Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #1 Skrevet 25. november 2004 Og det er den såklate kjærlighets øya http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article307506.ece
Hu i Svingen Skrevet 26. november 2004 #2 Skrevet 26. november 2004 OMG! :o Blir så jæ***g sinna! :evil:
Gjest Milah Skrevet 26. november 2004 #3 Skrevet 26. november 2004 Vi lever i en syk syk verden.. Og det ser ikke ut som det blir noe bedre med det første, heller det motsatte.. Er det så vanskelig å respektere sine medmennesker??? Blir så sint! :evil:
Gjest Devil's Spawn Skrevet 26. november 2004 #4 Skrevet 26. november 2004 De følger bare det som står i den store kjærlighetsboka, bibelen.
Gjest Melk Skrevet 27. november 2004 #6 Skrevet 27. november 2004 De følger bare det som står i den store kjærlighetsboka' date=' bibelen.[/quote'] Gjør de det? Du skal elske din neste som deg selv.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. november 2004 #7 Skrevet 27. november 2004 Ja, og steine avvikerne. For det er det du ville at de skulle gjøre mot deg hvis du var en avviker... :klø:
Gjest Melk Skrevet 27. november 2004 #8 Skrevet 27. november 2004 Ja' date=' og steine avvikerne. For det er det du ville at de skulle gjøre mot deg hvis du var en avviker... :klø:[/quote'] Det står i GT. Hvis man ikke har fått med seg at det er NT og Jesus sitt komme som er hovedsaken i bibelen, så er man litt treig.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. november 2004 #9 Skrevet 27. november 2004 Det er nok litt forskjellige meninger ute og går om det, Melk, og jeg tror det er noe av grunnen til at man faktisk klarer å krangle om hvem som er "riktig" kristen og lage store konflikter ut av det. Husk at Bibelen består av begge testamentene, ikke bare det nye - og det er nok av folk som benytter seg av unnskyldningene de finner i GT for å utøve sine personlige fordommer.
Gjest Melk Skrevet 27. november 2004 #10 Skrevet 27. november 2004 Husk at Bibelen består av begge testamentene, ikke bare det nye - og det er nok av folk som benytter seg av unnskyldningene de finner i GT for å utøve sine personlige fordommer. Ja. Men alle er ikke slik. Husk det. Personlige fordommer kan man dekke bak så mangt, det være seg kommunisme, koranen, toraen, GT eller ren og skjær menneskeforrakt.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. november 2004 #11 Skrevet 27. november 2004 Nei, alle er ikke slik, men det gjør ikke dem som ER slik noe mindre farlige eller noe mindre sikre på at det er DE som sitter inne med den rette lære. Uansett hvilken bok eller ideologi de gjemmer seg bak - kristne og muslimer er like farlige med et våpen i hånda dersom de har fått for seg at man skal drepe de vantro. Hadde nå enda Bibelen bestått av bare de gode tingene, elske din neste og gjøre mot andre osv. Men det gjør den dessverre ikke. Det er mye gammalt oppgulp der, og det står der like forbannat som alle de fine, fornuftige tingene. Fanden kan også lese Bibelen, og gjør det jevnlig.
Gjest Melk Skrevet 27. november 2004 #12 Skrevet 27. november 2004 Men hvor står det at disse folka her gjorde det i kristendommens navn? Står det i det hele tatt at de var kristne? Eller kan de ha vært ikke-troende? Er alle ikke-troende bare snille? Hvorfor er det så mye verree ta kristne er slemme enn at andre er det?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. november 2004 #13 Skrevet 27. november 2004 Det var Rattlesnake som kommenterte at de fulgte jo bare retningslinjene i Bibelen, det står ingen steder i artikkelen at de er kristne. Poenget er at de godt kan finne en unnskyldning i den store kjærlighetsboka, som Rattlesnake sa, og du kan uten tvil finne en i Koranen, i nazismen, i fascismen, i kommunismen, hvor du vil. Det er ikke verre å være slem når man er kristen, det er akkurat like ille som å være slem når man er muslim eller ateist. Forskjellen på utøvere av religiøst motivert vold, uansett hvor fjernt det er fra hovedbudskapet i religionen, og ikke-troende, er at ikke-troende som regel legger sitt eget personlige syn til grunn, og ikke refererer til en bok som befaler dem å gjøre det de gjør. Som sagt, fanden leser bibelen.
Gjest Melk Skrevet 27. november 2004 #14 Skrevet 27. november 2004 Forskjellen på utøvere av religiøst motivert vold, uansett hvor fjernt det er fra hovedbudskapet i religionen, og ikke-troende, er at ikke-troende som regel legger sitt eget personlige syn til grunn, og ikke refererer til en bok som befaler dem å gjøre det de gjør. Mange legger "naturen", det være seg via raser eller evolusjon til grunn. "Homofili er unaturlig"/ "Hvite er mer utviklet enn svarte". Ikke noe bedre det enn en bok. Slemme er de alle like fullt.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. november 2004 #15 Skrevet 27. november 2004 Nei, som sagt, et menneske med et våpen og overbevisning om at du er verdt å drepe er like farlig uavhengig av trosretning. Jeg blir i hvert fall like død uansett hvem som dreper meg. Men når man forfekter kjærlighetens religion med våpen i hånd, da begynner jeg å lure. Eller som her, at man kaller Jamaica for kjærlighetens øy, og slår ihjel et menneske uten grunn. Er det kjærlighet?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 27. november 2004 #16 Skrevet 27. november 2004 Viser til et tidligere innlegg her på KG her Mos 3:20 13 Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem. Om de er mer kristne på Jamaica enn andre steder vet jeg ikke, men den ble kalt for "kjærlighetens øy" så jeg tenkte jeg kunne vise til en kjærlighetsbok. De fulgte jo dette verset ganske så til punkt og prikke.
Gjest Anonymous Skrevet 27. november 2004 #17 Skrevet 27. november 2004 Jamaica er kjent for å være svært overbærende med voldelige homofobe. Jeg kjenner til at svarte homofile ("bwana boys" - et skjellsord) med opprinnelse fra Jamaica ikke tør å besøke landet. Jamaica er også kjent for rastafari - som er en religiøs retning som kanskje ikke er helt bibeltro. dette fant jeg på nettet: Rastafarianerna betonar vikten av att man skall göra allt som är naturligt. Man vill leva nära naturen, vilket tar sig uttryck i t ex Ital food och man betonar vikten av naturlighet när det gäller t ex inställningen till kvinnan och sexuallivet. Människan måste ha tilltro till Guds natur, men människan kan inte begripa vidden av den. Men Guds natur innefattar inte bara en kosmisk skapande kraft, utan också en inre vitalitet av alla skapade ting inberäknat människan och hennes själ. Rastas tror ej på ett liv efter detta. Istället tror man att den dödes atomer bildar nya barn och på så vis blir livet evigt. Rastas har fem grundläggande regler i sin tro: 1. De svarta är bibelns utvalda folk, nu förvisade till Babylon (Jamaica) för sina numera förlåtna synders skull. 2. De vita är Satans tjänare och verktyg och de är underlägsna de svarta. 3. Etiopien (ofta synonymt med Afrika) är himmelriket dit de svarta snart skall återvända. 4. Haile Selassie är Messias, den levande guden. Babylon 5. De svarta skall i framtiden regera världen. (tar forbehold fordi jeg ikke akkurat har bedrevet kildekritikk) At Bob Marley har skrevet en sang med refrenget One Love betyr ikke at innbyggerne i denne fattige øystaten med høy arbeidsledighet og analfabetisme (samt en i overkant liberal ruspolitikk) går rundt og er lykkelige i sin kjærlighet til alt og alle, dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå