på. 

Anonymkode: 2b028...bdb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Endret av annebanane
  • Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Moonwalker skrev:

Du skal skrive det best mulig om til dine egne ord og diskutere/reflektere rundt det du bruker for å vise at du har forståelse av pensum. Du skal skrive minst mulig av, og trekke pensumet inn som et relevant poeng eller som bakgrunnsinformasjon for det du skriver om. Anbefaler å lese forskningartikler for å se hvordan de bruker litteratur i innleding/teori og diskusjon :) 

Ja, slik jeg forstår det.

Likevel så blir jo det " det som står i pensumlitteratur"-bare at jeg skriver det om til mine egne ord- ev støtter det opp mot

teorier som jeg referer til ikke sant?

:) Håper det løser seg snart... jeg VIL så gjerne.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt om tilbakemelding på hvorfor du får D? Ville startet der i hva du får tilbakemelding på. 

Anonymkode: 2b028...bdb

Skriver vel umodent.

Skrevet

Får gode tilbakemeldinger på refleksjonsnotater, ulike modeller, bokanmeldelser osv-men fagtekster er som nevnt gjenstand for søvnløse netter.:dry:

Skrevet (endret)

Endret av annebanane
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Moonwalker skrev:

Det kan også være smart å trekke inn andre relevante kilder for å vise at du ikke bare er avhengig av pensum. Ved relevant og riktig bruk så er det gode muligheter for at det gir plusspoeng.

Jeg vet, men det er formuleringene- kan du vise med et eksempel?

( vet det er mye å be om, men leter etter nøkkelen )

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.11.2016 den 1.30):

Endret av annebanane
Skrevet
1 minutt siden, Moonwalker skrev:

Om du vil så kan jeg se over litt på PM og prøve gi konkrete eksempler på hvordan en kan gjøre det. Fagtekster/-artikler er vel det jeg har skrevet mest av gjennom studieårene. Kan ikke garantere at det blir sett på med en gang, men det er en mulighet om du har noen dager på deg.

Den skal snart inn, har brukt mye av min dyrebare tid på å kladde:/

Kan sende oppgaveteksten da, mrk: dette er ingen forsøk på å jukse meg til lettvint hjelp, eneste jeg ønsker er å finne nøkkelen så jeg kan skrive gode faglige tekster.

Skrevet

For å få god karakter på akademiske tekster må du både kunne stoffet og kunne reflektere selvstendig. Kun gjengivelse av pensum holder ofte til en c. 

Selvstendig bruk oppnår du med å trekke paralleller mellom flere deler av pensum som ikke nødvendigvis har vært gjennomgått. Altså parallenne har ikke vært gjennomgått. Kanskje du ser svakheter ved en teori? Trekke kort inn din kunnskap om metode selv om det ikke er relevant? 

Hvis du kun skiver av med noen justeringer hjelper det ikke å vise referanse. Det er for lite selvstendig. 

Hvis du "vet"  du får en d så ville tatt en sjans og testet ut en ny teknikk. Det er den eneste måten å se om noe annet kan fungere. 

Hvis du er godt forberedt til en hjemmeoppgave ville jeg bare lagt vekk bøkene helt og skrevet ut i fra eget hode. Det er så selvstendig setninger og annet bør være.

Anonymkode: 2f3d0...522

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...