AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #1 Skrevet 15. november 2016 Hei. Jeg snakket med vetrinæren å de sier at det ikke er alvorlig/risiko eller det kan ikke skje kjempe skader av å parre en hund veldig ofte, som f eks hunder som er mest naturlig, spesielt huskyen. Men de sa at hunder som er veldig avlet på kan være noe annet. De sa det er ikke bra å parre en mini lassie 2 ganger i året f eks, men de skjer vel ikke noe krise som regel, om vetrinær er innblandet. men når det kommer til franske bulldog osv så var det visst en risiko, siden de hundene føder ikke naturlig og er kjempe avlet på, og hodet er vel ganske stort. Stemmer dette? Anonymkode: 8da6e...086 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #2 Skrevet 15. november 2016 Om noen ikke kan bekrefte dette, kan dere da linke til risikoene ved 2 parringer i året, eller 1 parring i året? Anonymkode: 8da6e...086
ArtyFarty Skrevet 15. november 2016 #3 Skrevet 15. november 2016 Det kommer an på hunden, hvor store kull den får, hvor raskt den kommer seg, og om den opplever komplikasjoner. Uansett så er det å ha kull på ei tispe to ganger i året, flere år i strekk, ren rovdrift på tispa. I hht etiske regler så kan man pare på påfølgende løpetid en gang, men tispa skal deretter ha minst et års pause. Det er heller ikke tillatt av NKK å ha mer enn fem kull på ei tispe. 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #4 Skrevet 15. november 2016 1 time siden, ArtyFarty skrev: Det kommer an på hunden, hvor store kull den får, hvor raskt den kommer seg, og om den opplever komplikasjoner. Uansett så er det å ha kull på ei tispe to ganger i året, flere år i strekk, ren rovdrift på tispa. I hht etiske regler så kan man pare på påfølgende løpetid en gang, men tispa skal deretter ha minst et års pause. Det er heller ikke tillatt av NKK å ha mer enn fem kull på ei tispe. Tenker generelt på huskyen. I en huskyspann der de har mange huskyer så er det umulig å skille de etter hver løpetid, men siden de hundene klarer seg som regel og føder på den naturlige måten, så er det sjeldent det vil skje noe, som jeg forsto. Har hørt det har vært et par huskyer som har født 2 ganger i året flere år etter hverandre. Tenler hvis man har en hann og ei tispe, og tispa vil ha valper selv, og om man da lar hundene parre seg frivillig. Også det med hunder som stikker av hver løpetid å parrer seg. Tenker også på katter som ofte får kattunger. Men hunder som er avlet på utseende, f. Eks lassie, eller andre selskapshunder osv. kan det skje ting ved fødselen, om jeg ikke tar helt feil? Anonymkode: 8da6e...086
ArtyFarty Skrevet 16. november 2016 #5 Skrevet 16. november 2016 Dette er selvfølgelig tøys. Det er ikke naturlige leveforhold, som i om man tenker på en ulveflokk, man har i et hundespann heller. Jeg kjenner flere som driver med husky av forskjellige typer, og de klarer da fint å skille hannhunder og tisper, slik at det ikke blir valper i hytt og pine. Ingen tispe, uansett art, har godt av å konstant gå drektig eller med valper, selv om den får løpetid to ganger i året. Hunderasene vi har er fremavlet til formål, også huskyer. Ingen tisper går rundt og tenker at åh, nå vil jeg ha flere valper! Det du skriver er ansvarsfraskrivelse fra eiere og oppdrettere, intet annet. 7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #6 Skrevet 16. november 2016 Du beskriver dyremishandling av både hunder og katter og jeg er jækli nysgjerrig på hvorfor TS har disse spørsmålene ? Om TS skal sette igang med mishandlings kjør selv håper jeg noen griper inn! Anonymkode: aff5a...3c6 3
Sapientia Skrevet 16. november 2016 #7 Skrevet 16. november 2016 Lurer på hvor du har det fra at folk med husky ikke klarer å skille de ved løpetid? Jeg har selv 10stk og det er overhodet ikke noe problem! selvsagt kan ikke tispene ha kull på hver løpetid, det ville vært rovdrift av verste sort! De parer og føder lett og er gode mødre, men de må jo ha tid til å være hund også. NKKs etiske retningslinjer for avl og oppdrett er et absolutt minimum man bør rette seg etter. I følge disse kan en tispe ha kull på to påfølgende løpetider, men så må det gå minst et år. Maks antall kull på en tispe er 5, og msks alder er 8 år, minimum er 18mnd. 3
daemonia Skrevet 16. november 2016 #9 Skrevet 16. november 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker generelt på huskyen. I en huskyspann der de har mange huskyer så er det umulig å skille de etter hver løpetid, men siden de hundene klarer seg som regel og føder på den naturlige måten, så er det sjeldent det vil skje noe, som jeg forsto. Har hørt det har vært et par huskyer som har født 2 ganger i året flere år etter hverandre. Tenler hvis man har en hann og ei tispe, og tispa vil ha valper selv, og om man da lar hundene parre seg frivillig. Også det med hunder som stikker av hver løpetid å parrer seg. Tenker også på katter som ofte får kattunger. Men hunder som er avlet på utseende, f. Eks lassie, eller andre selskapshunder osv. kan det skje ting ved fødselen, om jeg ikke tar helt feil? Anonymkode: 8da6e...086 Nei det er ikke umulig å skille hanner og tisper ved løpetid. En ansvarlig hundeeier sørger for det om de har 5 eller 50 hunder... Hvordan mener du at tispa selv har et ønske om å ha valper? Det er den rareste type menneskeliggjøring jeg har bevitnet noen gang! Jo, du tar helt feil. På alle områder. Det samme gjør veterinæren din. Ting kan skje uansett hvilken rase eller blanding man har. Nei, det er ikke greit å parre på hver enkelt løpetid! Og hvis du virkelig tror på det her selv så burde du byttet rase. Jeg anbefaler deg Brio eller IKEA på det sterkeste! 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #10 Skrevet 16. november 2016 Og dette spør du om på kvinneguiden? Men jada, hvis du skal starte valpefabrikk er jo det du skisserer perfekt! Ikke regn med at noen er interessert i å kjøpe valp da Anonymkode: 800e7...f7d 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #11 Skrevet 16. november 2016 Hvor får du fra at jeg skal selge valp? Har verken husky eller tispe. Det var et SPØRSMÅL. Litt forskjellig fra spørsmål til hva en driver med. Man må jo lure litt når noen sier det ene og det andre så må jo kunne få spørre 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og dette spør du om på kvinneguiden? Men jada, hvis du skal starte valpefabrikk er jo det du skisserer perfekt! Ikke regn med at noen er interessert i å kjøpe valp da Anonymkode: 800e7...f7d Anonymkode: 8da6e...086
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #12 Skrevet 16. november 2016 Ei med renraset hund som ei venninne av meg kjenner, får et kull hvert år, tispa løper en gang i året. Er det også mye for en hund? Hun driver oppretter Anonymkode: 8da6e...086
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #13 Skrevet 16. november 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ei med renraset hund som ei venninne av meg kjenner, får et kull hvert år, tispa løper en gang i året. Er det også mye for en hund? Hun driver oppretter Anonymkode: 8da6e...086 Hvor mange kull har hun hatt da? Det er ikke tillatt å ha mer enn 5 kull på en tispe. Anonymkode: d2b39...27d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #14 Skrevet 16. november 2016 Hun har sikkert ikke hatt mer en 5-6 kull. Men sikkert noen som blåser i reglene til NKK på slutten? Anonymkode: 8da6e...086
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #15 Skrevet 16. november 2016 Leste at man kan ha 2 kull på et år, men da må tispa ha et års pause, altså hoppe over 2 løpetid. Anonymkode: 8da6e...086
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #16 Skrevet 16. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ei med renraset hund som ei venninne av meg kjenner, får et kull hvert år, tispa løper en gang i året. Er det også mye for en hund? Hun driver oppretter Anonymkode: 8da6e...086 Sykt og mishandling. Blir kvalm og får uendelige vondt av tispa. Jeg hadde bedt venninnen dratt til helvete og tatt med meg hunden. Anonymkode: aff5a...3c6 2
ArtyFarty Skrevet 17. november 2016 #17 Skrevet 17. november 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun har sikkert ikke hatt mer en 5-6 kull. Men sikkert noen som blåser i reglene til NKK på slutten? Anonymkode: 8da6e...086 5 kull er innenfor NKK sine grenser, men for at en tispe skal ha så mange kull så skal det foreligge helt spesielle omstendigheter og tispa skal produsere valper av ypperste kvalitet. Om ikke så er det sannsynligvis avl av økonomiske årsaker, og ikke for å fremme rasen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå