Gå til innhold

Hunden har forandret atferd helt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før bodde vi i Bergen. Her har hunden min vokst opp og bodd i 2 år. Senere flyttet vi til en annen by, hvor jeg bodde med en fyr som ikke var snill mot meg.. Vi flyttet igjen til en annen by etter ca 1 år der og jeg fant meg en ny kjæreste. Her var hunden rolig, snill på tur osv, men litt bjeffing i ny og ne. Når vi nå har flytta tilbake til Bergen, i samme hus som hunden har vokst opp i har ho forandret atferd helt. Ho bjeffer, små napper oss i klæra om vi går ut i gangen og "stenger" ho inne på stua, ho kan brått små angripe oss om vi beveger oss litt brått osv. Ho har også blitt redd når jeg feks bærer skolesekken over ho. Da kryper ho seg sammen og ynker seg i 2 sekunder... Ho er også rasende på hunder ho før har lekt fint med og det er umulig å gå tur med ho om vi møter andre hunder.

Hva kan ha skjedd med ho? Det var jo først når vi flytta til det trygge hjemmet hun endret atferd helt

Anonymkode: c83fc...87a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje hun assosierer det "trygge" hjemmet med da hun ble tatt vekk i fra og til flere forskjellige hjem der du også skriver at samboer var slem. Du må være bestemt med hunden og ikke godta denne type oppførsel, lykke til uansett og håper det bedrer seg :)

Skrevet

Enten sykdom eller stress. Får hun nok oppmerksomhet? Nok trening? Sikker på at din nåværende kjæreste er snill med henne? Kanskje han er stygg mot henne når du ikke er der?

Anonymkode: dec4c...7e0

Skrevet

Men skal jeg kjefte på ho? Har aldri opplevd den oppførselen før, og jeg begynner å bli bekymret. Hvordan skal jeg reagere på oppførselen når vi er på tur å møter andre hunder? Syns det er flaut at hun har blitt sånn

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten sykdom eller stress. Får hun nok oppmerksomhet? Nok trening? Sikker på at din nåværende kjæreste er snill med henne? Kanskje han er stygg mot henne når du ikke er der?

Har tenkt på sykdom eller stress, men ingen ting som tilsier det. Ho får nok oppmerksomhet, trening, turer og sånt. Og han nye kjæresten er snill mot ho :) 100% sikker

Skrevet

Man skal ikke "ta" en hund som er redd, da bare forsterker man usikkerheten.

Er hunden sjekket av veterinær? Hvilken rase er det, kanskje den ser dårlig? Vondter og svekket syn kan gi slike atferdsendringer.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, ArtyFarty skrev:

Man skal ikke "ta" en hund som er redd, da bare forsterker man usikkerheten.

Er hunden sjekket av veterinær? Hvilken rase er det, kanskje den ser dårlig? Vondter og svekket syn kan gi slike atferdsendringer.

Var hos vet for årlig sjekk i sommer, og alt var fint da. Er en tibetansk spaniel

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var hos vet for årlig sjekk i sommer, og alt var fint da. Er en tibetansk spaniel

Men er den øyelyst av spesialist? Tibben er jo disponert for en del øyesykdom.

Skrevet

Sikkert stress etter å ha flyttet så mye på seg på kort tid, må omstille seg så mye både med tanke på eget territorium, og med tanke på nye mennesker i flokken.

Anonymkode: 18ebe...dc0

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt på sykdom eller stress, men ingen ting som tilsier det. Ho får nok oppmerksomhet, trening, turer og sånt. Og han nye kjæresten er snill mot ho :) 100% sikker

Endret adferd kan være tegn på sykdom. Hunder kan også få demens og den slags, dessverre. Om du ikke ser noen annen grunn for oppførselen, så kan det være en ide å ta en sjekk til

Hadde hunden det bra da den bodde i huset sist? Er den mer alene enn før? Er det i en blokk eller lignende der hun hører lyder fra andre?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sikkert stress etter å ha flyttet så mye på seg på kort tid, må omstille seg så mye både med tanke på eget territorium, og med tanke på nye mennesker i flokken.

Anonymkode: 18ebe...dc0

Er klar over at flyttingen kan ha en konsekvens, men vi bor jo nå i den trygge vante hjemmet. Er skikkelig bekymra siden hun har endret seg og jeg ikke har erfaring med slik oppførsel og atferd. Er redd hun plutselig biter..

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endret adferd kan være tegn på sykdom. Hunder kan også få demens og den slags, dessverre. Om du ikke ser noen annen grunn for oppførselen, så kan det være en ide å ta en sjekk til

Hadde hunden det bra da den bodde i huset sist? Er den mer alene enn før? Er det i en blokk eller lignende der hun hører lyder fra andre?

Vi bodde i en tomansbolig før. Nå bor vi i enebolig som ikke ligger helt inntil veien. Det er derfor ikke noe lyd av andre dører, folk osv. Ho var mer alene før enn nå siden jeg jobba 100% før, mens jeg går på skolen nå å er bare borte 3-5 timer hver dag. Ho har også mer kjærlighet og oppmerksomhet nå, siden vi bor i nærheten av mamma, annen familie osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...