Gjest Sunhands Skrevet 15. november 2016 #1 Skrevet 15. november 2016 Faren min har så lyst på hjemmelagd raspeball, så jeg tenkte jeg skulle invitere ham på det. Men..jeg har aldri laget det før. Er det noen som har en lettvint og god oppskrift? Ser det ligger en del ute, men vil gjerne ha en oppskrift som andre har testet ut og vet at funker.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #2 Skrevet 15. november 2016 Nå følger jeg vanligvis ikke noen oppskrift, tar det litt sånn på "gefylen". Men ser at denne http://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/raspeball/ er nokså lik slik jeg gjør det. Men bruker mer 50/50 bygg og hvetemel, men det er jo en smakssak og kommer an på hvor grove man vil ha de. Serverer dog ikke tyttebær til . Jeg er vant til salt lammekjøtt, pølser og kålrotmos til. Men når det kommer til er jo også variasjonene store. Anonymkode: 8a6ec...8d4
Gjest Sunhands Skrevet 15. november 2016 #3 Skrevet 15. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå følger jeg vanligvis ikke noen oppskrift, tar det litt sånn på "gefylen". Men ser at denne http://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/raspeball/ er nokså lik slik jeg gjør det. Men bruker mer 50/50 bygg og hvetemel, men det er jo en smakssak og kommer an på hvor grove man vil ha de. Serverer dog ikke tyttebær til . Jeg er vant til salt lammekjøtt, pølser og kålrotmos til. Men når det kommer til er jo også variasjonene store. Anonymkode: 8a6ec...8d4 OK, ble litt skeptisk av det som var skrevet under. Får man kjøpt byggmel i vanlig butikk? Selv vokste jeg opp med at det var salt flesk inni, og kålrabistappe ved siden av. Hva slags poteter bruker du? Ser at nypoteter ikke er så anbefalt.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #4 Skrevet 15. november 2016 1 minutt siden, Sunhands skrev: OK, ble litt skeptisk av det som var skrevet under. Får man kjøpt byggmel i vanlig butikk? Selv vokste jeg opp med at det var salt flesk inni, og kålrabistappe ved siden av. Hva slags poteter bruker du? Ser at nypoteter ikke er så anbefalt. Byggmel får man i de fleste butikker ja. Bruker en kokefast type, f eks Asterix. Nypoteter er ikke å anbefale nei, men potetene man får kjøpt nå skulle ikke være noe problem. Anonymkode: 8a6ec...8d4
Gjest Sunhands Skrevet 15. november 2016 #5 Skrevet 15. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Byggmel får man i de fleste butikker ja. Bruker en kokefast type, f eks Asterix. Nypoteter er ikke å anbefale nei, men potetene man får kjøpt nå skulle ikke være noe problem. Anonymkode: 8a6ec...8d4 Takk for hjelpen!
Dollyådi Skrevet 15. november 2016 #6 Skrevet 15. november 2016 Hei, regner ikke med at dette er svaret du er ute etter, men prøver meg likevel; jeg legger salt kjøtt/helst pinnekjøtt i vann kvelden før jeg skal lage komler. Dagen etter bruker jeg pose fra Stangeland mølle sammen med vann fra kjøttet. Ellers følger jeg oppskriften på posen. Min svigermor sittet den dag i dag, etter 8 år og snakker negativt om "posekomle" samtidig som hun spiser min og roser den opp i skyene. Jeg serverer med salt kjøtt, kålrot, smeltet sør og eventuelt pølse om det er barn med.
Gjest Sunhands Skrevet 15. november 2016 #7 Skrevet 15. november 2016 Akkurat nå, Dollyådi skrev: Hei, regner ikke med at dette er svaret du er ute etter, men prøver meg likevel; jeg legger salt kjøtt/helst pinnekjøtt i vann kvelden før jeg skal lage komler. Dagen etter bruker jeg pose fra Stangeland mølle sammen med vann fra kjøttet. Ellers følger jeg oppskriften på posen. Min svigermor sittet den dag i dag, etter 8 år og snakker negativt om "posekomle" samtidig som hun spiser min og roser den opp i skyene. Jeg serverer med salt kjøtt, kålrot, smeltet sør og eventuelt pølse om det er barn med. Tror ikke vi har det merket her jeg bor. Kjøpte Toro (eller noe sånt), men samboer rynket veldig på nesen da han så posen. Så jeg tenkte at jeg får gi hjemmelaget en sjanse aller først.
Dollyådi Skrevet 15. november 2016 #8 Skrevet 15. november 2016 4 minutter siden, Sunhands skrev: Tror ikke vi har det merket her jeg bor. Kjøpte Toro (eller noe sånt), men samboer rynket veldig på nesen da han så posen. Så jeg tenkte at jeg får gi hjemmelaget en sjanse aller først. http://www.stangeland-molle.no/newsread/dokument.aspx?nodeid=5157 sjekk om de selger der dere bor, eller send en Mail og be om å få tilsendt en kilo mot betaling. Jeg er sikker på at de vil stille seg positive til det. ps: jeg har sett posen i sverige.
Gjest Sunhands Skrevet 16. november 2016 #9 Skrevet 16. november 2016 6 timer siden, Dollyådi skrev: http://www.stangeland-molle.no/newsread/dokument.aspx?nodeid=5157 sjekk om de selger der dere bor, eller send en Mail og be om å få tilsendt en kilo mot betaling. Jeg er sikker på at de vil stille seg positive til det. ps: jeg har sett posen i sverige. Skal lage denne uka
Kamelia83 Skrevet 16. november 2016 #10 Skrevet 16. november 2016 De selger melet fra Stangeland Mølle på de fleste Meny-butikker Det melet funker utrolig bra altså
lillesky Skrevet 17. november 2016 #11 Skrevet 17. november 2016 Tråden er ryddet for avsporinger. /lillesky (mod)
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #12 Skrevet 18. november 2016 Bruk vanlige poteter i løsvekt nå som de ikke er så vannete. Skrell disse. Kjør de rå i en foodprossesor og tilsett 50/50 byggmel (fås på alle butikker) og hvetemel. Ha oppi litt salt og pepper. Spe med melblandingen til det er ønskelig konsistens Anonymkode: 263d1...9b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå