Gå til innhold

Hvordan kjøre ned bratte og SPEILGLATTE veier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 15.11.2016 den 23.11, AnonymBruker skrev:

Legg ene hjulsettet utenfor veien. Der det er gress/grus og ikke så hard is. Ikke brems, brems på giret istedet. Ha brekket klart i tilfelle du seiler, så får du vrengt bilen og bremset farten før du treffer noe på den måten. 

Og du, når du bor sånn burde du ha piggdekk.... 

Anonymkode: 5798e...eb2

Her har du en god løsning TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier seg selv det da. Har du fremhjulstrekk og mister grepet så har du ikke styring. Eneste mulighet er å brekke, siden du da stopper bakhjulene og bilen vil heller skli sideveis (som oftest går det mye saktere). 

Fremhjulsstrekk er skumle biler, kjører det selv nå for første gang etter åtte år med bakhjulsstrekk, og misliker det sterkt. Det slipper ikke like fort som bakhjulstrekk, men når det først slipper så er du fucked.

Anonymkode: 5798e...eb2

Nei, det sier seg ikke selv. her er du fullstendig på bærtur.

Har du i det hele tatt kjørt en 4 hjulstrekk? vet du hva det er?

Mye enklere å styre. 

Anonymkode: 71004...70b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bilen i første gir og trill ned på gir. Om du begynner å skli så må du for all del ikke stå på bremsen. Det beste er faktisk å gi litt på for å få veigrep igjen, høres sikkert rart ut men.. Må du bremse så brems, styr, brems. ABS på glattisen er ikke alltid virksomt. Ellers kan jeg anbefale å lære seg å legge på hurtigkjetting og ha det i bilen. Legg på for å komme ned bakken og ta av når du er i bunn. Tar bare noen få minutter når du har lært deg det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, November 15, 2016 den 22.55, AnonymBruker skrev:

Jeg gruer meg hver eneste kveld til å kjøre til/fra jobb dagen derpå. Det er så glatt nå, og jeg kan ikke unngå en lang og bratt bakke til/fra jobb. Jeg gruer meg aller mest til å kjøre ned den. Hva om bilen bare sklir elegant nedover, og jeg ikke klarer å bremse?! Jeg har en stor Kia med piggfrie dekk. Hjelp!

Anonymkode: 125e2...818

Fart er første bud, hjelper ikke det alene er piggkjettinger eller eventuelt får du gjøre som andre må, ta med deg strøsand og salt i bilen. Dette fungerer og som ballast - når du ikke trenger å fungere som "privat strømann". Alternativet er å la bilen stå, særlig dersom du forstår at du ikke klarer å kjøre den på forsvarlig måte. 

Anonymkode: f2d8a...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det sier seg ikke selv. her er du fullstendig på bærtur.

Har du i det hele tatt kjørt en 4 hjulstrekk? vet du hva det er?

Mye enklere å styre. 

Anonymkode: 71004...70b

Hvis du hadde lest svaret mitt har du sett at jeg kommenterer fremhjulsstrekk og ikke firehjulsstrekk. Se første svaret mitt også. Jeg har rett og slett lest feil, og kommentert ut fra det. Hadde du lest hva jeg skriver hadde du oppdaget det, for svaret mitt er helt korrekt ift at det gjelder fremhjulstrekk. Jeg har erfaring med 4WD, men ikke AWD. 

Anonymkode: 5798e...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange snakker om håndbrekket. Hva skjer når hjulene låses? Jo bilens dekk låses og man sklir. Det funker jo ikke. Ikke bruke fotbrems? Hvorfor ikke det? 

Ikke lås hjulene! Det er vel eneste bud. Hvordan få til det? Punktbremse! Dvs, brems litt, slipp opp, brems litt, slipp opp. Hjulene kan også låses ved å kun henge på gir. 

Anonymkode: a4be4...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Honnikorn skrev:

Sett bilen i første gir og trill ned på gir. Om du begynner å skli så må du for all del ikke stå på bremsen. Det beste er faktisk å gi litt på for å få veigrep igjen, høres sikkert rart ut men.. Må du bremse så brems, styr, brems. ABS på glattisen er ikke alltid virksomt. Ellers kan jeg anbefale å lære seg å legge på hurtigkjetting og ha det i bilen. Legg på for å komme ned bakken og ta av når du er i bunn. Tar bare noen få minutter når du har lært deg det.

Omsider noen som vært glatta en vinterdag før👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde lest svaret mitt har du sett at jeg kommenterer fremhjulsstrekk og ikke firehjulsstrekk. Se første svaret mitt også. Jeg har rett og slett lest feil, og kommentert ut fra det. Hadde du lest hva jeg skriver hadde du oppdaget det, for svaret mitt er helt korrekt ift at det gjelder fremhjulstrekk. Jeg har erfaring med 4WD, men ikke AWD. 

Anonymkode: 5798e...eb2

Fremhjulstrekk er mye mere styrbart og sikrere enn bakhjulstrekk.

 

Kan du forskjellen på 4wd og awd? hehe.

Anonymkode: 71004...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser mange snakker om håndbrekket. Hva skjer når hjulene låses? Jo bilens dekk låses og man sklir. Det funker jo ikke. Ikke bruke fotbrems? Hvorfor ikke det? 

Ikke lås hjulene! Det er vel eneste bud. Hvordan få til det? Punktbremse! Dvs, brems litt, slipp opp, brems litt, slipp opp. Hjulene kan også låses ved å kun henge på gir. 

Anonymkode: a4be4...3a6

Du tenkte på pumpebremse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med dette her, både 4WD, bakhjulsdrift og forhjulsdrift. Bodd på heia ei stund, og kjørte over et sted med SINNSYK lang og bratt bakke, både opp og ned. Smalt og jævli også, autovern på ene siden, fjell på andre. 

Oppover;
4WD: god fart, men JEVN. Veldig viktig. Skulle du gli, prøv punktspeeden - hjelper det ikke, så er punktbremsing bra, og har du ABS, så er det gull. Jeg har aldri hatt antispinn ESP, eller hva enn det nå heter. Har utelukkende hatt eldre biler (90-tallet og toppen 03). Men det viktigste er å bare styre forsiktig, og har du muligheten; kjør på gress eller hva enn som er i kanten. Snø kan også hjelpe. 

Bakhjulsdrift; Samme som 4WD, men vær noe mer forsiktig på speeden. Har du begynt å logre, er det bare å hive seg med, logre i vei, sikksakk, punktspeed noe, men pass på å ikke spinne for mye. 

Forhjulsdrift; som over, men rygg opp om du skulle gli ned igjen. Glir du ned, så gjelder tipsene over her.

Nedover;
Gjelder for både 4WD, bak og forhjulsdrift; brems på gir som et første forsøk. Kjør på gress/snø hva enn som er i kanten om du har muligheten. Skulle det fungere dårlig, så har jeg også god effekt med å ta clutchen inn eller i fri. Punktbremsing og ABS er redningen her. Ikke sving mot veien du glir, men sving forsiktig der du vil ha bilen. Svinger du brått eller for mye, vil det bare bli verre, og du kan kunne ende opp med å snurre rundt (ikke på taket, men at du havner baklengs). For såvidt også snurre over på taket om du har god nok fart... Har sett det mang en gang på landeveiene her.

Anonymkode: f62ba...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man ser ofte 4WD-er med piggdekk i bunnen av slike bakker. Det er fordi 4WD og pigg fortoner seg mye sikrere enn det egentlig er.

Det er bare en måte å ta det på: pent. Lav fart øverst i bakken, styre dit du skal ha bilen og små bevegelser. Må du bremse, så punktbrems. Ingen brå bevegelser, takk.

Og gode vinterdekk. Gammel pigg er verdens falskeste trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører 50.000 km i året, på vinteren sverger jeg til piggdekk. Eneste som duger på blank is ! Har alltid med strøsand i bilen om vinteren. Når en ser biler med piggfrie dekk i grøften gang på gang imens man kjører problemfritt videre så sier jeg bare pigg, pigg, pigg!!!kjører på mange utfordrende vinterveier. 

 

Anonymkode: 25051...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjører 50.000 km i året, på vinteren sverger jeg til piggdekk. Eneste som duger på blank is ! Har alltid med strøsand i bilen om vinteren. Når en ser biler med piggfrie dekk i grøften gang på gang imens man kjører problemfritt videre så sier jeg bare pigg, pigg, pigg!!!kjører på mange utfordrende vinterveier. 

 

Anonymkode: 25051...770

 

Selv med piggfritt, strøsand med salt! Man tenker at man ikke trenger det, før man står der og priser seg lykkelig over at man fikk det tipset. Ellers blir det piggdekk på meg også neste vinter (har relativt nye vinterdekk nå, piggfrie, men det blir forsatt å holde seg litt til høyre for å finne det "beste" grepet) 

Nå vil jeg ikke kapre tråden din TS, men jeg lurer på deres erfaring på .. hva skal man egentlig kalle det? Grus/jord vei med gjørme, is og spor? I såfall så er det første gang jeg har opplevd å kjøre på et slikt føre (rart hvordan man skulle ønske det heller var noe is og snø) 

Poenget; bilen slipper på en rar måte, spinner ikke, og har grep, men holder jeg noe løst i rattet virker det som bakdelen av bilen slipper og noe skrens på rett vei, men selve bilen går helt fint. Vanskelig å forklare ser jeg nå.. Jeg får følelsen av at bilen slipper, men selv med noe grep. Kjører i 2.gir og lar bilen bremse av seg selv. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan føle meg tryggere på det? Jeg vet jo at jeg bare må kjøre, kjøre, kjøre (som jeg faktisk må, da det er eneste veien ut fra boligfeltet), men fikk en rar følelse og måtte sjekke at det ikke var noe galt med dekkene.. 

Dekkene er det ikke noe galt med, de fungerer som en sjarm, og alle muttere etc sitter fint, lufttrykk er 2.2 (som det skal være i.f håndbok og lokk) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærte å kjøre bil på Island og der har vi forskjellige forhold, igjen piggdekk om det er glatt på det ujevne underlaget. Jeg kjører da ikke oppi sporene hvis det er mulig, er det ujevne spor så er det fokus på å styre bilen slik den treffer best på veien om du skjønner.  Sakte fart såklart. 

Anonymkode: 25051...770

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange her anbefaler punktbremsing. Hva kan det være? Visse punkt på veien der du skal bremse? Og hvilke er det?
Pumpebremsing derimot, det forstår jeg: inn og ut, som ei sykkelpumpe.

Anonymkode: df804...92a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 17.11.2016 den 12.26, Honnikorn skrev:

Sett bilen i første gir og trill ned på gir. Om du begynner å skli så må du for all del ikke stå på bremsen. Det beste er faktisk å gi litt på for å få veigrep igjen, høres sikkert rart ut men.. Må du bremse så brems, styr, brems. ABS på glattisen er ikke alltid virksomt. Ellers kan jeg anbefale å lære seg å legge på hurtigkjetting og ha det i bilen. Legg på for å komme ned bakken og ta av når du er i bunn. Tar bare noen få minutter når du har lært deg det.

Nå er jeg sikkert verdens dummeste her, men hva mener du egentlig med dette? :rodme:

Anonymkode: 2980c...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv dårlig erfaring med stor Kia og piggfrie vinterdekk... Her anbefaler faktisk forhandleren piggdekk på de bilene.

Anonymkode: 83601...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg sikkert verdens dummeste her, men hva mener du egentlig med dette? :rodme:

Anonymkode: 2980c...209

Trille på gir, dvs sette bilen i lavt gir og la bilen bremse av seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...